یکی از سوالات مهم افکار عمومی این است که آیا دولت برای کسب درآمد اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده است؟

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: حالا چهار روز از زمان آغاز سهمیه‌بندی مجدد و افزایش قیمت بنزین می‌گذرد. در این روزها، حرف و حدیث در خصوص چرایی اتخاذ چنین تصمیمی از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه، مطرح شده است.

یکی از فرضیه‌هایی که توسط برخی از مردم و اقتصاددانان مطرح شده این است که این تصمیم برای جبران کسری بودجه دولت گرفته شده است. برای اینکه ببینیم آیا این فرضیه صحیح است یا نه؛ یک راه حل خیلی ساده داریم: بیایید با هم ببینیم که میزان درآمد دولت از این طرح چقدر است؟

۱. برای این کار تعداد خودروها را بر مبنای آمار سال ۱۳۹۶ از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «مسئله بنزین، رویکردها و مخاطرات» که در ۲۱ آذر ۱۳۹۷ تهیه شده است، استخراج کرده و در نهایت جمع میزان سهمیه تخصیص یافته شده برای هر خودرو را پیدا کردیم. نتیجه این شد که دولت باید هر ماه معادل یک میلیارد و ۶۵۴ میلیون لیتر بنزین را به صورت سهمیه‌ای بفروشد و مجموع درآمد اضافی‌اش نسبت به بنزین هزار تومانی در این وضعیت حدودا ۸۲۸ میلیارد تومان است. ریز میزان محاسبه ما در جدول زیر آمده است:

 

 

۲. با درنظر داشتن میزان تولید ۱۰۰ میلیون لیتر برای هر روز، به این نتیجه می‌رسید که دولت ۱۶.۵ روز از تولید بنزین را به صورت سهمیه‌ای در اختیار مردم گذاشته و ۱۳.۵ روز بنزین معادل ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون لیتر را به صورت آزاد خواهد فروخت. این میزان بنزین برای دولت چقد درآمد اضافی خواهد داشت؟ با در نظرگرفتن مابه‌التفاوت ۲ هزار تومانی باید گفت که دولت از این طریق نیز ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر درآمد خواهد داشت.

۳. بنابراین مجموع درآمد اضافی دولت از این طرح جدید بنزینی چقدر است؟ حدودا ۳ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان. حالا بیایید با هم ببینیم که دولت چقدر باید به مردم پرداخت کند. گفته شده که به ۶۰  میلیون نفر ماهانه حدودا ۵۵ هزار تومان پرداخت خواهد شد. بنابراین دولت ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ماهیانه به مردم پرداخت خواهد کرد.

۴. مابه‌التفاوت درآمد و هزینه دولت در محاسبه ما ۲۰۰ میلیارد تومان است. این مابه‌التفاوت البته دلایلی دارد مثل اینکه تعداد خودروها در محاسبه ما برای دو سال پیش است یا مواردی مثل بنزین خودروهای حاکمیتی (دولتی و نظامی) محاسبه نشده و ... با این حال حتی اگر این ۲۰۰ میلیارد تومان خالص درآمد دولت با اجرای این طرح بوده باشد؛ باید این سوال را از نظریه‌پردازان «اجرای طرح بنزین برای جبران کسری بودجه» پرسید که آیا عاقلانه است که این همه هزینه مادی و معنوی، بابت ماهیانه ۲۰۰ میلیارد تومان داده شود؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.