آیت الله العظمی نوری همدانی بیان کرد: امام (ره) نیز در بحث ربا فرمودند که حرمت این قراردادها با حیَل شرعی از بین نمی‌رود.

به گزارش جماران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی، این مرجع عالیقدر جهان تشیع صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به نامه‌ای از فضلای حوزه مبنی بر نگرانی از تصویب قانون بانکداری فرمودند: بارها گفته‌ایم گرفتن دیرکرد حرام است و نباید با حیَل شرعی آن را قانونی کرد.

معظم‌له در ادامه فرمودند: بنده دو هفته قبل گفتم گرفتن دیر کرد به هر کیفیتی ربا و حرام است و بحث فصلی با دلایل فقهی خود در سال گذشته در اینجا داشته‌ایم و از شدت ربا بحث کردیم. بعضی‌ها گفته‌اند که این جریمه دریافت و در حساب خاص و برای فلان کار استفاده می‌شود؛ بحث بر مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است که این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست.

این مرجع تقلید ضمن بیان حرمت ربا در قرآن با اشاره به تفسیر المیزان فرمودند: علامه طباطبایی در تفسیرشان دو گناه را بزرگترین گناهان ذکر کرده‌اند، یکی زیر بار استکبار رفتن و دوم ربا؛ در هفت جای قرآن موضوع ربا بیان شده‌است. 

ایشان ادامه دادند: امام (ره) نیز در بحث ربا فرمودند که حرمت این قراردادها با حیَل شرعی از بین نمی‌رود.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با تاکید بر بررسی مجدد و اصلاح طرح جدید بانکداری فرمودند: امروز نامه‌های بسیاری از طرف مردم داریم و آنها نگران دیرکرد هستند؛ چقدر افراد زندگی خود را از دست داده‌اند. البته ما به این طرح اشکالات متعدد داریم و در نامه‌ی فضلا که منتشر هم شد اشکالات ذکر شد.

معظم‌له فرمودند: آقایان با حوزه و علمایی که در این رشته کار کردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود. به هر حال ما با این طرح موجود که از مجلس هم فرستادند و مطالعه شده‌است با این کیفیت مخالفیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.