حملات پهپادی روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان باعث شد تا ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از تولید روزانه نفت در این کشور قطع شود. مقام‌های سعودی می‌گویند هنوز معتقد هستند که می‌توانند طی روزهای آینده کاهش تولید نفت خود را به طور کامل جبران کنند.

به گزارش جماران؛ مقام‌های سعودی اعلام کردند ریاض سعی می‌کند که تا پایان روز دوشنبه یک سوم از تولید نفت قطع‌ شده خود را از سر بگیرد اما خسارت ناشی از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان «شدیدتر» از چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد.

به گزارش روزنامه وال‌ استریت ژورنال، ابتدا انتظار می‌رفت که عرضه کامل نفت عربستان به سرعت و تا اوایل هفته (دوشنبه) از سرگرفته شود اما وعده سعودی‌ها برای احیای یک سوم از جریان نفت قطع‌ شده به معنای آن است که عربستان یک قدم از انتظارات عقب است.

حملات پهپادی روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان باعث شد تا ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از تولید روزانه نفت در این کشور قطع شود. مقام‌های سعودی می‌گویند هنوز معتقد هستند که می‌توانند طی روزهای آینده کاهش تولید نفت خود را به طور کامل جبران کنند.

جبران کاهش این میزان نفت مستلزم برداشت از انبارهای نفتی و استفاده از تاسیسات دیگر برای فرآوری نفت خام است. یکی از مهمترین تاسیساتی که روز شنبه هدف حمله قرار گرفت، یک مرکز بزرگ فرآوری نفت در «بقیق» بود.

وال‌ استریت ژورنال به نقل از یک فرد آگاه که نامش را ذکر نکرد، نوشت: ما باید بتوانیم تا فردا (دوشنبه) ۲ میلیون بشکه از تولید روزانه خود را بازگردانیم.

 منابع آگاه گفتند : شرکت ملی نفت عربستان «آرامکو» به این نتیجه رسیده که تاسیسات آن هدف حمله موشکی قرار گرفته است. یک ارزیابی دولت آمریکا نیز نشان می‌دهد که ۱۵ بخش از زیرساخت‌های بقیق آسیب دیده است.

«امین ناصر» مدیرعامل آرامکو اوایل روز یکشنبه گفت که اقدامات برای ازسرگیری تولید نفت در جریان است. این شرکت روز سه‌شنبه آخرین گزارش‌ها از این روند را ارائه می‌دهد.

منابعی که از میزان خسارت‌ها به تاسیسات نفتی عربستان آگاه هستند، می‌گویند که احیای ظرفیت کامل تولید نفت در تاسیسات خسارت‌ دیده، چند هفته طول می‌کشد.

حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی سعودی در «خریص» و بقیق باعث شد تا تولید بیش از نیمی از تولید نفت عربستان قطع شود. این میزان معادل بیش از پنج درصد از عرضه جهانی نفت است.

یک مقام سعودی گفت: وضعیت خسارت‌ها از چیزی که در ساعات اولیه پس از حمله انتظار می‌رفت شدیدتر است اما اطمینان می‌دهیم تا زمانی که به تولید کامل بازگردیم بازار هیچ‌ گونه کمبودی را تجربه نخواهد کرد.

به نوشته وال‌ استریت ژورنال، حمله به قلب تاسیسات نفتی عربستان نقش ریاض در بازار نفت را به آزمون گذاشته و احتمالا باعث افزایش بهای نفت می‌شود.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در صورت ناتوانی عربستان در احیای وضعیت خود، بهای نفت به یکصد دلار در بشکه خواهد رسید.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه پیش‌بینی کرد در صورتی که عربستان نتواند در پی حملات پهپادی به تاسیسات نفتی‌اش میزان عرضه را طبق روال سابق از سر بگیرد، بهای این حامل انرژی ممکن است به یکصد دلار نیز برسد.

این خبرگزاری افزود: هنگام بازگشایی بازارها در روز دوشنبه بهای نفت پنج تا ۱۰ دلار در بشکه افزایش خواهد داشت.

رویترز با اشاره به ارزیابی‌های منابع فعال در صنعت نفت نوشت که هفته‌ها طول می‌کشد تا جریان نفت عربستان به روال سابق بازگردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.