به گزارش جماران؛ دکتر فربد فدائی روان‌پزشک، در یادداشتی در روزنامه اطلاعات نوشت:

«بی‌تردید عملیات تروریستی آمریکا که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد و علل و عواقب آن، قابلیت بررسی روان‌پزشکی ـ روان‌شناختی را دارد و شاید هم این کار لازم باشد. من «قاعده گلدواتر» را در مورد ابراز نظریات روا‌ن‌پزشکی صحیح می‌دانم و گذاشتن تشخیص بر کسی را که مورد معاینه روان‌پزشکی قرار نگرفته است، شایسته نمی‌دانم. در عین حال با اینکه ترامپ به صورت حضوری مورد معاینه روان‌پزشکی قرار نگرفته است، اما گفتار و رفتارش به نظر من نگران‌کننده و حاکی از ناپختگی هیجانی و غلبه طرز تفکر فرایند اولیه می‌باشد؛ یعنی تفکر مبتنی بر اصل لذت که به علیت، ناآگاه است و تنها ارضای فوری خواسته‌های خود را می‌خواهد که این خواسته‌ها نیز همه جنبه مادی دارد.

بی‌تردید ایرانیان خواستار جنگ نیستند. ایرانیان ضمن اینکه برای دفاع از میهن و آیین خود حاضر به تحمل جنگ هستند، اما در اصل صلح‌طلبند. جنگ کلاسیک با آمریکا برای ما دستاورد مثبتی ندارد. البته قادر به زدن ضربه‌های سهمگین به آمریکا و منافعش هستیم و امکان یک جنگ درازمدت با آمریکا را نیز داریم؛ اما طبقه حاکمه آمریکا (و نه شهروندان عادی آن) همیشه از جنگ سود برده‌اند. جنگهای جهانی اول و دوم که سبب شد ایالات متحده به قدرت سیاسی و اقتصادی نایل شود، نمونه‌ای از این جریان است. جنگ کارخانه‌های آمریکا به‌ویژه صنایع تسلیحاتی آن را فعال می‌کند و باعث کاهش بیکاری می‌شود.

ترکیب ذهنیت ترامپ با شکوفایی احتمالی اقتصادی سرمایه‌داری آمریکا بر اثر جنگ، وضعیت نگران‌کننده‌ای را ایجاد می‌کند. اگر ترامپ با توجیهاتی جنگ را برای مردم آمریکا که از بینش سیاسی اروپایی‌ها بی‌بهره هستند، اجتناب‌ناپذیر نشان دهد، آنگاه افکار عمومی آمریکا هم از او طرفداری خواهد کرد.

بنابراین گمان می‌کنم می‌بایست ما ضمن حفظ حق خود برای مقابله با اقدام تروریستی آمریکا، ابتدا از طریق مجامع بین‌المللی از قبیل سازمان ملل متحد و به‌ویژه دیوان لاهه در صدد احقاق حق خود برآییم. طرح اصولی مسائلی از قبیل جبران خسارات ایران وارده به ایران توسط آمریکا پس از اشغال کشور به دست نیروهای بیگانه (بیش از همه ایالات متحده) در جریان جنگ دوم جهانی، درخواست غرامت بابت خسارات مادی و معنوی ناشی از مداخلات گوناگون آمریکا در شئون مختلف ایران که آخرینش تحریم‌های بدون مجوز سازمان ملل می‌باشد که مردم عادی را هدف گرفته است، می‌تواند جهانیان را متوجه واقعیت‌ها کند و حمایت بین‌المللی بیشتری برای ایرانیان فراهم کند. ورود کاملا منطقی به موضوع از طریق تفکر فرایند ثانویه که متکی بر اصل علیت و صبر برای رسیدن به خواسته ‌است، و کسب حمایت جهانی، آنگاه عملیات تلافی‌جویانه علیه مسببان اقدام تروریستی را نیز طبیعی و بدیهی خواهد کرد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.