عبد الباری عطوان در سرمقاله ای با عنوان "جنگ افروزی عربستان در دو جبهه" نوشته است: این روزها عربستان از چندین زاویه در صدر اخبار قرار گرفته است.

به گزارش جماران، سران عربستان سعودی ناچارند در دو جبهه داخلی و بین المللی بجنگند؛ در جبهه داخلی محمد بن سلمان، حاکم عملی و واقعی عربستان دستور بازداشت شماری از امرای بزرگ و کوچک سعودی را صادر کرد تا از این رهگذر، قبضه خود را بر حکومت و حذف همه رقبا تقویت کند.

در جبهه بین المللی نیز به طور یک طرفه قیمت نفت خود را حدود ده دلار در هر بشکه پایین آورده است تا روسیه را در مقابل شروط خود به زانو درآورده و آن را مجبور به پذیرش تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید به میزان 1.5 میلیون بشکه در روز و در نتیجه بالا بردن قیمت نفت، پس از سقوط آن به دلیل شیوع کورونا، کند. مخصوصا که چین از جمله مهمترین و بزرگترین وارد کننده و مصرف کننده نفت است.

قیمت نفت به دلیل این تصمیم انتقام جویانه عربستان در مقابل روسیه با کاهش 30 درصدی به 30 دلار در هر بشکه کاهش یافت و در صورت ادامه این جنگ، انتظار می رود که در روزهای آینده به 25 دلار یا کمتر برسد.

همه کارشناسان بر این عقیده اند که آتش بسی در این جنگ وجود نخواهد داشت زیرا روسیه به هیچ وجه حاضر نیست تولید خود را کاهش دهد و از سویی نیز درگیر جنگ موازی با "نفت شیل" آمریکاست که این روزها به رغم توافق های اوپک با دیگر کشورهای غیر عضو درباره کاهش تولید، میانگین تولید خود را بالا برده است. روسیه معتقد است که با کاهش قیمت نفت، شرکت های نفت شیل را ورشکست کرده و آنها را از دایره رقابت خارج می کند.

عربستان و همتایانش در شورای همکاری خلیج فارس بیش از دیگران از هرج و مرج در بازار انرژی و افت قیمت نفت زیان دیده اند و ارزش اغلب بورس های آنها تا 10 درصد تنزل پیدا کرده است. حتی کویت مجبور شده است معامله در بازار بورس خود را متوقف کند. بورس قطر نیز ظرف یک روز به شدت تنزل کرده است.

کارشناسان معتقدند که این تصمیم عربستان درباره کاهش یک جانبه قیمت نفت بدون هماهنگی با همکارانش در شورای همکاری خلیج فارس ودیگر اعضای اوپک، با توجه به زمان بندی، ماجراجویی بیش نیست و ممکن است نظیر اتفاقی که در سال 2014 رخ داد، نتایج معکوس داشته باشد. مخصوصا که با توجه به توقف تقریبا کامل پروازها، مصرف جهانی نفت به شدت پایین آمده است و شرکت های هواپیمایی به دلیل کاهش شدید تعداد مسافران حدود 120 میلیارد دلار در چند روز گذشته ضرر کرده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.