وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه مسائل امنیت ملی ما مهم‌تر از آن است که با بحث‌های جناحی مورد توجه قرار گیرد، گفت: جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه بیشترین تلاش را برای مقابله با حرکت‌های غربی‌ها در مورد پولشویی، انجام داده است.

به گزارش جماران، محمد جواد ظریف امروز یکشنبه که برای پاسخ به سوالات محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر و مجتبی ذوالنوری نماینده قم در جلسه علنی نوبت عصر امروز -یکشنبه- مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، در پاسخ به سوال ابطحی درخصوص اظهارات وزیر امور خارجه در باب پولشویی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در ایران و انفعال در برابر وقت کشی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان، گفت: با توجه به اینکه شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که جلسه خود را امروز برگزار کند، بنابراین من از هیات رئیسه درخواست کردم  سوال از من را به جلسه بعد موکول کند تا بتوانم سر فرصت پاسخ بدهم که با این درخواست مخالفت شد.

 وزیر امور خارجه گفت: بنده الان به جای اینکه به جلسه شورای عالی امنیت ملی بروم باید برای هشتمین بار در طول سه ماه گذشته در صحن مجلس به سوال پاسخ دهم و جای خوشبختی است که دوستان چنین محبتی را به من دارند و ما خدمتشان می‌رسیم.

ظریف اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد این است که بنده مسئول دفاع از جمهوری اسلامی ایران در خارج  هستم و همه نحوه دفاع بنده از کشور در خارج را مشاهده کردند. هم در تلویزیون پخش می‌شود و هم کلیپ‌های آن منتشر می‌شود و مشخص است که چه کسانی به خاطر منافع داخلی سوالاتی را مطرح می‌کنند؛ فکر می‌کنم که مسائل امنیت ملی ما مهم‌تر از آن است که با بحث‌های جناحی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: بیشترین تلاش را برای مقابله با حرکت‌های غربی‌ها در مورد پولشویی، جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه انجام داده است و ما این تلاش ها را ادامه خواهیم داد. الان هم که آخرین اقدام کمیته اقدام مشترک(اف ای تی اف) در مورد پولشویی علیه ایران صورت گرفت، تندترین دفاع‌ها از موضع جمهوری اسلامی را بنده کردم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: صحبتی که قبلا در مورد پولشویی کردم، صحبت بنده نبود بلکه اظهاراتی بود که مقامات مختلف کشور مطرح کرده بودند. وظیفه من حمایت و دفاع از جمهوری اسلامی است و حتما یک مقداری و شاید عقل داشته باشم که صحبتی نکنم که در خارج مجبور شوم خودم از آن دفاع کنم.  

ظریف گفت: اتهاماتی که به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند این است که به این کنوانسیون‌ها نمی‌پیوندد چراکه نمی‌خواهد با تروریسم و پولشویی مقابله کند ولی آنچه من عرض کردم این بود که گروه‌های فشاری هستند که آنها منافع مالی شخصی دارند. حالا شما می‌توانید در تلویزیون ببینید که در دادگاه سلطان سکه درخصوص روش‌های پولشویی چه گفتند.

وزیر امور خارجه افزود: دامن نظام جمهوری اسلامی از این حرف‌ها مبرا است، آنچه بنده عرض کردم در جهت حرف‌هایی است که در خارج از کشور در حمایت از جمهوری اسلامی زده می‌شوند و آن این است که منافعی که باعث می‌شود با این حرکت‌ها مخالفت باشد، منافع دارنده پول هستند و مواردی هست که هزار-هزار میلیارد تومان پولشویی توسط باندهای قاچاق سکه و ارز رد و بدل می‌شود که امروز در دادگاه های جرایم اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

باید چهره نفاق آلود آمریکا را به دنیا معرفی کنیم 

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه باید راس ساعت سه عصر امروز در جلسه شورای عالی امنیت ملی باشد و کوتاه به سوال پاسخ می دهد، گفت:  اگر بنده در جلسه ای در دوحه سخنرانی کردم به خاطر این است که آمریکا نباید در دنیا علم مذاکره را در دست بگیرد؛ کشور قانون شکن که هیچ کس در دنیا آمادگی ندارد با آن صحبت کند؛ما باید این چهره کریه و نفاق آلود آمریکا را به دنیا معرفی کنیم نه اینکه اجازه دهیم ما را منفعل کرده و ادعا کند که ما آماده مذاکره بی قید و شرط ایران هستیم  و آن قانون شکن به ما بگوید که ایران اهل مذاکره نیست؛ ایران اهل مذاکره و صحبت و گفت و گو است اما صحبت باید بر اساس مقررات بین المللی باشد.

وی ادامه داد:  آنچه من گفتم کلمه‌ای کمتر از مقام معظم رهبری نبود که فرمودند آمریکا اگر می‌خواهد مذاکره شود، باید به برجام بازگردد، بنده از خود صحبت نمی‌کنم، اگر شما انتقادی دارید، انتقاد را به بحثی که مطرح شده بفرمایید.
ظریف گفت: بنده مجری سیاست‌های نظام هستم، اگر شما می‌خواهید نوار پخش کنید، بفرمایید پخش کنید، آنچه من در آن جلسه عرض کردم و هنوز می‌گویم این است که منابع جدیدی برای جلوگیری از مقابله جمهوری اسلامی ایران با پولشویی در کشور وجود دارد، ما با خارجی‌ها کار نداریم، بحث ما مقابله نظام جمهوری اسلامی ایران با پولشویی است. همان که حضرت آقا فرمودند اگر در مقابله در فساد اقدام کنید صدای خیلی‌ها درخواهد آمد، این خیلی‌ها چه کسانی هستند. این را برای کشور و مردم معین کنید.
 رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: آنچه خطاب مقام معظم رهبری بود که اگر شما به دنبال مقابله با فساد بروید صدای خیلی‌ها در خواهد آمد، چه کسانی هستند، شما به من بگویید؛ آقای ابطحی شما فرصت می‌کنید که صحبت کنید اما من بعد از صحبت های شما فرصت پاسخگویی ندارم؛ اگر می خواهید به صحبت‌های صداهای بیگانه توجه کنید، دقت کنید که از من نقل کردند یا از آقای حسین شریعتمداری که به بنده حمله کرده بود، ببینید از چه کسی نقل کردند و برای چه کسی جشن گرفتند.

 اگر پولشویی در کشور نیست سلطان سکه را به چه جرمی اعدام کردید

وی ادامه داد: آیا آنها برای من جشن گرفتند که گفتم نظام جمهوری اسلامی حامی تروریسم نیست؛ یک گروه‌های فشاری هستند که از پولشویی منافع دارند و هزاران میلیارد تومان از پولشویی منفعت می‌برند که اگر این نبود نیاز نبود که قوه قضاییه و دولت ۶۰ صفحه آیین نامه برای مبارزه با پولشویی تصویب کند. مگر دو هفته گذشته دولت و قوه قضاییه ۶۰ صفحه آیین نامه تصویب نکرد.
ظریف اضافه کرد:  اگر پولشویی در ایران نیست و گروه های فاسدی پولشویی نمی‌کنند، سلطان سکه را به چه جرمی اعدام کردید. چرا صحبتی که در دفاع از جمهوی اسلامی صورت گرفته و صحبتی را که در رد اتهامات منافقین و بیگانگان علیه نظام مقدس جمهوی اسلامی ایراد شده است به صحبت علیه نظام تبدیل کردید.

وزیر امور خارجه افزود: چرا آقای شریعتمداری آن کار را کرد، چرا کیهان آن مقاله ها را نوشت، آن مقاله ها بود که اسباب دست روزنامه های غربی شد و عرایض بنده؛ بنده که در دنیا معروف هستم به اینکه برای دفاع از منافع این مردم و جمهوری اسلامی سینه چاک می‌کنم، شما عنوانی که وزیر امور خارجه آمریکا به من داده و من به آن افتخار می کنم شنیدید؛ من بر علیه منافع نظام صحبت می‌کنم یا آنان که از صحبت های دلسوزانه من به خاطر منافع جناحی سوء استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: حالا شما فرصت دارید که نوار بگذارید؛ آنچه من گفتم در دفاع از جمهوری اسلامی و مقابله با فساد کارآ بود که به نام حمایت انواع جنایت‌ها را انجام می‌داد؛ این کارها بنده را از دفاع از جمهوی اسلامی باز نمی‌دارد.

ظریف در مورد برخورد با ۱+۵ نیز گفت: دور گذشته که ما ناگزیر از مذاکره با آمریکا شدیم، به خاطر علاقه ما به مذاکره با آمریکا و اعتماد ما نبود، به خاطر اعتماد ما نبود که اگر ما به آمریکا اعتماد داشتیم، ۱۵۰ صفحه توافق نمی نوشتیم-همان را با کره شمالی امضا کردند.
وزیر امور خارجه افزود: اگر به آمریکا اعتماد داشتیم در بند ۳۶ برجام با این جمله که «اگر ایران معتقد باشد که آمریکا و طرف های دیگر برجام تعهدات خود را اجرا نکردند...»، با این شروع نمی شد، اعتماد نداشتیم، اما اقداماتی که قبل از ورود ما به مسئولیت شکل گرفته  بود، جمهوی اسلامی را با ۶ قطعنامه شورای امنیت مواجه کرده بود، ۶ قطعنامه شورای امنیت تنها در صورتی لغو می‌شود که ۵ عضو دائم با آن موافقت کنند.

وی ادامه داد:  ۶ قطعنامه شورای امنیت که کاردستی برخی دوستان بود و کاغذ پاره‌ها؛ فقط با توافق ۵ عضو دائم شورای امنیت قابل لغو بود و در غیر اینصورت لغو نمی‌شد؛ ما نمی خواستیم با آمریکا مذاکره کنیم؛ من بعد از سال ها زندگی در غرب، عاشق و شیفته مذاکره با غربی ها نیستم، فشارها را بیش از هرکس من تحمل کردم، سختی مذاکرات و فشارها و توهین هایی که شد و الحمدلله از سوی آمریکایی ها تحریم شدم، برای این انجام دادیم که بتوانیم ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را لغو کنیم و کردیم

ظریف گفت: بدون اینکه حتی یک دقیقه ما این قطعنامه‌ها را اجرا کرده باشیم، ۶ قطعنامه شورای امنیت را لغو کردیم؛ حالا می خواهیم این قطعنامه ها باز گردد تا دوباره برای لغو آن گروهی مجبور به مذاکره با آمریکا باشند «یا الله، بفرمایید»، بالاخره مقامات عالی نظام صلاح کشور را می‌فهمند که می فرمایند آمریکا تنها در صورتی می تواند به میز مذاکره باز گردد که برجام را بپذیرد و نمی گویند برجام به تاریخ پیوست، فرمودند؟ نفرمودند.

وی ادامه داد: برادران و خواهران من، نیاز است برای اینکه در این شرایط حساس کشور را از گزند بدی ها و تبلیغات نا به جا مصون بداریم. نیاز است که امروز یک دل و یکپارچه باشیم، اگر یک‌دل و یکپارچه باشیم و در کنار هم باشیم، حتما آنهایی که از هر طرف برای این کشور نقشه می کشند یقین دارم به لطف خدا و یاری امام زمان شکست خواهد خورد.

وی خطاب به ابطحی و نمایندگان حاضر در جلسه گفت:  در آنچه همه ما متحد و هم داستان هستیم،‌یقین دارم؛ همه مردم ایران در یک کشتی نشسته ایم؛ همه مردم ایران آماج این حملات هستند، اصلاح طلب، اصولگرا و مخالف و موافق نمی شناسد، ان شاالله این مردم در پای صندوق های رای نشان خواهند داد که اراده آنها خلل ناپذیر است؛ و این مردم هستند که ضامن پیروزی انقلاب و شکست‌های مخالفین و کسانی هستند که آرزوی بد برای مردم ایران دارند.

وی سپس از نمایندگان مجلس عذرخواهی کرد و گفت ناگزیرم در جلسه شورای عالی امنیت ملی که به جای دیشب امروز ساعت ۳ تشکیل شده است، حضور یابم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هنگام ایراد سخنان ظریف پیوسته  «احسنت» می‌گفتند./ ایرنا

پزشکیان : اقدام وزیر امور خارجه قابل قبول نبود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اقدام وزیر امور خارجه در ترک جلسه مجلس پیش از پایان اظهارات نماینده سوال کننده از ظریف را غیر قابل قبول دانست.

مسعود پزشکیان که اداره جلسه علنی بعد از ظهر امروز (یکشنبه) مجلس را بر عهده داشت، پس از اعتراضات برخی نمایندگان به ترک جلسه علنی مجلس از سوی وزیر امور خارجه در جریان طرح سوال از وی گفت: کاری که آقای ظریف انجام داد اشتباه بود. این که ایشان ۸ دقیقه بیشتر می‌ماند مشکلی برایش ایجاد نمی‌کرد و کار ایشان قابل قبول نیست.

وی از نمایندگان خواست در صندلی‌های خود مستقر شوند تا مجلس به دستور خود رسیدگی کند.

در جریان طرح سوال محمدجواد ابطحی از وزیر امور خارجه، ظریف پس از طرح اظهارات خود و پیش از پایان صحبت‌های نماینده سوال کننده جلسه علنی مجلس را ترک کرد و گفت که باید در جلسه شورای عالی امنیت ملی حاضر شود که این امر با اعتراض برخی از نمایندگان مواجه شد.

ابطحی: شرطی شدن اقتصاد جامعه با برجام و اینستکس چه معنایی دارد؟

یک عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تعلل در برابر بد عهدی اروپایی‌ها معنایی ندارد خطاب به وزیر امور خارجه بیان کرد: چگونه تعلل اروپایی‌ها در اجرای تعهدات برجامی‌شان را توجیه می‌کنید؟

سید محمد جواد ابطحی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی  ضمن مطرح کردن سوال خود از وزیر امور خارجه در رابطه با علت اظهارات وی در باب پولشویی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در ایران و انفعال در برابر وقت کشی  سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان بیان کرد: آقای ظریف در تاریخ ۸/ ۷/ ۹۸ در موزه ملی قطر در سوالی که از ایشان در رابطه با تلاش‌های مقامات آمریکایی برای توافق جدید با ایران پرسیدند بیان کرد: ایران هراسی از توافق یا ملاقات با کشوری ندارد اما لازمه آن عمل به تعهدات طرفین است. اگر این صحبت‌ها را در کنار صحبت‌های اخیر دولتمردان به ویژه آقای رئیس جمهور و سخنگوی دولت در رابطه با پیوستن به FATF و ترساندن مردم بگذاریم نتایجی دارد که بنده مجبور شدم سوال خود را بعد از یک سال در صحن مجلس مطرح کنم تا از تکرار اشتباهات راهبردی جلوگیری شود.

وی در ادامه اظهار کرد: البته انتظار نداشتیم که آقای ظریف توپخانه خود را از همان ابتدا روشن کند و به گونه‌ای سخن بگوید که گویا ما از دید سیاسی یا جناحی سوال مطرح می‌کنیم. همه در مجلس می‌دانند که هر جا پای منافع ملی به میان آمده است بنده کوتاهی نکردم  و حتی اگر طرحی از سوی اصلاح طلب‌ها ارائه شده باشد که به نفع جامعه باشد بنده از آن حمایت می‌کنم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای ظریف آیا پس از صحبت‌هایی که در خصوص پولشویی کردید بازتاب آن را در رسانه‌های معاند دیدید و آیا نظاره‌گر خشنودی دشمنان قسم خورده ما در شبکه‌های بی بی سی، رادیو فردا و سایر رسانه‌های منافق بودید؟

وی در ادامه تاکید کرد: آیا ساختار صحبت‌های شما مبنی بر فشار برای پذیرش لوایح استعماری پالرمو و مبارزه با تامین مالی تروریسم نبود که ایران ناچار شود از روی عجله  FATF و این لوایح را بپذیرد؟

وی در ادامه با اشاره به خروج آمریکا از برجام و اقدامات ایشان در برابر اروپایی‌ها بیان کرد: به گفته آقای رئیس جمهور ما از خروج آمریکا از برجام خوشحال شدیم اما در مقابل اروپایی‌ها چه کرده‌ایم؟ دو هفته‌ای که رهبری به اروپا برای اجرای تعهدات برجامی فرصت داد به ۲ ماه و سپس به ۱۸ ماه کشانده شده است. این تعلل را چگونه توجیه می‌کنید؟ شرطی شدن اقتصاد جامعه با برجام و اینستکس چه توجیهی دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: زمانی به دنبال برجام بودیم و حال چشم به اروپایی‌ها دوخته‌اید. سیاست گام به گامی که آمریکا برای فروپاشی اقتصاد داخل دنبال کرده است از نظر بنده با سیاست‌های گام به گامی که ما خود در داخل پیش گرفته‌ایم همراستا است و خود با برداشتن گام اول، دوم، سوم و چهارم اقتصاد جامعه را درگیر کرده و بازارهای سرمایه گذاری و بورس را دچار اضطرار کرده‌ایم.

در ادامه پس از استماع بخش دوم صحبت‌های وزیر امور خارجه وی برای شرکت در جلسه‌ شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ مجلس را ترک کرد.

ابطحی پس از ترک کردن صحن مجلس از سوی وزیر امور خارجه از ادامه دادن صحبت‌های خود امتناع کرد و این کار را خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس دانست.

وی اظهار کرد: آقای ظریف با ترک کردن جلسه علنی به مجلس توهین کرده است. ایشان باید می‌نشستند و به صحبت‌های بنده گوش می‌دادند. ایشان پاسخی در رابطه با اینستکس و تعهدات اروپایی‌ها ندادند. این که بگوید عده‌ای پول دادند تا گروهی با  FTAF مخالفت کنند کاملا غیر منطقی است.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت بیان کرد: از آقای ظریف در جلسه بعدی دعوت می‌شود تا ضمن پاسخ به سوال آقای ذوالنوری به صحبت‌های شما گوش کند.

در همین حین  گروهی از نمایندگان اصولگرا در اطراف ابطحی تجمع کرده و از او می‌خواستند تا از ادامه صحبت‌های خود امتناع کند.

 مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم نیز با پروانه سلحشوری نماینده تهران در حال بحث بود که گروهی از نمایندگان در اطراف آنها تجمع کرده بودند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی: «ظریف» برای حضور در جلسه شورای امنیت مجلس را ترک کرد/بحث قهر مطرح نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه رفتن با عجله وزیر خارجه از مجلس بعد از پاسخ به سوال نماینده خمینی شهر به دلیل حضور در جلسه شورای امنیت بوده است، گفت که اصلا بحث ترک مجلس به دلیل قهر مطرح نیست.

علی نجفی خوشرودی اظهار کرد: آقای ظریف از قبل اعلام کرده بود که امروز باید در جلسه شورای امنیت حضور پیدا کند و به همین دلیل نمی‌تواند برای پاسخ به سوال در صحن مجلس حاضر شود، اما هیات رئیسه تصمیم گرفت که سوال مطرح شود. چون در دستور کار آمده بود اما در نهایت تصمیم بر آن شد که وزیر خارجه به یک سوال از دو سوال قید شده در دستور مجلس پاسخ دهد.

وی افزود: بر همین اساس آقای ظریف از ساعت ۲ یعنی زمان اعلام شده برای آغاز جلسه علنی نوبت عصر حاضر شد. جلسه مجلس حدود ساعت ۲:۱۵ آغاز شد و تا نوبت به طرح سوال رسید ساعت از ۲:۳۰ گذشت.

نجفی اضافه کرد: آقای ظریف در ابتدای صحبت‌های خود هم در پشت تریبون اعلام کرد که چون ساعت ۳ باید در جلسه شورا حضور پیدا کند مجبور است که سریع پاسخ دهد به همین دلیل ایشان بعد از پایان پاسخ به سوال آقای ابطحی ساعت ۲:۵۰ جلسه مجلس را ترک کرده تا ظرف ۱۰ دقیقه باقیمانده بتواند خود را به جلسه شورا برساند. پس اساسا هیچ موضوعی مبنی بر قهر آقای ظریف با مجلس یا اینکه ایشان جلسه مجلس را به نشانه قهر ترک کرده است وجود ندارد.

امروز سوالات ذوالنور و ابطحی نمایندگان قم و خمینی شهر از وزیر خارجه در دستور کار جلسه بعد از ظهر مجلس قرار داشت که بعد از قرائت دستور کار یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس گفت که به دلیل جلسه آقای ظریف و با توافق صورت گرفته قرار است تنها سوال آقای ابطحی مطرح شود.

بعد از آنکه ظریف جلسه مجلس را برای حضور در نشست شورای امنیت ترک کرد، ابطحی نماینده سوال کننده به نشانه اعتراض صحبت‌های خود را ادامه نداد که پزشکیان رئیس جلسه در واکنش گفت که زمانی که آقای ظریف در جلسه مجلس برای پاسخ به سوال ذوالنور حاضر می‌شود به آقای ابطحی برای بیان صحبت‌هایش وقت داده خواهد شد.

صباغیان: وزیر خارجه با ترک کردن جلسه به مجلس توهین کرد

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که رفتار وزیر امور خارجه در ترک زودهنگام مجلس برای حضور در جلسه شورای عالی امنیت ملی اشتباه بوده و هیئت رئیسه باید این موضوع را دنبال کند.

محمد رضا صباغیان در اخطاری در پایان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: امروز در جریان بررسی سوال آقای ابطحی از وزیر امور خارجه شاهد بودیم که جایگاه مجلس تضعیف شد. امروز شاهد بودیم وزیر امور خارجه که منتخب نمایندگان مردم است برای شرکت در جلسه شورای عالی امنیت ملی پس از پایان صحبت‌های خود مجلس را ترک کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: چرا هیئت رئیسه مجلس اجازه داد تا حقوق نمایندگان تضعیف شود. سوال از وزرا حق نمایندگان است و آقای ظریف باید تا پایان سوال در جلسه حضور می‌یافتند. هیئت رئیسه نباید اجازه خروج به وزیر امور خارجه را می‌داد.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: امروز  حقوق یک جناح خاص صرفا تضعیف نشد بلکه حقوق نمایندگان تضعیف شد. اگر این اتفاق در زمان شاه رخ می‌داد و یک وزیر مجلس را این گونه ترک می‌کرد چه نگاهی نسبت به این ماجرا بود. هیئت رئیسه باید این موضوع را پیگیری کند.

یوسف نژاد: ترک جلسه مجلس توسط ظریف بی اعتنایی به مجلس نبود

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی جلسه امروز مجلس تاکید کرد که ترک جلسه از سوی وزیر امور خارجه به معنی بی اعتنایی به مجلس نبوده است.

علی اصغر یوسف نژاد مسئول سوالات نمایندگان از وزرا در هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: نمایندگان همیشه سوالاتی از آقای ظریف دارند و تعداد سوالاتی که از آقای ظریف و آقای رحمانی فضلی مطرح می‌شود حدود 40 درصد کل سوالات نمایندگان از وزراست. بر این اساس حضور این وزرا در مجلس باید بیش از سایرین باشد.

وی افزود: ما طبق آئین‌نامه نمایندگانی که کمترین سوالات را از وزرا مطرح کردند در اولویت طرح سوال قرار می‌دهیم. سوالات اخیر از آقای ظریف هم از قبل در اولویت بود ولی به دلیل ماموریت‌های خارجی وزیر امور خارجه به تعویق افتاده بود.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: در مورد دو سوالی که امروز از آقای ظریف در دستور کار مجلس قرار داشت وزارت خارجه اعلام کرد با وجود جلسه یکشنبه هیات دولت آقای وزیر در صحن مجلس حضور می‌یابد و به سوالات پاسخ می‌دهد، بنابراین پیشنهاد زمان طرح سوال از وزیر خارجه با توافق مجلس و وزارت خارجه بود.

یوسف نژاد اضافه کرد: ظاهرا جلسه شورای عالی امنیت ملی نیز شب گذشته برنامه ریزی شده و ساعت 3 بعد از ظهر امروز تعیین شده بود لذا از وزارت خارجه با من تماس گرفتند و گفتند این جلسه پیش آمده و وزیر خارجه باید در این جلسه حضور پیدا کند لذا سوالات را به هفته بعد موکول کنید اما به دلیل اینکه مجلس در این باره برنامه ریزی کرده بود و سوال در برنامه هفتگی چاپ شده بود تاخیر مجدد آن مورد انتقاد نمایندگان قرار می‌گرفت. لذا من گفتم این کار شدنی نیست. آنها همچنین نامه مکتوبی نوشتند که وزیر باید ساعت 3 بعد از ظهر در جلسه شورایاری امنیت ملی حضور یابد اما سوال کنندگان اصرار داشتند سوال در دستور کار باشد.

این عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه تاکید کرد: ما با وزارت خارجه صحبت کردیم و گفتیم سوال از آقای ظریف را در دستور اول قرار می‌دهیم که ایشان به جلسه ساعت 3 برسد. همچنین با سوال کنندگان مذاکره کردم، آقای ذوالنور هم گفت: ما بررسی کردیم و دیدیم حضور آقای ظریف در جلسه شورای امنیت ملی ضروری است. بنابراین بین ایشان و آقای ابطحی قرار شد یک نفر سوالش را بپرسد و سوال دیگر به جلسه بعدی موکول شود که توافق شد سوال آقای ذوالنور به تعویق بیفتد.

وی در پایان گفت: نهایتا در حالیکه آقای ابطحی 8.5 دقیقه فرصت داشت صحبت کند وزیر امور خارجه جلسه مجلس را ترک کرد که این موجب اعتراض برخی نمایندگان شد. در حالیکه با توجه به جلسه‌ای که در شورای عالی امنیت ملی برنامه ریزی شده بود ایشان ناچار به ترک جلسه شد و قصدش از این کار بی اعتنایی به مجلس نبوده است.

کواکبیان: در طول دو ماه ۸ بار وزیر خارجه را به صحن آوردند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: معتقدم که مجمع تشخیص مصلحت نظام باید هر چه سریع‌تر CFT و پالرمو را تصویب کنند.

مصطفی کواکبیان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس در تذکری شفاهی ضمن تسلیت درگذشت اعظم طالقانی گفت: او قرآن پژوهی بود که در موضوع حقوق زنان و حقوق بشر به مانند یک رجل سیاسی تلاش بسیاری کرد. ان‌شاءالله رحمت واسعه الهی نثار روح آن ابوذر زمان مرحوم آیت الله طالقانی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به ترامپ گفت: تحریم‌های جدیدی که علیه کارگران ساختمانی ایجاد کردید همان توهم فشار حداکثری است که قطعاً راه به جایی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه امروز دکتر ظریف نباید جلسه مجلس را ترک می‌کرد، افزود: هیأت رئیسه چرا در دعوت از وزیران تبعیض قائل می‌شود؟ دو سال است که از وزیر کشور در مورد علت این که در شهر ری شورا تشکیل نمی‌شود، سوال داشتم اما وزیر به صحن نیامده است ولی در طول دو ماه ۸ بار وزیر خارجه را به صحن می‌آورند و از وی سوال می‌پرسند با این که می‌دانند وقت ندارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: معتقدم که مجمع تشخیص مصلحت نظام باید هر چه سریعتر  CFT و پالرمو را تصویب کند. مجلس به این لایحه اصرار و دولت به آن تاکید دارد. اگر عده‌ای معتقد به ارائه آراء شفاف مجلس هستند، مجمع تشخیص هم باید آراء خود در این مورد را اعلام کرده و مسئولیت آن را بپذیرد.

کواکبیان همچنین در مورد توهین به قومیت‌های مختلف در ورزشگاه‌ها و خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به وزیر ورزش و جوانان تذکر داد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان با اشاره به موضوع مجوز فیلم خانه پدری گفت: یا مجوز ندهید و یا اگر می‌دهید پای آن بایستید. ماجرای فیلم خانه پدری برای فیلم‌های دیگر پیش نیاید که دادستانی وارد این موضوعات نشود و آن را توقیف کند./ ایسنا

توضیح سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حواشی حضور ظریف در مجلس

به گزارش جماران؛ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص  حواشی حضور امروز وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اهتمام و احترام جناب آقای دکتر ظریف به قوه مقننه و نمایندگان ملت در تاریخ وزارت خارجه کشور بی سابقه است، خاطر نشان کرد: دیروز به وزارت خارجه ابلاغ شد که جلسه شورای عالی امنیت ملی به ساعت ۱۵ امروز یکشنبه منتقل شده است. از آنجا که حضور وزیر امور خارجه در جلسه شورا ضروری بود از هیات رئیسه مجلس خواسته شد طرح سوالات از ایشان را به دلیل تداخل جلسات به تعویق بیندازند تا به این جلسه مهم برسند که موافقت نشد؛ اما گفتند ایشان از ساعت ۱۴ تا  ۱۴:۴۰  به مجلس بیایند و بعد تشریف ببرند. ایشان هم  راس ساعت ۱۴ در صحن علنی حاضر شدند و جلسه هم ساعت ۱۴:۲۵ دقیقه شروع شد. دکتر ظریف تا ساعت ۱۴:۵۵ دقیقه (۱۵ دقیقه بیشتر از قرار قبلی) در مجلس ماندند و دو دور نوبت شان را صحبت کردند.  بعد از آن بر اساس آئین نامه مجلس ایشان دیگر فرصت صحبت نداشتند. لذا با توضیح وضعیت و عذرخواهی از نمایندگان محترم گفتند که با اجازه به جلسه بعدی می روند و سخنان آقای ابطحی را از رادیو می شنوند. لذا اصولا این ادعا که ایشان باید می ماندند و پاسخ می دادند بلا وجه است؛ چون براساس آیین نامه داخلی مجلس ایشان بعد از سخنرانی جناب ابطحی حتی حق پاسخگویی هم نداشتند. 

موسوی افزود: این سومین حضور وزیر امور خارجه در صحن علنی علاوه بر حضور در کمیسیون ها در ۳ ماه گذشته برای پاسخ به ۸ سوال است.

موسوی تاکید کرد: هیچ وزیر خارجه ای در تاریخ ایران به اندازه دکتر محمد جواد ظریف برای پاسخگویی به مجلس نرفته است

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
19 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.