سفیر ایران در هند خاطرنشان کرد که وزیر خارجه هند به گسترش روابط دهلی نو- تهران بسیار علاقه مند است و سفر ایشان به تهران با هدف شرکت در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و هند صورت گرفته است.

به گزارش جماران؛ «علی چگینی» سفیر ایران در هند به سفر اخیر «سوبرامانیام جایشکار» وزیر امور خارجه جمهوری هند به ایران و روابط دو کشور پرداخت و گفت: اقتصاد ایران و هند مکمل یکدیگر هستند و این روابط می تواند به سرعت به بیش از ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار در سال برسد.

چگینی سفر سوبرامانیام جایشکار وزیر امور خارجه جمهوری هند به ایران را دارای ابعاد سیاسی و اقتصادی بسیار مهم دانست و گفت: جایشکار یکی از وزرای خارجه بسیار فعال و حرفه ای در تاریخ هند است که از قبل دوستی نزدیکی با آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان داشته است.

چگینی خاطرنشان کرد که وزیر خارجه هند به گسترش روابط دهلی نو- تهران بسیار علاقه مند است و سفر ایشان به تهران با هدف شرکت در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و هند صورت گرفته است.

سفیر ایران گفت: نسبت به این اجلاس بسیار خوش بین هستیم و مطمئنیم نتایج خوبی حاصل خواهد شد و قرار است وزیر خارجه هند علاوه بر آقای ظریف با رییس جمهوری نیز دیدار کند.

تلاش برای گسترش همکاری های اقتصادی از مهم ترین اهداف سفر وزیر خارجه هند به تهران

سفیر ایران افزود: وزیر خارجه هند در راس یک هیات اقتصادی به تهران سفر کرده و پیشبینی می کنیم که در این اجلاس راه های مختلف گسترش روابط در زمینه های انرژی، کالاهای غیرنفتی، سرمایه گذاری، امور بانکی و بحث های مربوط به مبازره با تروریسم و همکاری های منطقه ای مورد بررسی قرار بگیرد.

سفیر ایران در هند همچنین این سفر را با توجه به روابط بسیار خوب دو کشور دارای اهمیت سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: برای نخستین بار در تاریخ روابط دو کشور، حجم مبادلات تجاری در سال گذشته از ۱۷ میلیارد دلار عبور کرد.

سفیر ایران هند را کشور رو به پیشرفتی دانست و گفت: این کشور در زمینه های اقتصادی بسیار خوب پیشرفت کرده است و تهران و دهلی نو ظرفیت های بسیار بالایی برای گسترش روابط اقتصادی حتی در زمینه های غیر نفتی با یکدیگر دارند.

چگینی همچنین تاکید کرد که هند به عنوان یک قدرت نو ظهور اقتصادی در جهان امروزی مطرح بوده و دو اقتصاد ایران و هند مکمل یکدیگر هستند و آنچه ما تولید و صادر می کنیم هند نیاز دارد و انچه هند تولید و صادر میکند نیازهای مارا تامین میکند لذا ما دو اقتصاد رقیب نیستیم.

چگینی به تهاتر انرژی و خدمات میان دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: می توانیم در قالب تهاتر انرژی و فروش نفت و حتی تهاتر خدمات بسیاری از نیازمندی های کشور را تامین کنیم.

سفیر ایران افزود: هم اکنون صادرات میوه، خشکبار، سنگ ساختمانی، قیر، و بسیاری از کالاهای معدنی به هند صورت می گیرد و در مقابل ما نیازمندی های داریم که با دستور مقام معظم رهبری و با سیاست نگاه به شرق می توانیم از طریق هند آنها را برطرف کنیم.

چگینی به همکاری نفتی و گازی دو کشور هم اشاره کرد و گفت: انتقال گاز در آینده جزو اهداف زودحاصلده است و بحث تامین نفت برای هند یک موضوع راهبردی و حیاتی هست که همه این موارد منجر به همکاری دوطرف می شود.

حوزه های همکاری مشترک سیاست خارجی میان ایران و هند

سفیر ایران روابط دو کشور به دلیل ریشه های تمدنی و تاریخی و فرهنگی در طول تاریخ و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره صعودی و مثبتی بوده است و موقعیت راهبردی دو کشور به ویژه ایران، به عنوان یک چهار راه ارتباط میان غرب، آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و خاور میانه برای کشور هند بسیار مهم بوده است که تجسم و تجلی آن را میتوانیم در چابهار ببینیم.

سفیر ایران به همکاری های مشترک تهران و دهلی نو در سیاست خارجی نیز پرداخت و گفت: دوکشور در سیاست های منطقه ای دیدگاه های نزدیکی دارند، ایجاد ثبات و بحث انرژی به خصوص در منطقه خلیج فارس بسیار برای هند مهم است.

چگینی افزود: بندر چابهار به عنوان بزرگ ترین بندر اقیانوسی در منطقه و به تعبیر نخست وزیر هند به عنوان "golden Gate" (دروازه طلایی) برای این کشور محسوب می شود که هند را به غرب اعم از شمال و جنوب و شمال و شرق اروپا وصل می کند.

چگینی همچنین گفت: قرار است با طرف هندی در خصوص طرح صلح هرمز بحث و گفت و گو شود و امیدوار هستیم که نتایج خوبی از اجلاس حاصل شود.

به گزارش جماران، سابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه جمهوری هند که برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند به تهران سفر کرده است، ظهر امروز با محمدجواد ظریف دیدار کرد.

در این دیدار طرفین درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه، مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر تبادل نظر کردند.  

بعد از ظهر امروز نیز دور دوم گفت‌وگوهای وزرای امور خارجه ایران و هند به صورت خصوصی برگزار شد. 

در پایان نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند هم سند توافقات انجام شده به امضای روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند رسید.

جایشانکار فردا هم قرار است با رییس جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت و گو کند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.