نماینده آمریکا در امور خلع سلاح مدعی شده: به نظر ما ایران باید به رفتار بدخیم خود پایان دهد و به مذاکره با ایالات متحده درباره توافقی بپردازد که نه تنها درباره (برنامه) هسته‌ای خود بلکه درباره دیگر مسائل موجب نگرانی واشنگتن مانند گسترش و ساخت موشک‌های بالستیک و ... نیز باشد.

به گزارش جماران؛ «رابرت وود» نماینده آمریکا در امور خلع سلاح امروز(سه‌شنبه) تهدید ایران را به خروج از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(ان‌پی‌تی) در صورت بازگردانده شدن پرونده تهران به شورای امنیت سازمان ملل متحد به بهانه نقض برجام را «پیامی بسیار بسیار منفی» دانست.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اقدام سه کشور اروپایی برای فعال کردن سازوکار حل و فصل اختلاف، تصریح کرد که اگر اروپائیان(فرانسه، انگلیس و آلمان) به رفتار نامناسب خود یا فرستادن پرونده (هسته‌ای) ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه دهند، ایران از ان‌پی‌تی خارج خواهد شد.

وود در واکنش به این موضوع گفته، به نظر ما ایران باید به رفتار بدخیم خود پایان دهد و به مذاکره با ایالات متحده درباره توافقی بپردازد که نه تنها درباره (برنامه) هسته‌ای خود بلکه درباره دیگر مسائل موجب نگرانی واشنگتن مانند گسترش و ساخت موشک‌های بالستیک و ... نیز باشد.

در حالی این مقام آمریکایی همچون دولتمردان کنونی کاخ سفید به فرافکنی در این مساله پرداخته که ایران بارها از ابتدا گام نخست تا پنجم برجامی خود،‌ تصریح کرده هر زمان سه کشور اروپایی متعهد شده در برجام، به تعهدات خود عمل کنند،‌همه این گام‌ها قابل بازگشت به روند گذشته خود است.

نماینده آمریکا در اور خلع سلاح در ادامه با یادآوری مذاکرات پیش رو در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) درباره منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پ‌تی) افزود: ایران در حالی تهدید به خروج از ان‌پی‌تی می‌کند که ما در آستانه برگزاری کنفرانسی برای بررسی این موضوع (منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) هستیم.

پیش از چنین واکنشی از این مقام آمریکایی، « فرانک وان هیپل » قام پیشین کاخ سفید، خروج آمریکا از برجام را روند خطرناکی دانست و تاکید کرد که در صورت تغییر نکردن سیاست‌های ناامید کننده اتحادیه اروپا در برابر باج خواهی دونالد ترامپ، باید منتظر پیامدهای بدتری همچون خروج ایران از ان‌پی‌تی(پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای) باشد.

دستیار پیشین مدیر امنیت ملی در دفتر برنامه‌ریزی علم و فناوری کاخ سفید، ابراز امیدواری کرد که اروپایی‌ها به گونه‌ای عمل کنند که برجام تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوام آورد.

این مقام پیشین کاخ سفید تاکید کرد: تردیدی نیست که ایران تسلیم فشارها نخواهد شد اما خارج شدن ایران از ان.پی.تی، جنگ طلب‌ها را در آمریکا تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.