ششمین جلسه رسیدگی به پرونده گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش جماران؛ در ابتدای جلسه متهم ایروانی با اشاره به اتفاقات انتهای جلسه روز گذشته اظهار کرد: انتهای جلسه روز گذشته نماینده دادستان تهمت زدند درباره  ارتباط با سخنگوی دولت و من خواستم جواب بدهم اما جلسه تمام شد و کمی تندروی کردم از ایشان عذرخواهی می‌کنم و مطالب خود در این باره را در آخرین دفاع خود ارائه خواهم کرد.

شبانه روز به کار مشغول بودم همواره راه درست را رفته‌ام

در ادامه جلسه متهم حامد خاتمی‌پور به عنوان ترخیص کار گمرک به اتهام مشارکت در اخلال عمده نظام اقتصادی مشارکت در قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو به میزان ۱۲۸ میلیون و ۲۸ هزار و ۲۸۰ دلار به اتهام جعل اسناد، استفاده از اسناد معجول، استفاده از مهر جعلی اتاق بازرگانی کشور چین و پرداخت رشوه به میزان ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به سه نفر از کارمندان گمرک در جایگاه مخصوص قرار گرفت.

وی تصریح کرد: من تنها ترخیص کار شرکت سازه پویش و استام صنعت بودم و حتی اظهارنامه‌ها را هم به اسم خودم صادر می کردم که این نشان از عملکرد صادقانه من دارد.

متهم خاتمی پور گفت: ترخیص نشدن محموله سبب توقف خط تولید می‌شد اما من هیچ گاه متخلف نبودم و شبانه روز به کار مشغول بودم همواره راه درست را رفته‌ام.

اگر اشتباهی پیش آمده به دلیل دستورات اشتباه شرکت بوده است

وی ادامه داد: شرکت‌های سازه پویش و استام صنعت مورد حمایت وزارت صمت بودند و قطعات عظام خودرو با مشخصات یکسان تحت حمایت و گمرکی وارد می‌شدند من متقلب نیستم و بر اساس قوانین گمرک کار کردم اگر اشتباهی هم پیش آمده به دلیل دستورات اشتباه شرکت بوده است.

متهم خاتمی پور افزود: اگر من کالا را ترخیص نمی‌کردم شرکت به یک ترخیص کار دیگر کالا را برای ترخیص می‌داد موضوع و ردیف گمرکی کالا از قبل توسط شرکت مشخص شده است و ثبت سفارش‌ها بر اساس پیش فاکتورها انجام می‌شوند.

ترخیص کار نمی‌تواند معجزه‌ای انجام دهد

وی گفت: اگر در پیش فاکتور قیمت کالا یک دلار نوشته شده باشد در اسناد هم یک دلار ذکر می‌شود با وجود آنکه آقای روغنی‌ها می‌گوید در جریان کار نبوده اما تمام پیش فاکتور ها در واحد لجستیک انجام می‌شده‌اند.

متهم خاتمی پور گفت: مجوز قانونی توسط شرکت دریافت می‌شود و تعرفه توسط شرکت ذکر می‌شود ترخیص کار تنها به واسطه کاری که انجام می‌دهد دستمزد را دریافت می‌کند و نمی‌تواند معجزه‌ای انجام دهد.

روغنی‌ها به من گفت فرار کن و گوشی‌ات را خاموش کن

در ادامه جلسه دادگاه متهم خاتمی‌پور اظهار کرد: اگر گمرک تعرفه‌ای را می‌پذیرد پشت آن وزارتخانه‌ای است از  روز اول دادگاه می‌گویند بایگانی متعلق به خاتمی‌پور بوده است اما اسنادی که ضابطان از آن محل بردند اسناد شرکت عظام بود. برای من می‌فرستادند و من نگهداری می‌کردم بنده نگران این نبودم که بازرسی گمرک آن اسناد را بررسی کند.

قاضی صلواتی گفت: ۴۰ دقیقه راجع به کلیات صحبت کردید وارد جزئیات شوید و درباره رشوه، جعل، مهر جعلی و دستور امحای اسناد و دستور فرار صحبت کنید.

متهم خاتمی‌پور گفت: آن روز که بحث فرار مطرح بود من همچون روزهای دیگر به شرکت رفتم از گمرک به من زنگ زدند و گفتند کمیته‌ای جلسه دارد که من نیز عضو آن کمیته بودم اما دیدم حالتی غیرعادی وجود دارد.

وی ادامه داد: روغنی‌ها به من زنگ زد و گفت بیرون برو و گفت عده‌ای در حال آمدن به آنجا هستند من تا آن روز فقط داشتم کار می‌کردم گفت فرار کن و گوشی‌ات را خاموش کن من به خانه یکی از دوستانم رفتم اما او به من گفت به دفترت برگرد و همانجا که برگشتم از من سوال کردند.

به من گفتند مدارک را نگهداری نکن

متهم خاتمی‌پور درباره امحای اسناد گفت: چندین مرحله شنیده بودم و به من زنگ زده بودند که مدارک را نگهداری نکن یک نامه نیز از عظام به دستم رسید اما بعدها متوجه شدم تغییراتی ایجاد شده است و بعد که درباره این تغییرات از آنها پرسیدم گفتند چیزی نیست تو کارت را انجام بده.

وی درپاسخ به سوال قاضی که از او پرسیده بود متن نامه چه بود گفت: نامه‌ای از دادسرای شعبه یک بود که درباره حساب‌های شرکت مطالبی در آن نوشته شده بود در این مرحله هم آقای روغنی‌ها به من زنگ زد و من حتی به دوستانم گفتم نمی‌دانم اینها چرا می‌گویند اسنادشان را نگه ندارم.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی از متهم خاتمی پور پرسید آیا از اسناد چیزی جا به جا شده است؟، متهم پاسخ داد: صد درصد نشده از ۱۰ سال پیش تمام اسناد وجود دارد در حالی که قانون می گویند تا سه سال اسناد نگهداری شود.

قاضی گفت: در مورد مهر چینی بگویید.

خاتمی پور گفت: شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند این را باید بگویم اگر کار جعلی انجام شود باید منفعتی برایم می داشت در حالی که حتی یک ریال هم برایم منفعت نداشته و تعجب می‌کنم که سایر متهمان میگویند خبری نداشته‌اند. خبر دارند که گواهی مبدا را نداشته‌اند چون باید بارشان در مبدا یک روز بخوابد آن را قبول نمیکنند .

وی با بیان اینکه استفاده از گواهی مبداء جعلی ضرری به دولت وارد نمیکند، گفت: تحریمها هم باعث این کار شده و باعث میشود اسناد ارسال نشود هر چند از طریق اسکن قابل ایمیل است اما چون زمان میبرد از گواهی مبدا استفاده نمیشود.

قاضی گفت: مهر را چگونه بدست آوردی؟

متهم گفت: در سال ۸۸ در شرکت سازه پویش کار می‌کردم. تعداد مهرها در آن جا زیاد بود یکی را برداشتم و با خود آوردم زمانی که شرکت ایمیلها را میفرستاد من جعلی نمیکردم وارد سیستم گمرک می‌شدیم و مهر را می‌زدیم.

 قاضی گفت: در یکی از اظهارات خود گفتهاید با ارائه اسناد مجعول و بدون اخذ مجوزهای قانونی اقدام به پرداخت رشوه در سطوح مختلف گمرک کردهاید.

خاتمی پور گفت: برای ترخیص کالا مجبور بودیم هزینههای کارگری و نگهبانی بدهیم. من دقیقا رقم‌ها را نمی‌دانم اما هر هزینه‌ای که کرده‌ام با شرکت بوده است.

قاضی پرسید: رشوه را به دستور سلسله مراتب مدیران گروه انجام میدادید یا خودسر؟

متهم پاسخ داد: من درآمدی نداشتم و به دستور و درآمد شرکت این کار انجام می شد و من فقط تشریفات کالا را انجام می‌دادم.

قاضی پرسید: گفته‌اید پرداخت رشوه به کارمندان گمرک از طرف آقایان حسام خاتمی پور و محمد خاتمی پور در گمرک فرودگاه امام خمینی انجام شده البته اینها احضار شدند و موضوع دریافت رشوه را تایید کردهاند. اسامی تعداد زیادی از کارمندان گمرک نیز اعلام شده که دستگیر نشده و به دادسرا نیامدهاند. به چه تعداد از کارمندان گمرک رشوه میدادید؟

متهم پاسخ داد: من خبر ندارم.

قاضی پرسید: لیست آنها موجود است تعداد زیادی از کارمندان گمرک آلوده شدهاند.

قاضی گفت: در برخی موارد به دلیل حجم زیاد، کارمندان لجستیک شرکت سازه پویش و حامی سازه پویش اقدام به جعل اسناد می کردهاند و با پست پیشتاز این کار را می‌کردند. اینها در اظهارات شما آمده است.

خاتمی پور گفت: خیلی وقت است که با پست پیشتاز این اتفاقات نمی‌افتد چرا که زمانبر است.

قاضی گفت: شرکتهای زیر مجموعه گروه عظام گواهی مبدا اصلی را انجام نمی‌دادند و سندهای زیادی وجود دارد که گواهی جعلی شده است. به طور مثال مبدا از کشور هند بوده اما مهر کشور آلمان را زدهاند یا مبدا از فرانسه بوده اما مهر کشور مبدا آلمان را میزدید.

متهم گفت: بله درست است اغلب شرکتها برای گواهی مبدا کالا را نمیخوابانند.

قاضی  گفت: گفته‌اید که مدیران شرکت به شما دستور میدادند محموله‌ها از هر طریق ترخیص شود و شما با تعرفه غیر قانونی و با تهیه اسناد مجعول و پرداخت رشوه اقدام به این ترخیص می کردید.

خاتمی پور گفت: اگر کاری انجام دادهام، شرکت نامه آن را گرفته و ترخیص کاران معجزه نمیکند.

قاضی صلواتی اظهار کرد: می‌دانید به چند نفر از کارمندان گمرک رشوه می‌دادید؟

متهم خاتمی پور بیان کرد: خبر ندارم. تعداد آنها زیاد است.

قاضی صلواتی گفت: بله متاسفانه زیاد. تعداد زیادی از افراد آلوده شده‌اند.

قاضی صلواتی خطاب به متهم خاتمی پور با اشاره به اظهاراتش گفت: شما اظهار کردید به دلیل حجم زیاد کار واحد لجستیک اسناد مذکور اصلاح و جعل میشدند و با پست پیشتاز آنها را ارسال میکردید.

متهم خاتمی پور گفت: برای در تسریع در کار، اسناد توسط واحد لجستیک تنظیم میشدند.

قاضی صلواتی گفت: در صحبت‌های خود گفتید شرکت سازه پویش و استام صنعت گواهی مبدا را جعل میکردند و با وجود آن که مبدا هند بوده اما مهر اتاق بازرگانی کشور آلمان روی آن درج شده  است.

متهم خاتمی پور گفت: بله صحیح است زیرا محموله ها نباید متوقف می‌شدند و به همین دلیل شرکت به گواهی مبدا توجهی نمی‌کرد و البته بسیاری از شرکت‌های دیگر هم اکنون این کار را انجام می‌دهند.

قاضی صلواتی گفت: شما گفتهاید که مدیران شرکت به شما دستور میدادند تا از هر طریقی محمولهها ترخیص شوند  و پرداخت رشوه از طریق استفاده از اسناد مجعول از جمله این اقدامات بوده است.

در ادامه جلسه شاه محمدی نماینده دادستان گفت: شما اظهار کردید با توجه به اینکه شرکت در ثبت سفارش کلیگویی کرده برای مرتفع کردن  قانون از وزارت صمت مجوز گرفتهاید و این کار توسط قنبر حسینپور انجام شده است. شما به او نشان میدادید تا حسین پور رشوهها  را به اداره صمت کرج برساند.

متهم خاتمی پور گفت: شرکت از ردیف تعرفهای درباره قطعات خودرو استفاده کرده است و ردیف تعرفه بر اساس نامههای مخصوص بودند.

نماینده دادستان گفت: شما قطعه کار را تحت عنوان اجزا و قطعات ریل سوخت وارد کشور کردهاید و جعل دیجیتالی انجام شده است. کالاهای مجاز مشروط تحت تعرفه ۲۶ درصد به نام اجزا، و قطعات سوخت با تعرفه ۵ درصد وارد شده است.

وی ادامه داد: قنبر حسین‌پور رابطه شما با وزارت صمت بوده و رشته‌ها را پرداخت می‌کرد اگر قرار بود اقدام قانونی انجام شود باید با اجازه بالاترین شخص وزارت صنعت انجام می‌شد که این کار انجام نگرفته است.

شاه محمدی بیان کرد: شما گفتید که محموله به دستور غلامرضا مرتضوی ترخیص شدهاند و سپس برای فرار از ماده قانونی مجوز وزارت صنعت اخذ شده است.

نماینده دادستان گفت: شما در اظهارات خود بیان کردهاید قسمتی از آنچه که در ذیل مادهها درج شده با هماهنگی شرکت ها بوده البته من درباره سوء نیت شما حرف نمیزنم.

متهم خاتمی پور گفت: یک روز به شرکت استام صنعت رفتم و غلامرضا مرتضوی گفت که فردا باید کالا ترخیص شود من به او گفتم که این کار نیاز به کد دارد سپس شرکت نامه زد و کدی به من داد.

نماینده دادستان گفت: اگر میخواستید بر اساس بخشنامه عمل کنید چرا اظهار نادرست داشتید؟

متهم گفت: ما میتوانستیم این پول را پرداخت نکنیم. ما پیش اظهاری کردیم.

نماینده دادستان با قرائت اقاریر متهم خاتمی پور گفت: کم اظهاری در ارزش و پرداخت رشوه به دو تن از کارمندان گمرک مطرح شده است.

متهم خاتمی پور گفت: این اظهارات که خواندید صحیح بود.

این متهم در پاسخ به این سوال که شما برای پرداخت رشاء با چه کسی هماهنگ شدید؟، گفت: خدا نکند کسی ترخیص کار شود چون فردا باید به اینجا بیاید و جواب دهد. بابت شرکتها باید بگویم این شرکتها سختتر پول میدهند. شرکت تولیدی اگر پرداختی انجام میدهد تعرفهشان را دارند.

نماینده دادستان با قرائت اظهارات روغنی ها گفت: پرداخت رشاء در گمرکات تعرفه داشته است.

متهم خاتمی پور گفت: ترخیص کار، کارپردازی میکند. اگر هزینهای پرداخت میشده شرکت میداده است.

نماینده دادستان گفت: ما قبول داریم که شما ترخیص کار عمده این شرکت نبودید و ترخیص کار عمده شیرزاد بوده که با دستور ایروانی فعلا متواری است. بین سالهای ۹۰ تا ۹۳ مبلغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون با هماهنگی مدیران به کارمندان پرداخت شده است.

در ادامه جلسه، شاه محمدی نماینده دادستان گفت: شما اظهار کردید با توجه به اینکه شرکت در ثبت سفارش کلیگویی کرده برای مرتفع کردن  قانون از وزارت صمت مجوز گرفتهاید و این کار توسط قنبر حسین پور انجام شده شما به او نشان میدادید تا حسینپور رشوهها  را به اداره صمت کرج برساند.

متهم خاتمی پور گفت: شرکت از ردیف تعرفهای درباره قطعات خودرو استفاده کرده است و ردیف تعرفه بر اساس نامههای مخصوص بودند.

نماینده دادستانی گفت: به طور مثال دست نویسی در شرکت شما وجود دارد که ۳ میلیون ریال به حسن صفریان جانشین معاونت در فرودگاه امام خمینی رشوه پرداخت کرده اید در واقع پرداخت رشوه به صورت سازماندهی شده بوده است.

خاتمی پور گفت: اینکه پرداخت شده یا نه اطلاعی ندارم ولی اگر هر چه پرداخت شده از شرکت به ما می‌گفتند و من تمام حقیقت را گفته ام.

 قاضی صلواتی با نزدیک شدن به اذان ظهر ختم این جلسه از دادگاه را اعلام کرد و گفت: زمان برگزاری جلسه بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.