چند سالی است صفحاتی در فضای مجازی، با لهجه‌ای عراقی، به تبلیغ برای برقراری روابط دوستی اسرائیل با عراق می‌پردازند، در حالی که به طور پنهان موفق شدند پای شماری از شخصیت‌های عراقی را هم به تل‌آویو بکشانند و آخرین موفقیت برای آنها حضور یک عراقی در جمع هیات سازشکار رسانه‌ای در فلسطین اشغالی بود.

به گزارش جماران؛ اعتمادآنلاین نوشت: اسرائیل در فضای مجازی به شدت در پی دلبری از بغداد است، اما موشک‌های شلیک‌شده و ترورهای سازمان‌یافته در این کشور حکایت دیگری دارند.

با نگاهی به رویکرد تبلیغاتی-رسانه‌ای اسرائیل از یک سو و گزارش‌های منتشرشده از عملکرد جوخه‌های مرگ این رژیم و نیز حملات اخیر هوایی علیه مواضع حشد الشعبی عراق، بیانگر تفاوتی 180درجه‌ای میان این دو رویکرد است.

چند سالی است صفحاتی در فضای مجازی، با لهجه‌ای عراقی، به تبلیغ برای برقراری روابط دوستی با عراق می‌پردازند، در حالی که به طور پنهان موفق شدند پای شماری از شخصیت‌های عراقی را هم به تل‌آویو بکشانند و آخرین موفقیت برای آنها حضور یک عراقی در جمع هیات سازشکار رسانه‌ای در فلسطین اشغالی بود.

این رویکرد به حدی گسترش یافت که روزنامه معاریو با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «چشمک محبت‌آمیز اسرائیل به عراق»، به رصد این رویکرد تل‌آویو برای جذب هرچه بیشتر مخاطب از عراق پرداخت.

اینکه صفحه عرب‌زبان وزارت خارجه اسرائیل با هر انفجار تروریستی در عراق پیام تسلیت منتشر می‌کند، یا اینکه ثبت آثار باستانی بابل در یونسکو را فوراً تبریک می‌گوید از جمله این تلاش‌ها قلمداد می‌شود.

در مقابل این تلاش‌ها، شاهد موجی از مخالفت در ابعاد رسمی و غیررسمی عراقی هستیم که آخرین مخالفت‌ها، موضع رسمی دولت عراق در عدم شرکت در کنفرانس منامه بود.

در کنار آن، گزارش‌هایی درباره دست داشتن سازمان موساد در قتل دانشمندان عراقی بعد از سقوط رژیم صدام حسین نیز کم و بیش در رسانه‌ها منتشر شده است.

حال در میان آن تلاش‌های دلبرانه اسرائیل و این رفتارهای معترضانه مردمی و رسمی شاهد اضافه شدن فاکتور حملات هوایی نیز هستیم که حداقل 2 مورد آن به شکلی شبه‌رسمی و تلویحی توسط رسانه‌های اسرائیل بر عهده گرفته شده است.

به گفته یک کارشناس عراقی، اینکه در فضای مجازی از دوستی سخن به میان آید و روی زمین شاهد اصابت موشک‌های اسرائیلی باشیم، بیانگر بخشی از نقشه‌هایی است که اسرائیل برای مردم عراق تدارک دیده و شاید تاکیدی بر این ادعا باشد که اسرائیل بیش از آنکه در پی دوستی با منطقه باشد، به دنبال بر هم زدن استقرار منطقه از طریق بازی با اختلافات و تناقض‌های سنتی موجود در آن است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1233365
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.