سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تاکید کرد: خبرنگار باید برای رفتن به خط مقدم از نظر ذهنی، روانی و جسمی آماده باشد و مدارک شناسایی لازم را به خود همراه داشته باشد. از تجهیزات ایمنی، جلیقه ضدگلوله، لباس یا یونیفرم مشخص رسانه استفاده کند و غذای کامل، آب آشامیدنی سالم و غیره را همراه داشته باشد.

به گزارش جماران؛ سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در منطقه خاورنزدیک و میانه گفت: ۱۳۶ روزنامه نگار طی سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی در مخاصمات جهانی کشته شدند.

سارا الزوفری روز یکشنبه در کارگاه آموزشی بین المللی اصول حاکم در ارتباطات بشردوستانه و آشنایی با اصول و نهضت بین المللی صلیب سرخ هلال احمر، افزود: روزنامه نگار باید بداند که در صورت دستگیری اسیر جنگی محسوب می شود یا خیر؟ باید هر آنچه که احساس امنیت می دهد را بشناسد.

وی تاکید کرد: خبرنگار باید  برای رفتن به خط مقدم از نظر ذهنی، روانی و جسمی آماده باشد و مدارک شناسایی لازم را به خود همراه داشته باشد. از تجهیزات ایمنی، جلیقه ضدگلوله، لباس یا یونیفرم مشخص رسانه استفاده کند و غذای کامل، آب آشامیدنی سالم و غیره را همراه داشته باشد.

همچنین روزنامه نگاران می توانند بوسیله خط داغ جمعیت صلیب سرخ  گم شدن و مفقودی خود را اعلام کنند.

لزوم آشنایی خبرنگار به حقوق و قانون 

سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در منطقه خاور نزدیک و میانه گفت: هر چه بر اجرای حقوق بین الملل بشردوستانه اصرار کنیم درد و رنج‌ها کاهش می یابد. شاید کار چندانی پیش نرود اما هر وقت به منطقه ای که غیرقابل دسترسی است، دسترسی پیدا کنیم موفقیت و کارهای مثبت بیش‌تری اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: در منطقه خاورمیانه افراد بسیاری به اطلاعات دسترسی ندارند و روزنامه نگاران آموزش دهندگانی هستند که آنان را مطلع می کنند.  پس برای این که خبرنگار خوب عمل کند باید به حقوق و قانون آگاه باشد.

سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در منطقه خاور نزدیک و میانه با تاکید بر اینکه روزنامه نگاران معلمان مردم هستند، تصریح کرد: بر همین اساس باید نسبت به اصطلاحات حقوقی آگاهی داشته و آموزش ببینند، چرا که هر واژه حقوقی جنبه ای دارد و باید بجای خود بکار برود.

هشتاد درصد مخاصمات جهان در خاورمیانه روی می دهد

الزوفری درباره آخرین اخبار وضعیت بشردوستانه در خاورمیانه توضیح داد: در حال حاضر هشتاد درصد مخاصمات جهان در خاورمیانه اتفاق می افتد.  

وی در ادامه سخنان خود به اوضاع سوریه، عراق و یمن اشاره کرد و اظهار داشت: جنگ در سوریه تمام نشده و ۱۳ میلیون نفر به کمک های بشردوستانه احتیاج دارند. در عراق هم ویرانی های ناشی از جنگ تمام نشده و ۴میلیون و۳۵۰ هزار نفر آواره هستند. ناامنی، وجود ابزارهای جنگی رها شده راه بازگشتی برایشان باقی نگذاشته است.

وی درباره یمن هم گفت: اوضاع یمن هم امروز به عنوان بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه در جهان بشمار می رود و هشتاد درصد مردم نیازمند کمک و ۱۳ میلیون نفر به آب سالم دسترسی ندارند. فقط ۵۱ درصد تجهیزات درمانی در این کشور کار می کند.

وی با بیان این که مفقودان جنگ هم دغدغه حقوق بین الملل بشردوستانه است، خاطرنشان کرد: صدها هزار نفر در عراق مفقود شده یا بر روی مین رفته اند، برای کاشت یک مین ۳ دلار هزینه می کنند و برای خنثی کردن آن ۳۰۰ دلار هزینه می شود.

الزوفری ادامه داد: اکثر افراد آسیب دیده کودکان هستند که به دلیل انفجار مین جان یا اعضای بدن خود را از دست داده اند. ضمن این که سلامتی روحی و روانی و ذهنی جوانان این منطقه هم نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد.

در کارگاه آموزشی یک روزه آموزشی اصول حاکم بر ارتباطات بشردوستانه که به همت جمعیت هلال احمر و مشارکت مستقیم کمیته بین المللی صلیب سرخ که امروز در هتل بزرگ تهران درحال برگزاری است، مشارکت کنندگان با حقوق بین‌الملل بشردوستانه، اهمیت حقوق بین الملل بشردوستانه برای خبرنگاران، آخرین اخبار مربوط به وضعیت بشردوستانه در خاورمیانه آشنا می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.