وزیر خارجه عربستان با این ادعا که همه کشورهای حوزه خلیج فارس در معرض تهدید ایران قرار دارند، از تهران خواست قبل از اینکه خواستار صلح شود اقداماتش را تغییر دهد.

به گزارش جماران؛ «فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه عربستان روز سه شنبه به صورت تلویحی با ابتکار صلح هرمز که از سوی ایران ارائه شده مخالفت کرد و گفت که تهران قبل از اینکه خواستار «صلح» شود، اقداماتش را در منطقه تغییر دهد.

به گزارش شبکه خبری العربیه، فیصل در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «عبداللطیف الزیانی» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، با بی توجهی به نیت ایران برای حل اختلافات با کشورهای عربی همسایه، مدعی شد: دشوار است که ایران بخشی از نظام امنیتی در منطقه باشد.

وی با این ادعا که همه کشورهای حوزه خلیج فارس در معرض تهدید ایران قرار دارند، از تهران خواست قبل از اینکه خواستار صلح شود اقداماتش را تغییر دهد.

همزمان با افزایش تنش در منطقه، «حسن روحانی» رییس‌جمهوری ایران مهرماه امسال از ابتکار تازه ایران با عنوان ابتکار صلح هرمز خبر داد.

برخی از کشورهای عربی خلیج فارس از جمله قطر و عمان از این طرح استقبال کرده و کویت نیز اعلام کرد در حال بررسی این طرح است.

«عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۱ آبان ماه نیز گفته بود که این طرح، نشان دهنده جدیت جمهوری اسلامی ایران و اهمیت دادن به کشورهای منطقه در تامین ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس است.

فیصل در ادامه گفت که سران شورای همکاری خلیج فارس در چهلمین نشست خود در ریاض بر اهمیت همکاری اعضای این شورا و حفظ اتحاد آن ها با یکدیگر تاکید کردند.

از سوی دیگر الزیانی نیز گفت که اعضای شورای همکاری خلیج فارس در رویارویی با هر گونه تهدید یکپارچه و متحد کنار هم می ایستند.

وی گفت سران شورا اتفاق نظر دارند که مصلحت شهروند عربی در خلیج فارس بر هر چیز دیگری مقدم است.

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد که نشست آتی این شورا در بحرین برگزار خواهد شد.

چهلمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز سه شنبه در غیاب سه تن از سران عربی برگزار شد.

ملک سلمان در این نشست با تکرار سیاست های ضد ایرانی خود مدعی شد که نظام ایران همچنان به سیاست های خصمانه خود و ایجاد ناامنی در کشورهای همسایه ادامه می دهد.

این نشست در حالی برگزار شد که سران قطر، عمان و امارات متحده عربی نیز در این نشست حضور نداشتند و نمایندگانی در سطح وزیر و نخست وزیر از این دو کشور در آن شرکت کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.