بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه با شبکه خبری اسکای‌نیوز اعلام کرد زمان آن رسیده است که کشورها به یک توافق جدید با ایران دست پیدا کنند.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس

به گزارش جماران؛ در حالی که مقامات ایران بارها قاطعانه اعلام کرده‌اند که مذاکره مجدد بر سر برجام امکان‌پذیر نیست، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد وقت آن رسیده است که یک توافق جدید با ایران شکل بگیرد.

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه با شبکه خبری اسکای‌نیوز اعلام کرد زمان آن رسیده است که کشورها به یک توافق جدید با ایران دست پیدا کنند.

جانسون که همچون مقامات بلندپایه سایر کشورهای جهان برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، خطاب به سران دیگر کشورهای جهان و مشخصاً کشورهای عضو برجام گفت‌: «فارغ از اینکه به چه دلیل با توافق هسته‌ای قبلی با ایران مخالفید، اکنون زمان آن رسیده است که به سمت یک توافق جدید حرکت کنیم.»

وی که ساعاتی پیش مدعی شده بود به احتمال زیاد ایران عامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان بوده است، در خصوص واکنش احتمالی کشورش به این قضیه گفت: «کاری که انگلیس تلاش می‌کند انجام دهد این است که افراد را به هم نزدیکتر کند و از تنش‌ها بکاهد.»

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز دقایقی بعد در خصوص مصاحبه نخست‌وزیر انگلیس با اسکای‌نیوز و اظهاراتش مبنی بر لزوم دستیابی به یک توافق جدید با ایران گفت: «من به بوریس جانسون احترام می‌گذارم و از اینکه وی این ایده را مطرح کرد اصلاٌ شگفت‌زده نشدم. توافق قبلی با ایران بسیار بد بود و باید توافق جدیدی امضا شود.

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ 97 تاکنون تحریم‌های اقتصادی مختلفی را علیه ایران وضع کرده است تا به‌زعم خود ایران را وادار به مذاکره مجدد برای حصول یک توافق جدید کند. با وجود تحریم‌های سنگین آمریکا، ایران تأکید کرده است که هرگز تن به مذاکره مجدد با کشوری که توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند، نخواهد داد.

آمریکا در ماههای اخیر متحدان خود را برای به‌زعم خود کاهش تنش‌ها و متقاعد کردن ایران به مذاکره مجدد بر سر برجام، واسطه قرار داده اما راه به جایی نبرده است.

در حالی که برخی مقامات و رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند اوضاع را به گونه‌ای جلوه دهند که گویی قرار است ایران مذاکره مجدد بر سر برجام را بپذیرد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس در نیویورک با استفاده از یک تشبیه طعنه‌آمیز قاطعانه تأکید کرد که ایران تن به مذاکره مجدد بر سر برجام نخواهد داد.

ظریف به مجری این شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس گفت: «فرض کنید که شما یک ساختمان را به من می‌فروشید و یک سال بعد فردی که شرکت شما را به‌ارث برده، می‌آید و به من می‌گوید که پول کافی پرداخت نکرده‌ام. او خواستار یک معامله بهتر برای خودش و معامله‌ای بدتر برای من می‌شود. به‌قول آقای ترامپ، در کجای تاریخ کسی با چنین چیزی موافقت کرده است؟»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.