رئیس‌جمهور آمریکا در دو پیام توییتری نوشت: «باور می‌کنید امروز دموکرات‌های بی‌فایده‌ی رادیکال چپ‌گرا من را استیضاح می‌کنند، و من مرتکب هیچ خطایی نشده‌ام. این موضوع وحشتناکی است. متن [استیضاح] را بخوانید. این نباید برای هیچ رئیس‌جمهور دیگری رخ دهد. دعا کنید!»

به گزارش جماران؛ نشست مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی استیضاح دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا از ساعت ۹ امروز (چهارشنبه به وقت نیویورک) آغاز شد.

ترامپ که به سوء‌استفاده از قدرت و جلوگیری از اجرای قانون متهم شده، سومین رئیس جمهوری در تاریخ معاصر این کشور است که استیضاح می‌شود.

تاکنون تنها دو رئیس جمهوری آمریکا یعنی اندرو جانسون هفدهمین (1865-1869) و بیل کلینتون چهل و دومین (1993-2001) رئیس جمهوری ایالات متحده، استیضاح شده‌اند.

ریچارد نیکسون (1969-1973) سی و هفتمین رئیس جمهوری آمریکا هم تا مرحله تحقیقات مجلس نمایندگان این کشور برای استیضاح وی به خاطر رسوایی واترگیت پیش رفت، اما پیش از رای‌گیری نهایی در این مجلس استعفا کرد.

تاکنون هیچ یک از رئیسان جمهوری آمریکا از طریق استیضاح از مقام خود برکنار نشده‌اند. دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده، سومین رئیس قوه مجریه این کشور است که به صورت رسمی مورد استیضاح قرار می‌گیرد.

ترامپ دیروز (سه‌شنبه ۲۶ آذر) در نامه‌ شدیداللحنی خطاب به نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور، ضمن دفاع از عملکردش، تلاش دموکرات‌ها را برای استیضاح «کودتای حزبی» و «جنگ علیه دموکراسی» خواند.

رئیس جمهوری ایالات متحده در این نامه ۶ صفحه‌ای که یک روز پیش از رأی‌گیری مجلس نمایندگان درباره آغاز روند استیضاح ترامپ نوشت، با انتقاد شدید از دموکرات‌ها، خواستار توقف روند استیضاح خود شده است.

او در این نامه با متهم کردن دموکرات‌ها به «سوء استفاده بی‌سابقه از قدرت» و «دخالت در انتخابات آمریکا» نوشت: زمان آن فرا رسیده است که شما و دموکرات‌های حزب‌گرا در کنگره، فوراً خیالبافی در مورد استیضاح را کنار بگذارید و به روال کار کردن برای مردم بازگردید. این اقدام چیزی جز تلاش غیرقانونی و حزبی برای کودتا نیست. تردیدی ندارم که مردم آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ شما و دموکرات‌ها را کاملاً پاسخگو خواهند کرد.

دیروز(سه‌شنبه) نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از موافقان استیضاح چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در چندین ایالت این کشور راهپیمایی کردند تا حمایت خود را از برکناری دونالد ترامپ اعلام کنند.

موضوع استیضاح دونالد ترامپ در پی افشای تماس تلفنی او با « ولودیمیر زلنسکی » رئیس جمهوری اوکراین بود. ترامپ در این مکالمه از همتای اوکراینی‌اش خواست در مورد فعالیت‌های مالی جو بایدن و پسرش هانتر تحقیق کند. ترامپ، پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را به این تحقیقات منوط کرد.

با افشای محتوای مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان که در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، به طور رسمی خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد.

ترامپ در نامه به پلوسی از تماس تلفنی خود با زلنسکی دفاع کرده و نوشت این گفت‌وگوی تلفنی «بد جلوه داده شده است.»

کمیته قضایی مجلس نمایندگان در شرح پرونده‌ای علیه چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا، یک گزارش ۶۵۰ صفحه‌ای منتشر و ترامپ را به خیانت به کشور متهم کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا از سوی دموکرات‌های مجلس نمایندگان با دو لایحه استیضاح یکی سوءاستفاده از قدرت و دیگری کارشکنی در کار کنگره رو به‌روست.

 پیام ترامپ در آستانه استیضاح: دعا کنید!

رئیس‌جمهور آمریکا در دو پیام توییتری نوشت:

«باور می‌کنید امروز دموکرات‌های بی‌فایده‌ی رادیکال چپ‌گرا من را استیضاح می‌کنند، و من مرتکب هیچ خطایی نشده‌ام. این موضوع وحشتناکی است. متن [استیضاح] را بخوانید. این نباید برای هیچ رئیس‌جمهور دیگری رخ دهد. دعا کنید!

آنها فقط می‌خواستند از رئیس‌جمهور بد بگویند. آنها هیچ تمایلی به انجام تحقیقات مناسب نداشتند. 

آنها نتوانستند هیچ جرمی پیدا کنند، پس در لفافه از قدرت خود و کنگره سوءاستفاده کردند.»

وی در توییتی دیگر نوشت: «پلوسی بدترین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ است.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در توئیترش ده‌ها پیام از سوی کاربران که در حمایت از او نوشته شده‌اند را بازنشر کرد.

664

 رای به استیضاح ترامپ: 225 موافق 195 مخالف

مجلس نمایندگان آمریکا با پایان دادن به سازوکارها و انتقال به مرحله بررسی لایحه اتهامی برای استیضاح دونالد ترامپ، رای داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.