عباس عبدی گفت: برجام و خروج آمریکا از آن، اثرات تسریع‌کننده و تشدیدکننده داشت. آمدن ترامپ و خروجش از برجام از دولت رفع مسئولیت نمی‌کند و نهایتا دولت باید در مورد شرایط امروز پاسخگو باشد.

به گزارش جماران؛ عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اظهارات رئیس‌جمهوری پیرامون چرایی عملی‌نشدن وعده‌های دولت، گفت: اظهارات آقای روحانی را تا حدی می‌پذیرم و تا حدی هم نمی‌پذیرم، اما بخش غیرقابل‌قبول سخنان رئیس‌جمهور پررنگ‌تر است.

عباس عبدی درباره بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور تصریح کرد: کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که ترامپ روی کار بیاید و از برجام خارج شود. هرچند قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، ترامپ رئیس‌جمهور مستقر آمریکا در کاخ سفید بود، اما تصور اینکه ترامپ از برجام خارج نخواهد شد، برای رئیس‌جمهور ایران مسئولیت‌آور است. به‌نظر من حتی اگر ترامپ هم رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌شد و به جای او کلینتون رئیس‌جمهور می‌شد، باز هم این مشکلات به‌وجود می‌آمد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که این بخش از مشکلات به دولت ارتباطی ندارد.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه من دولت را از حکومت مستثنی نمی‌کنم، افزود: مجموعه حاکمیت در این زمینه یک مسئولیت مشترک دارند؛ شکست برجام را نمی‌توانیم صرفا معلول عوامل خارجی در نظر بگیریم؛ چراکه عامل خارجی به‌طور طبیعی به‌دنبال منافع خودش است، اما کسی که توافق کرد باید متوجه رفتار خود و تبعات آن می‌بود و اجازه نمی‌داد این اتفاق (خروج آمریکا از برجام) بیفتد. همچنان‌که اگر آمریکا این اقدام را انجام نمی‌داد امروز گفته می‌شد «ما موفق شده‌ایم»! بنابراین حال که آمریکا از برجام خارج شده است نیز باید تبعات آن را پذیرفت.

عبدی با تأکید بر اینکه همه مشکلات کشور به برجام ارتباطی ندارد، گفت: نباید همه مشکلات را به خروج از برجام تقلیل داد؛ سؤال این است که پرداخت پول به مؤسسات غیراعتباری چه ارتباطی به برجام دارد؟ سرکوب قیمت ارز چه ارتباطی با برجام دارد؟ یا اقدام نکردن سریع درباره قیمت انرژی چه ارتباطی با برجام دارد؟ مواجهه نادرست با نیروهای سیاسی چه ارتباطی با خروج از برجام دارد؟

وی در پایان افزود: برجام و خروج آمریکا از آن، اثرات تسریع‌کننده و تشدیدکننده داشت. آمدن ترامپ و خروجش از برجام از دولت رفع مسئولیت نمی‌کند و نهایتا دولت باید در مورد شرایط امروز پاسخگو باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1320757
  • منبع: همشهری آنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.