رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل برای بسیاری از کشورهای جهان از اهمیت زیادی برخوردار بود و حتی با پخش زنده سخنرانی دکتر روحانی در مجمع عمومی بسیاری از مردم جهان و افکار عمومی ازمواضع جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف بین المللی مطلع شدند.

به گزارش جماران؛ رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برجام بدون منافع برای تهران ارزشی ندارد، گفت: در سفر رئیس‌ جمهوری به نیویورک بارها به اروپایی‌ها اعلام کردیم که حتی با خروج آمریکایی‌ها آنها وظیفه سنگین‌تری در قبال برجام دارند و باید با استقلال بیشتری به تعهدات خود در توافق عمل کنند تا همچنان این معاهده بین المللی که خود در تحقق آن محوریت داشتند، حفظ شود.

«محمود واعظی » شنبه شب در گفت وگویی افزود: آمریکایی ها فکر می کردند با توجه به قدرت اقتصادی و سیاسی می‌توانند ایران را در جهان منزوی کنند در حالی که آنها در این زمینه نتوانستند به اهداف خود برسند و متوجه شدند که تحریم‌های آنها و فشارهای حداکثری آنها برای ایران کارایی لازم را ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تاکید کرد: طرح مواضع ایران در خصوص مسایل مختلف بین المللی، حفظ برجام  و ملاقات دکتر روحانی با تعداد زیادی از سران کشورهای جهان در نیویورک که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، نشان داد آمریکایی ها در اعمال فشار حداکثری به ایران به بن بست رسیده اند.

وی تصریح کرد: رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به نیویورک به صراحت به اروپایی ها اعلام کرد که گام سوم در برجام را برداشته ایم و آنها نیز در تلاش هستند با ارائه راه حل های مناسبی همچنان برجام را حفظ کنند.

 واعظی گفت: رئیس‌ جمهوری فرانسه به دنبال برگزاری جلسه 5+1 بود تا پیشنهادهای اروپایی خود را مطرح کند زیرا آنها متوجه شدند هر چه می گذرد آنها در این زمینه استقلال ندارند و با تشکیل این جلسه اروپایی ها به دنبال حل مشکلات خود بودند و تلاش کردند با حفظ برجام نسبت به اختصاص ۱۵ میلیارد دلار برای ایران اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی و حتی تندروهای آمریکایی دوست ندارند وضعیت فعلی بین ایران و آمریکا تغییر پیدا کند، گفت: آنها فکر می کنند با تحریم‌های اقتصادی و فشار حداکثری می توانند برای مردم نارضایتی تولید کنند و حتی بعضی از موسسات ایران از جمله بانک مرکزی را برای دومین بار تحریم کردند. آمریکایی ها اخیرا اعلام کرده اند  به هیچ وجه به مقامات و بستگان آنها ویزا نمی دهند در حالی که آنها پیشتر نیز ویزا نمی دادند و این نشان می دهد که آمریکایی ها کاملا به بن بست رسیدند.

واعظی افزود: در ۵ یا ۶ ماه گذشته آمریکا همه نوع تحریم را بر علیه ایران اعمال کرد اما متوجه شد، تحریم ها دیگر تاثیری در بازار ارز، کالا و بورس ایران ندارد و ایران همچنان توانسته روابط خود را با کشورهای جهان توسعه دهد و کالاهای خود را صادر و یا وارد کند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهارداشت: آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال منزوی کردن ایران بودند اما دیدارهای رئیس جمهوری با سران کشورهای جهان نشان داد که آنها به جای ایران منزوی شده اند و حتی وزیر امورخارجه ایران در این سفر توانست ۲۱ ملاقات انجام دهد، ۶ سخنرانی در کمیته های مختلف سازمان ملل داشته باشد با مسئولان 7 نهادهای بین المللی مذاکره کند، ۸ مصاحبه مطبوعاتی برگزار کند و یا حتی 10 مورد دیدار با نخبگان داشته باشد که همه اینها نشان داد آنها در زمینه منزوی کردن ایران نتوانستند به موفقیت برسند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: ما برای بی اثر کردن تحریم‌ها و فشار حداکثری آمریکایی‌ها با ساماندهی بازار به دنبال حمایت از تولید داخل هستیم زیرا تولید داخل کلید شکست تحریم‌هاست و دولت با تمام توان از تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند تا بتوانیم تمام نیازمندی‌های خود را در داخل تولید کنیم.

واعظی بیان کرد: خوشبختانه دراین راستا مجلس محترم چهارشنبه گذشته با تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی موافقت کردند و این جای تقدیر و تشکر دارد، زیرا این کمک بزرگی برای مردم و کشور است تا علاوه بر توسعه صادرات دولت نیز بتواند در حوزه بازار از مصرف کنندگان و صادرکنندگان حمایت بیشتری داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تاکید کرد: منتظریم به محض تایید این مصوبه مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان، یک سرپرست برای این وزارتخانه معرفی ‌شود و امیدواریم در کمتر از سه ماه آینده بتوانیم وزیر تجارت و خدمات بازرگانی را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کنیم تا انشاالله هر سال شاهد بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور نسبت به سال گذشته باشیم تا آینده بهتری در اقتصاد ملی ایران رقم بخورد.

واعظی خاطر نشان کرد: امریکایی‌ها و برخی از سران کشورهای عربی فکر می‌کردند با فشار حداکثری دو یا سه ماه آینده مردم ایران اعتراضات خود را آغاز می کنند در حالی که هیچ کدام از اینها تاثیری بر ملت ایران نداشت، از طرفی دولت به دنبال کاهش قیمت ارز و بسیاری از کالاها در بازار است تا فشار بیشتری بر مردم وارد نشود.

وی با بیان اینکه ما گام های اول، دوم و سوم را در برجام برداشتیم و این اتفاقات برای آنها خوشایند نبود و با تلاش دولت و ملت ایران الان برخی از کشورهای اروپایی چاره‌ای ندارند تا بتوانند موضوع را حل و فصل کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهارداشت: ما به آمریکایی ها اعتمادی نداریم چون آنها با خروج از برجام عهد خود را شکستند و حتی به آنها اعلام کردیم که خروج از برجام کاری اشتباه بوده لذا ما نپذیرفتیم در این سفر با آنها ملاقات کنیم، زیرا که مواضع ما بر حق بود.

وی گفت: طبق نظر سنجی ها هم اکنون ترامپ در انتخابات آینده امریکا وضعیت خوبی  ندارد و سال آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان خواهد داد که ترامپ آنچنان دستاوردهای خارجی مهمی در جهان نداشته است.

 تمام پروژه های آمریکایی ها در منطقه با شکست مواجه شده است

واعظی افزود: تمام پروژه های آمریکایی ها در منطقه با شکست مواجه شده است، اقدامات آنها در عراق، سوریه و افغانستان شکست محسوب می شود و هیچ کدام از گفته های ترامپ در زمان انتخابات در حوزه بین المللی عملی نشده اند.

به گفته وی ، آمریکایی‌ها با تبلیغات گسترده با کره شمالی مذاکرات خود را شروع کردند اما هیچ اتفاقی نیفتاد و حتی رفتند به دنبال تغییر حکومت در ونزوئلا اما در آنجا نیز دستاوردی نداشته و باز هم شکست خوردند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: مذاکرات دکتر روحانی با سران کشورهای اروپایی نشان داد  آنها به دنبال این هستند که برای حفظ استقلال خود هرچه می توانند وابستگی و روابط تجاری خود را با آمریکایی ها به تدریج کم کنند.

وی یادآورشد:  ترامپ در مصاحبه های مطبوعاتی خود چند بار اظهار تمایل کرده بود و حتی روسای برخی از کشورهای جهان اعلام کرده بودند که ترامپ آمادگی دارد با رئیس جمهوری ایران مذاکره کند، اما ما مواضع خود را به روشنی اعلام کرده بودیم که به هیچ وقت ملاقات دوجانبه در برنامه کاری رئیس جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

واعظی بیان کرد: اگر آنها به تعهدات خود بر اساس برجام عمل کنند و فشار حداکثری را از روی مردم ایران بردارند ما آمادگی داریم در چارچوب مذاکرات 5+1 بتوانیم مسائل خود را حل و فصل کنیم اما عده‌ای این موضع ما را به دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با ترامپ تفسیر کردند.

واعظی تاکید کرد: خروج از برجام و فشار حداکثری آمریکا از نظر ما قابل قبول نیست و از طرف دیگر ما به دنبال توسعه روابط سیاسی با بسیاری از کشورهای جهان هستیم و بسیاری از کشورهای جهان نیز به دنبال توسعه روابط سیاسی و تجاری خود با ایران هستند و فشارهای آمریکا را محکوم می کنند و حتی بعضی از سران کشورهای جهان که با رئیس جمهوری اسلامی ایران ملاقات داشتند با محکوم کردن مواضع سیاسی آمریکایی‌ها اعلام کردند ما این تحریم‌ها را قبول نداریم و بسیار علاقمند هستیم در حوزه تجاری همچنان با ایران کار کنیم و حتی وزیر خارجه روسیه با حمایت از ایران فشارهای آمریکا علیه ایران را محکوم کرد.

وی با اشاره به اقدامات آمریکا برای نپذیرفتن عیادت وزیر خارجه ایران از تخت روانچی اظهار داشت: امریکایی ها صدور مجوز برای عیادت ظریف با تخت‌ روانچی را منوط به آزادی یک زندانی در ایران کردند و این نشان می دهد در دو سال و9 ماه گذشته که ترامپ بر سر کار آمده اقدامات آمریکایی‌ها منطقی ندارد و معنی عدم اجازه به ظریف برای عیادت از تخت‌ روانچی در بیمارستان این است که امریکایی ها با سختگیری خود در تمام مسایل دولت و مردم ایران را هدف قرارداده اند.

واعظی با اشاره به جنگ برخی از کشورهای عربی با ملت یمن یادآورشد: نیروهای یمنی در چند سال گذشته  به هر طریقی توانستند خود را تجهیز کنند و بارها فرودگاه‌های عربستان را مورد هدف قرار دادند و هم اکنون برای افکار عمومی جهان روشن شده است که ایران در مساله  حمله به پالایشگاه آرامکو نقشی نداشته و یمنی ها در این زمینه توانستند به عربستان ضربه بزرگی را وارد کنند.

وی گفت: زمانی که رئیس جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر انگلیس، صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه ملاقات داشتند آنها اعلام کردند که اگر حمایت ایران نبود یمنی ها قادر نبودند پالایشگاه آرامکو را هدف قرار دهند در حالی که رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرد مدرک شما چیست که این مطلب را اعلام کردید.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه پاسخ دکتر روحانی بسیار روشن بود، گفت: دکتر روحانی اعلام کردند که وقتی ملتی بیش از 5 سال زیر بمباران است باید با تجهیز خود اقدامات زیادی را انجام دهد و امروز نیز یمنی ها اسرای زیادی از داخل عربستان گرفتند که قبلاً نمی توانستند.

واعظی خاطرنشان کرد: در منطقه ما جنگ یمن وارد فاز جدیدی شده  و رئیس جمهوری اسلامی ایران در این ملاقات ها در نیویورک، شرایط منطقه را برای سران کشورهای اروپایی به خوبی روشن کردند.

وی یادآورشد: خوشبختانه رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در سه شبی که در نیویورک حضور داشتند ۱۵ ملاقات دوجانبه با روسای کشورهای جهان انجام دادند، 3 مصاحبه مطبوعاتی داشتند و با 2 دیدار عمومی عملاً در این سفر در طول روز تمام وقت مشغول اجرای برنامه های خود بودیم و حتی خیلی از ملاقات ها را نتوانستیم پاسخ مثبت بدهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران گفت: در ملاقات با سران کشورهای ژاپن، هند، پاکستان و  عراق همواره بر توسعه روابط دوجانبه تاکید شد و حتی در دیدار رئیس جمهوری با سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسیاری از مسائل ابهام زدایی شد.

قرار نیست که روابط ایران با کشورهای جهان بر سر مسائل جزئی به هم بخورد

واعظی افزود: قرار نیست که روابط ایران با کشورهای جهان بر سر مسائل جزئی به هم بخورد ما با کشورهای زیادی روابط اقتصادی گسترده ای داریم و و حتی در این سفر ما توانستیم مواضع ایران را برای افکار عمومی جهان به خوبی تشریح کنیم.

وی گفت: سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل برای بسیاری از کشورهای جهان از اهمیت زیادی برخوردار بود و حتی با پخش زنده سخنرانی دکتر روحانی در مجمع عمومی بسیاری از مردم جهان و افکار عمومی ازمواضع جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف بین المللی مطلع شدند.

واعظی در پایان با اشاره به عدم صدور ویزا برای همراهان رئیس جمهوری اسلامی ایران در این سفر گفت: امریکایی ها قبل از سفر رئیس جمهوری ایران و هیات همراه، محدودیت های زیادی را به وجود آوردند زیرا آنها به دنبال عدم سفر هیات ایرانی به مجمع عمومی  سازمان ملل بودند و حتی به خبرنگاران و تیم خبری و همکاران ما در معاونت مطبوعاتی ویزا ندادند، زیرا با توجه به تبلیغات منفی علیه ایران پیش بینی آنها این بود اگر این سفر انجام شود برای آنها مشکلاتی زیادی خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز جمعه، پس از سخنرانی در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و چهار روز رایزنی‌های فشرده و دیدار با رئیسان جمهوری فرانسه، سوئیس، عراق و ایرلند و نخست وزیران پاکستان، هند، اوگاندا، اسپانیا، ژاپن، سوئد و انگلیس و صدر اعظم آلمان به تهران بازگشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.