وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه اروپا تنها در کلام از برجام حمایت می‌کند، گفت: اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند از گام‌هایی که برداشته‌ایم، بازمی‌گردیم.

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با روزنامه تاگس آنسایگر در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌هایش با رئیس‌جمهور فرانسه و اینکه چه اتفاقی باید برای حفظ توافق هسته‌ای رخ دهد، اظهار داشت: توافق هسته‌ای بر دو مبنا استوار است؛ یکی از آنها ایران را ملزم می‌کند تا اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش صرفا برای اهداف صلح‌آمیز است. دیگری نیز جامعه بین‌الملل، به‌ویژه سایر طرف‌های توافق را ملزم می‌کند که تضمین کنند روابط اقتصادی دنیا با ایران عادی خواهد شد.

ظریف ادامه داد: ایران به تعهداتش عمل کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 بار تائید کرده که ایران به توافق پایبند است که پنج بار آن پس از خروج آمریکا از این توافق بوده است، اما روابط اقتصادی ایران با جهان به حالت عادی بازنگشته است. در حقیقت، این روابط حتی از زمان پیش از توافق هم بدتر شده است. مسئله این است که دیگر طرف‌ها به تعهداتشان عمل نکرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه ایران اجرای برخی تعهداتش را به حالت تعلیق درآورده است، گفت: سازوکاری در توافق وجود دارد که مشخص می‌کند زمانی که یکی از طرف‌ها تعهداتش را اجرایی نمی‌کند، چه کاری باید انجام داد. ما از آنها استفاده کرده‌ایم. به محض اینکه اروپایی‌ها شروع به اجرای تعهداتشان کنند ما نه تنها اقدامات بیشتری انجام نمی‌دهیم، بلکه می‌توانیم از گام‌هایی که برداشتیم، بازگردیم.

وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به اینکه این، دقیقا به چه معناست، تصریح کرد: اروپا خود را به 11 مورد متعهد کرده است که شامل سرمایه‌گذاری، هواپیمای غیرنظامی، حمل‌ونقل و بازگشت شرکت‌های اروپایی (به ایران) است. ما هیچ یک از اینها را به عنوان پیش شرطی برای اجرای کامل تعهدات‌مان درخواست نمی‌کنیم. ما تنها می‌خواهیم قادر به فروش نفت خود و دریافت پول آن باشیم. ما صدها میلیارد دلار ضرر کرده‌ایم، اقتصاد ما در حال آسیب است، اعتبار ارز ما 75 درصد کاهش یافته است. اروپا خود را تنها به این بیانیه که از توافق حمایت می‌کند، محدود کرده است اما دراینجا، مردم شغل و درآمد خود را از دست می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران گام سوم را اجرایی می‌کند، خاطر نشان کرد: مگر اینکه اروپا همین حالا دست به اقدام بزند. گام سوم از شش سپتامبر (15 شهریورماه) آغاز می‌شود. اگر بتوانیم با اروپا به یک فهم مشترک برسیم و اروپایی‌ها اجرای آن را آغاز کنند، ما دست به این کار نمی‌زنیم.

ظریف درباره اینکه گام سوم چه خواهد بود، گفت: ما هنوز نمی‌دانیم. یک دیدگاه این است که گام سوم ما همچون دو مورد قبلی به گونه‌ای باشد که قابل بازگشت هم باشد. دیدگاه دیگر این است که تا به حال نیز 120 روز به اروپایی‌ها فرصت داده‌ایم اما اکنون در شرایطی هستیم که زمان گام‌های قاطعانه‌تر فرارسیده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به اینکه اروپا و ایران هر دو خواهان حفظ توافق هستند، آیا این یک مشکل میان ایران و آمریکا نیست؟ بیان کرد: به نظر می‌آید که این یک مشکل با شخص بنده است زیرا من هم تحریم شده‌ام اما این مشکل میان ما و آمریکا نیست، بلکه مشکلی میان ما و اروپا است. آمریکا تعهداتی داشت که تصمیم گرفت آنها را زیر پا بگذارد اما اروپا هم تعهداتی دارد و آنها مستقل از آمریکا هستند و همچنین به‌طور جداگانه در توافق ذکر شده‌اند. اروپایی‌ها تازه همین دیروز نبوده است که از اهیمت اقتصاد آمریکا و دلار آشنا شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران هیچ امیدی ندارد که این مسئله بتواند با مشارکت آمریکا حل شود؟ گفت: خیر، ما این مشکلات را آغاز نکرده‌ایم. رئیس جمهور ترامپ از رئیس جمهور اوباما خوشش نمی‌آید. من نمی‌توانم این مشکل را رفع کنم. اروپایی‌ها نیز نمی‌توانند.

ظریف درباره دعوت از او برای حضور در کاخ سفید تصریح کرد: برای چه کاری؟ رفتن به کاخ سفیر برای یک مدت زمان نیم ساعته مشکلی را حل نمی‌کند. اگر شما به یک مهمانی دعوت شوید که به شما گفته شده "اگر نیایید در آینده از ورود شما به شهر نیز جلوگیری خواهد شد"، در این صورت چه کار می‌کنید؟ این یک دعوت‌نامه نیست بلکه یک تهدید است. در این مورد هم به من گفته شد که اگر به دفتر بیضی (دفتر ریاست جمهوری آمریکا در کاخ سفید) نروم تحریم خواهم شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این بدین معنی است که شما مذاکرات با کاخ سفید را رد می‌کنید؟ تاکید کرد: خیر. این دست ما نیست. این آمریکا بود که میز مذاکره را ترک کرد، نه ما. آنها می‌توانند به مذاکره بازگردند اما برای این کار باید یک بلیط بین‌المللی بخرند و آن هم این است که تعهدات بین‌المللی‌شان را اجرا کنند.

ظریف افزود: آمریکایی‌ها باید دست از این بردارند که دیگران را مجبور به نقض تعهداتشان (در برجام) کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد رئیس جمهور مکرون برای در نظر گرفتن معافیت‌های جدید فروش نفت، خاطر نشان کرد: آمریکا باید از ملزم کردن دیگران به نقض توافق دست بکشد. اگر می‌خواهد این کار را با معافیتی جدید انجام دهد، این به خودشان مربوط است.

وی در پاسخ به اینکه ایران امیدی به تلاش‌ها برای میانجی‌گری دارد؟ ازجمله آنچه امانوئل مکرون در هفته‌های اخیر انجام داده است، گفت: ما در چند هفته گذشته با رئیس جمهور مکرون تعاملاتی داشته‌ایم. ما در توافق هسته‌ای ماندیم زیرا مکرون از رئیس جمهور روحانی این درخواست را کرده بود. ما دیدارهای خوبی داشتیم و اگر رئیس جمهور مکرون می‌خواهد آمریکا را متقاعد کند که مانع‌تراشی نکند، ما بسیار از آن استقبال می‌کنیم. مشکل ما با آمریکا نیست، این مشکلی میان ایران و سایر طرف‌های باقی مانده در توافق هسته‌ای است. آنها مشکلاتی با آمریکا دارند که مکرون می‌خواهد حل‌وفصل کند. ما از آن استقبال خواهیم کرد و به او تا جایی که بتوانیم و خطوط قرمزمان آسیب نبیند، کمک می‌کنیم.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تمام طرف ها می‌گویند خواهان جنگ نیستند اما تنش‌ها در خلیج فارس در حال افزایش است و در این شرایط آیا خطر وقوع درگیری وجود دارد، بیان کرد: همیشه احتمال رویدادهای اتفاقی وجود دارد و افرادی که من آنها را "تیم ب" می‌نامم برخلاف میل ترامپ ‌می‌خواهند پای او را به جنگ بکشانند. بنابراین، ما باید بسیار مراقب و خویشتندار باشیم. ما خواهان جنگ نیستیم اما از خود دفاع خواهیم کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.