وزیر امور خارجه گفت: طرح ۴ ماده‌ای مکرون حاوی دیدگاه‌های ما نیست.

به گزارش جماران،  محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به مذاکرات انجام شده در سفر رئیس جمهور به نیویورک با طرف اروپایی اظهار کرد:‌ هم‌زمان با این تلاش‌ها، ترامپ  در مجمع عمومی سازمن ملل اعلام کرد قصد ندارد تحریم‌ها را کم کند. این موضع ترامپ  ۱۸۰ درجه مخالف آن بود که اروپایی‌ها از قول ترامپ به ما می‌گفتند.

وی ادامه داد: به همین دلیل  نیاز بود بررسی شود آیا ترامپ به آنچه به اروپایی‌ها گفته است تعهد دارد . این بحث ما با اروپایی‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: طرح‌ ۴ ماده‌ای که مکرون بیان کرد طرحی است که از زبان خود وی مطرح شده است و حاوی دیدگاههای ما نیست. ما مشخص کرده‌ایم که دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و مطرح کردن طرح امید نشان دهنده‌ی این است که ما از سال ۶۴ همواره، دنبال امنیت، در خلیج فارس بوده و دیگران هستند که مانع شدند. مواضع ما کاملا مشخص است. اما مواضع ما در طرح ۴ ماده‌ای مکرون درست بیان نشده بود. بنابراین لازم است این مذاکرات ادامه یابد تا مسائل دقیق مطرح شود.

ظریف با اشاره به این که ما تلاش خود را ادامه می‌دهیم خاطر نشان کرد:‌ مکرون و وزیر خارجه فرانسه با علاقه مذاکرات را دنبال کردند. من دو دور مذاکره با وزیر خارجه فرانسه داشتم. با آبه نیز همینطور بودم تلاش‌های ما ادامه می‌یابد اما ما بر روی مواضع خود محکم ایستاده‌ایم و اگر اروپا تعهدات خود را انجام ندهد ما اقدامات بعدی خود را انجام می‌دهیم.

وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا تهدید اروپا برای خروج از برجام صحت دارد اظهار کرد: آنها چنین چیزی اعلام نکردند آن چه گفته‌اند این است که ممکن است مسیر حل اختلافات که در مواد 36 و 37 برجام آمده را پیگیری کنند. البته مشخص است اقدامی که ایران از 18 اردیبهشت شروع کرده یک اقدام جبرانی است که در ماده 36 برجام به رسمیت شناخته شده است براساس قواعد حقوقی کسی نمی تواند در برابر اقدام جبرانی، اقدام جبرانی انجام دهد. اقدام جبرانی که برای اروپا در برجام دیده شده بود برای زمانی است که ایران اولین نقض کننده برجام باشد. بحث خروج اروپا از برجام مطرح نیست.

ظریف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تلاش مکرون برای برقراری تماس تلفنی میان ترامپ و روحانی گفت: روحانی حتما تماسی نداشته است. ایجاد این مذاکره تلفنی از سوی دیگران طراحی شده بود ولی روحانی حضور نداشت و مکرون و ترامپ صبحت کردند.

وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا خرید 15 میلیارد دلار نفت ایران نیز در طرح اخیر مکرون وجود دارد، گفت: بحث 15 میلیارد به عنوان آتش‌بس مطرح بود و برای فروش نفت ایران در چهار ماه، اما طرح چهار ماده‌ای مکرون مربوط به رفع همه تحریم‌هاست. اگر آن وضعیت (رفع تحریم‌ها) انجام شود دیگر بحث 15 میلیارد هم موضوعیت ندارد.

ظریف درباره مواضع اخیر عربستان سعودی برای رفع تنش‌ها با ایران بیان کرد: ما همواره گفته‌ایم با همسایگان خود دنبال تفاهم و پرهیز از تنش هستیم. اگر دولت سعودی به این نتیجه برسد که با خرید سلاح و واگذاری حاکمیت خود به دیگران نمی‌تواند به امنیت برسد، حتما با آغوش باز با ایران مواجه می‌شود.

وی در مورد آخرین وضعیت درمانی تخت روانچی در نیویورک و احتمال انتقال وی به ایران، بیان کرد: تخت روانچی بعد از این‌که به نیویورک رفت مشخص شد سرطان دارد اگر در ایران این تشخیص داده شده بود، درمان وی در ایران انجام می‌گرفت. عمل درمان وی با موفقیت انجام شده است و دور دوم شیمیایی درمانی هم انجام شده وسط درمان هم مصلحت نیست که جای بیمار عوض شود به زودی مراحل درمانی وی آغاز می‌شود. یکی از دلایلی که تخت روانچی الان با مشکل مواجه است این است که در مرحله‌ی اول دوران نقاهت استراحت نکرده است و پس از درمان در شورای امنیت مجمع عمومی سخنرانی کرده و مصاحبه هم داشته است. انشاءالله خداوند به خاطر صداقت وی در انجام وظایفش وی را شفا می‌دهد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مکرون به تهران سفر خواهد کرد، اظهار کرد: وی دعوت دارد ولی فعلا چنین سفری مطرح نیست.

وی همچنین درباره تداوم مخالفت‌ها با برجام در داخل کشور، گفت: برخی برجام را از روز اول پایان‌یافته تلقی می‌کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که چه توضیحی می‌تواند درباره این که گفته می‌شود ایران با اقداماتش در راستای کاهش تعهدات برجامی، ممکن است مکانیسم ماشه را فعال کند،ارائه دهد گفت: مکانیسم ماشه در برجام برای[مواقعی است که ] خطای اولیه رخ بدهد. ایران خطای اولیه را انجام نداده است. اقداماتی که ایران انجام داده است، اول از همه در پاسخ به تخطی آمریکا[از برجام] و عدم توان اروپایی‌ها برای پاسخ دادن انجام گرفته‌اند و این‌ها[همه] راهکار محسوب می‌شوند. هیچ کسی نمی‌تواند از یک راهکار در پاسخ به راهکاری دیگر استفاده کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.