رییس سابق ستاد مشترک ارتش انگلیس گفت اولویت انگلیس بایستی این باشد که نفتکش های این کشور دوباره توقیف نشود. دانات نسبت به اقدام واکنشی انگلیس هم هشدار داد و اظهارات وزیر امور خارجه این کشور را مبنی بر یافتن راه حل دیپلماتیک تایید کرد.

به گزارش جماران؛ رییس سابق ستاد مشترک ارتش انگلیس در واکنش به توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران و افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس گفت: انگلیس باید با ایرانی ها و آمریکایی ها مذاکره کند تا به یک راه حل برسد.

لرد ریچارد در گفت وگو با شبکه رادیویی بی.بی.سی ۴ در عین حال یادآور شد اهداف راهبردی آمریکا با اروپایی ها فرق می کند، «ما هماهنگ نیستیم و این کاری است که باید انجام دهیم»

او گفت اولویت انگلیس بایستی این باشد که نفتکش های این کشور دوباره توقیف نشود. دانات نسبت به اقدام واکنشی انگلیس هم هشدار داد و اظهارات وزیر امور خارجه این کشور را مبنی بر یافتن راه حل دیپلماتیک تایید کرد.

این مقام انگلیسی همچنین مدعی شد که ظرفیت های نظامی این کشور در کسوت یک نیروی معتدل و طرفدار برجام در خلیج فارس محدود است و به لحاظ راهبردی وابستگی زیادی به قوای آمریکا دارد.

دانات یکی از راهکارهای موجود برای حفظ امنیت کشتی های انگلیس در خلیج فارس را اسکورت آنها توسط ناوهای این کشور یا متحدان آن در منطقه توصیف کرد. او همچنین مدعی شد که انگلیس می تواند برای تردد کشتی های ایران در آب های بین المللی مزاحمت ایجاد کند اما این کشور ترجیحاً به دنبال راهکار دیپلماتیک است.

جمعه شب گذشته یک نفتکش انگلیسی به خاطر رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی در تنگه هرمز از سوی سپاه توقیف شد. جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس پیش از برگزاری نشست اضطراری دولت در این رابطه گفت: تلاش می کنیم، از راه های دیپلماتیک، بحران با ایران را حل و فصل کنیم.

وی تصریح کرد که لندن به دنبال گزینه نظامی با ایران نیست.

هانت همچنین عنوان کرد: سفیر انگلیس در تهران با مقامات وزارت امور خارجه ایران در تماس است تا این مسأله را حل کند. وی افزود: ما هم با شرکای بین المللی در این رابطه همکاری نزدیک داریم.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه شب در اطلاعیه ای اعلام کرد که روز جمعه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می افزاید: نفتکش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.