دژپسند گفت: امسال با گذشت ۱۰ ماه از سال ۹۸ با وجود انواع محدودیت‌ها، تحریم‌ها و کارشکنی‌هایی که برای جلوگیری از صادرات و مبادلات خارجی ایران انجام شد، اکنون حجم تجارت خارجی مشابه پارسال است و تغییر اندک آن به علت تغییر در پایه ارزش برخی از محصولات صادراتی بوده است.

به گزارش جماران؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ۹ ماهه ابتدای امسال میزان سرمایه‌گذاری خارجی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۲ درصد رشد داشته است.

فرهاد دژپسند عصر چهارشنبه در سومین همایش «ملی شو» که در بانک ملی برگزارشد، افزود: دشمنان، تمام قد ایستاده و از همه توان خود برای مقابله با ایران استفاده می‌کنند، اما ایران با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی توانسته این تهدیدات را کنسل کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: دشمنان پس از شروع تحریم‌ها تلاش داشتند در مدت سه ماه نظام سیاسی ایران را تغییر دهند، اما امروز حدود یک سال و سه ماه از آن زمان گذشته و دشمنان به اهداف خود نرسیده‌اند.

 دژپسند خاطرنشان کرد: مردم در تشییع پیکر سردارسپهبد قاسم سلیمانی به خوبی ضمن حمایت از نظام، وفاداری خود را به شهید نشان دادند و دشمنان فهمیدند که نظام جمهوری اسلامی در ایران و منطقه مستحکم است.

وی اضافه کرد: امسال با گذشت ۱۰ ماه از سال ۹۸ با وجود انواع محدودیت‌ها، تحریم‌ها و کارشکنی‌هایی که برای جلوگیری از صادرات و مبادلات خارجی ایران انجام شد، اکنون حجم تجارت خارجی مشابه پارسال است و تغییر اندک آن به علت تغییر در پایه ارزش برخی از محصولات صادراتی بوده است.

دژپسند با اشاره به فرصت ها و توانمندی های گسترده در بخش های مختلف کشور گفت: ایران دارای بازارهای گسترده‌ای در میان کشورهای همسایه است که در شرایط تحریم می‌تواند به ما کمک کند.

 وزیر اقتصاد اضافه کرد: حتی بر اساس برآوردهای اولیه، بازار ۱۱۸ میلیارد دلاری در کشور روسیه وجود دارد که علاوه بر آن بازارهای دیگری نیز در میان سایر کشورها برای ایران فراهم است.

 دژپسند خاطرنشان کرد: ایران از نظر جمعیت و مساحت حدود 1.2 درصد سهم دنیا را در اختیار دارد اما باید بررسی کرد که با وجود این جایگاه، چه سهمی از اقتصاد جهانی را داراست؟

وزیر اقتصاد یادآور شد: با وجود اینکه ایران چندی پیش توانست برای مدتی نرخ تورم یک درصدی را به دست آورد، اما طی سال‌های طولانی گرفتار تورم مزمن بالا بوده است.

 وی گفت: نرخ تورم نرخ بهره وری در کشور ما اکنون کمتر از ۵۰ درصد است در حالی که باید حداقل ۷۵ درصد باشد.

به گفته دژپسند، امروز با بهره گیری از فناوری‌های نوین می‌توان مسیر دستیابی به دانش و توسعه را کاهش داد.

 وی اضافه کرد: اقتصاد هوشمند می‌تواند فرصت‌های گسترده‌ای را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و همچنین کسب فناوری‌های جدید فراهم کند.

وزیر اقتصاد گفت: اکنون ۸۵ تا ۹۰ درصد تامین مالی در کشور  بوسیله بانک‌ها انجام می‌شود، اما باید تلاش کرد که روند تامین مالی پایدار به سوی بازار سرمایه برود.

 وی تصریح کرد: امروز در شرایط تحریم و برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از همه ظرفیت ها برای کاهش هزینه ها و افزایش منابع درآمدی بهره بگیریم.

دژپسند ضمن تاکید بر لزوم توسعه بانکداری نوین و استفاده از اقتصاد هوشمند افزود: چنانچه از بلاک چین در صنعت بانکداری استفاده شود، در بخش گزارشگری مالی می توان تا ۷۰ درصد هزینه‌ها را کاهش داد، همچنین بلاک‌چین می‌تواند ۳۰ تا ۵۰ درصد شفافیت ایجاد کرده و ۵۰ درصد هزینه های شناسایی مشتریان را نیز پایین بیاورد و علاوه برآن بلاک چین می تواند تا ۵۰ درصد درآمدهای کشور را افزایش دهد.

به گفته وزیر اقتصاد، چنانچه هوش مصنوعی را نیز در بانکداری مورد استفاده قرار دهیم ۲۵ درصد هزینه های بانکداری در بخش عملیات و فناوری اطلاعات کاهش خواهد یافت و نیز هوش مصنوعی هزینه خلق محصولات جدید را حدود ۱۳ درصد کاهش می دهد و در مقابل معادل ۱۷ درصد درآمد بانک ها بالا می رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.