سخنگوی دولت تأکید کرد که دوران بسیار سختی است، پول ها در برخی از کشورها بلوکه شده و با هزینه های سنگین می توانیم پول را به کشور انتقال دهیم. گرچه مشکلات در کشور بسیار شده، اما نباید نا امید بود و یأس را به جامعه تزریق کرد.

به گزارش جماران؛ علی ربیعی در پاسخ به این سوال که دولت برای اینکه از فشارهای اقتصادی که بر اثر تحریم های آمریکا بر مردم وارد شده و برخی را در تنگنا قرار داده چه تدبیر و برنامه ای دارد؟ گفت: نمی خواهم ناکارآمدی ها و تصمیمات اشتباه را کتمان کنم، اما سهم تحریم ها در ایجاد وضعیت اقتصادی فعلی کشور را نباید نادیده گرفت. اقتصاد ما خواه یا ناخواه وابسته به نفت است و وقتی در درآمد نفتی تزلزل ایجاد می شود به طبع این تزلزل بر تمام ارکان اقتصادی کشور نیز تأثیر می گذارد. شاید برخی بگویند که می خواهید توجیح می کنید، اما این یک واقعیت است و نمی توانیم این مساله را کتمان کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: وقتی می خواهید از یک شوک خارج شوید و به تعادل قبل برگردید، زمان می بَرد، امروز شاهدیم که همه شاخص ها در حال مثبت شدن و شیب تورم در حال کاسته شدن است.

ربیعی تأکید کرد که دوران بسیار سختی است، پول ها در برخی از کشورها بلوکه شده و با هزینه های سنگین می توانیم پول را به کشور انتقال دهیم. گرچه مشکلات در کشور بسیار شده، اما نباید نا امید بود و یأس را به جامعه تزریق کرد. همه هَم و غم و فلسفه وجودی دولت این است که بر این مشکلات غلبه کند و وضعیت اقتصادی کشور را به ثبات برساند. علایم ثبات در حال نشان دادن است و من بارها سعی کردم آن را تبیین کنم.

او افزود: در سال ۹۴ برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور وعده ای ۵۵ ماهه داشتیم که قابل دفاع است چرا که نرخ تورم تک رقمی شد و ۴ تا ۵ درصد رشد متوسط و ثبات اقتصاد و پیش بینی پذیری داشتیم و همچنین شاهد سرمایه گذاری خارجی در کشور بودیم. پس از آن ۱۸ ماه ناشی از تنش داشتیم و ۲۴ ماه خوب در پیش خواهیم داشت.

ربیعی در پاسخ به اینکه پیش بینی می کنید در ۲۴ ماه آینده، نرخ تورم کاهش یابد؟ اظهار کرد: من اقتصاددان نیستم و پیش بینی ای در مورد نرخ تورم در آینده ندارم.

سخنگوی دولت به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی از وزرا و مسئولین دولت قیمت پایانی کالاهای اساسی را به مردم اعلام می کنند، اما در واقعیت قیمت ها مطابق با قیمت اعلام شده مدیران دولت نیست؟ اشکال در کجاست و چرا چنین تناقض هایی وجود دارد؟ گفت: من معتقدم تناقضی وجود ندارد. زمانی اراده برای انجام کاری وجود دارد و این کار انجام می شود، اما ممکن است که کامل به ثمر نرسد لذا شما احساس تناقض می کنید. مسئولی که چنین گفته دروغ نمی گوید و نتیجه ای که شما می گویید هم نادرست نیست. من نمونه ای بیان می کنم، بنده زمانی که وزیر بودم، بسیار علاقه داشتم قانون معلولان اجرا شود، طرح را به دولت و مجلس بُردم ولی عملاً با هزاران مشکل رو به رو شدم و در واقع طرح اسیر مشکلات بسیاری شد و در نهایت عملی نشد. می خواهم بگویم که اراده و اقدام در دولت و در میان مسئولین دولت برای حل مشکلات کشور وجود دارد، اما به ثمر نشستن آن یا کوتاه مدت نیست یا با مشکل مواجه می شود.

سخنگوی دولت به این پرسش که کاندیدای ریاست جمهوری و مجلس آینده خواهید شد؟ تنها تأکید کرد که در هر دو انتخابات شرکت و رأی خواهد کرد.

علی ربیعی در ادامه به دلایل ضعف اطلاع رسانی دولت اشاره کرد و توضیح داد: حدود ۶ سال است می شنوم که می گویند دولت ضعف اطلاع رسانی دارد. نمی توان یک پدیده را منهای همه ابعاد آن بررسی کرد. می خواهم این مساله را با یک مقایسه تشریح کنم. در هیچ دوره تاریخی، رسانه ها –رسانه هایی که در درون نظام هستند- دولت را این‌گونه تخریب نکرده اند. البته اشاره من به رسانه های بعد از انقلاب است چون قبل از انقلاب ما رسانه های متنوع نداشتیم.

ربیعی ادامه داد: من بیان انتقاد و ضعف های دولت توسط رسانه ها را می پسندم و دستشان را هم می فشارم ولی مسئله این است که برخی از رسانه ها مانند یک عملیات روانی نسبت به دولت عمل می کنند. به عنوان مثال وقتی می خواهیم یارانه را حذف کنیم روزنامه ای انتقاد می کند که چرا دولت یارانه را حذف کرد وقتی هم حذف نمی کنیم همان روزنامه باز هم در تیتریک انتقاد می کند که چرا دولت نمی خواهد به قانون عمل کند. در هیچ دوره ای رسانه های بزرگ اینگونه نبوده اند. حداقل می توانم بگویم در بخش های مختلف خبری مقوم دولت نیستند. از طرفی هم در هیچ دوره ای خارج از کشور نسبت به عملیات روانی برای داخل کشور مسلط نبوده است.

او تاکید کرد: من در دوره جنگ، دوره آقای خاتمی، دوره آقای هاشمی و… بر حسب فعالیت هایم با افکار عمومی سروکار داشتم. در دوره خودم مدیر مسئول روزنامه بودم و به نوعی در فضای رسانه حضور داشته ام به همین دلیل می توانم بگویم در هیچ دوره ای خارجی ها برای عملیات روانی بر روی افکار عمومی هزینه نکرده اند. فکر می کنم اسرائیل بر روی این مسئله خیلی کار می کند. با توجه به اینکه خودم یک کامنت خوان حرفه ای هستم اطمینان دارم که این کامنت ها برنامه ریزی شده گذاشته می شوند. چه زمانی ما با چنین پدیده ای روبه رو بوده ایم؟

ربیعی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر مردم گفت: از طرفی هم در هیچ دوره ای مثل امروز ارتباطات در دست همه نبود و پیشرفت تکنولوژی فرایند تسهیل خبری را برای مردم فراهم نکرده بوده است. در این دوره پرسشگری مردم و در معرض خبر قرار گرفتنشان بی بدیل است. هر فردی برای خودش یک رسانه است. از طرفی در هیچ دوره ای مثل امروز مردم دارای انتظار از زندگی بالا و قدرت نقدکنندگی بالا نبودند. از طرفی هم دولت روحانی دولتی حزبی با چارچوب های حزب آهنین نبوده است بلکه دولتی بوده که افراد از گروه های مختلف یعنی اصولگراهای معتدل تا اصلاح طلب ها و دیدگاه موسوم به اعتدالی در آن حضور داشتند.

او افزود: در زمان دولت آقای خاتمی در وزارت کشور آقای مبلغ و آقای تاج زاده بودند، در وزارت علوم آقای ظریفیان و آقای خانیکی حضور داشتند، در وزارت ارشاد مرحوم احمد بورقانی بود، و  جوانان آقای عبادی و… بودند از طرفی هم موتور رسانه ای دولت هم کار می کرد. بنابراین اگر می خواهید انتقاد کنید که چرا اطلاع رسانی دولت دیده نمی شود، دلیل بر کم کاری نیست، علت آن عوض شدن متغیرها است و اگر دولت بخواهد در این زمینه کاری کند قطعا نیاز به یک تشکیلات و سرمایه گذاری وسیع دارد. هر چند بنده معتقدم به خاطر اهداف دیگران(عملیات روانی، تخریب دولت)، نیازی به هزینه کردن گزاف در این زمینه نیست و باید از هزینه های جاری صرف این کار کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به جزئیات اولویت های ارتباطی و رسانه ای که روحانی برای او ارسال کرده، توضیح داد: این اولویت ارتباطی، دو شورا خواهد داشت یکی از آنها «شورای ارتباطات اجتماعی» و دیگری «شورای اطلاع رسانی» خواهد بود و همه عنوان ها و سمت هایی که در بخش اطلاع رسانی دولت بوده، در اینجا تجمیع خواهد شد. همچنین بخش اطلاع رسانی دولت با عنوان «معاونت ارتباطات رسانه ای نهاد ریاست جمهوری» به کار خود ادامه می دهد و این بخش هم به خاطر ارتباط مداوم با رییس جمهور کوچک خواهد شد یعنی در حد روابط عمومی ریاست جمهوری به فعالیت خود می پردازد.

او بیان کرد: علاوه بر این ها، ظرفیت های جدیدی مثل روابط عمومی ها را بنابر ابلاغ و مصوبه رییس جمهور به بخش اطلاع رسانی دولت اضافه می کنیم و در جلسات آتی دولت، اختیارات این بخش مطرح، و چارچوب بند و ساختار مند می شود. در واقع ما می خواهیم از انرژی های موجود استفاده کنیم مثل روابط عمومی ها، سایت و خبرگزاری ها و برای من هم رسانه اصول گرا و اصلاح طلب فرقی نمی کند و تمام این رسانه ها را برای خدمت به نظام به کار می گیرم.

ربیعی به مساله ارتباطات اجتماعی مطرح شده در این اولویت ارتباطی و رسانه ای اشاره می کند و معتقد است که سال ها از این مساله غفلت شده و ارتباطات اجتماعی در کشور بسیار ضعیف است. او دلایل آن را اینگونه شرح داد: به خاطر فضای جنگ،  ما نتوانستیم  در طول ۴۰ سال به صورت نهادینه به میانجی های اجتماعی فکر، و بر روی آنها کار کنیم و در این راستا میانجی های اجتماعی هم نتوانسته اند مطالبه گر شوند و خود به خود تمایلی به تاسیس نهادهای مدنی وجود نداشته است. در این دوره ما قصد گسترش این نهاد ها را داریم در حال حاضر  چه در بخش خیریه و چه در بخش سیاسی، تشکل های زیادی ثبت شده اند. ما معتقدیم  این میانجی ها به عنوان واسطه سخنگویی مردم و دولت عمل می کنند و نظام سخنگویی ما بر اساس نهادهای اجتماعی استوار خواهد بود. منظور ما از نهادهای مدنی،  فقط حزب نیست، حزب بخش بسیار کوچک و ناچیزی از این نهادها ها و دامنه آن گسترده است مانند،اتحادیه ها، سندیکاها، تشکل های صنفی کار و کارگری ،روزنامه نگاری و…

سخنگوی دولت به ضمانت دسترسی رسانه ها به داده ها و اطلاعات مطرح شده در این اولویت ارتباطی و رسانه ای اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه ها مهم دولت این است که خودش و وزارت خانه ها مربوط به آن،  بحث شفافیت و قوی کردن پایگاه های اطلاع رسانی را در اولویت خود قرار دهند. البته ایده های مطرح شده در این باره هنوز خام است و نیاز به زیرساخت دارد .یکی از برنامه ها بنده این است که بستری فراهم شود تا به سوالات پاسخ دهم.

ربیعی در پایان تشریح کرد: علاوه بر سایت سخنگوی دولت، می خواهیم از ظرفیت های دیگر این سایت برای تعامل استفاده کنیم. قصد داریم یک خط تلفن را راه اندازی کنیم و برای تعاملات بیشتر مردم با سخنگو از آن استفاده کنیم و به سوالات روزمره مردم پاسخ دهیم. در حال حاضر گروه و کانال سخنگوی دولت در فضای مجازی ایجاد شده و در آینده، جزئیات آن را به  اطلاع خبرنگاران می رسانیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.