سخنگوی هیئت دولت اظهار داشت:‌ اگر امروز ترامپ از تمام شرط و شروط خود عقب کشیده و می‌گوید فقط به دنبال عدم دستیابی ایران به بمب هسته‌ای هستند به خاطر این است که تهدید گروه «بی» را شکسته خورده می‌بیند.

به گزارش جماران، علی ربیعی سخنگوی هیات دولت در مراسم روز جهانی تعاون با اشاره به اهمیت تعاون و نقش آن در شرایط فعلی اقتصادی کشور گفت: تعاون دارای ظرفیت‌های بسیاری است و می‌تواند ابزار مقابله‌ای برای تحریم‌ها باشد.

وی ادامه داد: آمریکا به صورت علنی اعلام کرده که هدف تحریم‌ها متلاشی کردن جامعه ایران است. اگر امروز ترامپ از تمام شرط و شروط خود عقب کشیده و می‌گوید فقط به دنبال عدم دستیابی ایران به بمب هسته‌ای هستند به خاطر این است که تهدید گروه « بی» را شکسته خورده می‌بیند.

وزیر سابق تعاون ادامه داد: ترامپ وقتی دید که جامعه ایران فرو نپاشیده و هنوز به قوت خودش باقی است تصمیم گرفت حتی علاوه بر شروط مذاکره، حمله خود را لغو کند این یک پیام دارد و آن این است که انسجام اجتماعی و همیاری و همدلی و تعاون مردم بیشتر شده است و حتی امروز برای آنها شرط تعیین می‌کنیم که اگر می‌خواهد به مذاکرات ما با کشورهای اروپایی بپیوندند باید تحریم‌ها را لغو کنند.

سخنگوی هیئت دولت ادامه داد: مردم به ما اعتماد دارند، اگر ما برجام را امضا می‌کنیم یا اینکه تصمیم به غنی‌سازی می‌گیریم می‌دانند به دنبال صلاح و منفعت آنها هستیم. ما یک دولت و رهبری صلح‌طلب داریم و به دنبال صلح جهانی هستیم که در کنار آن مردم کشورمان بیشترین منفعت را ببرند.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم سختی دوران تحریم را مدیریت کنیم، افزود: در جلسه آتی سران قوا تصمیماتی اتخاذ می‌شود تا حمایت بیشتری از طبقات پایین اجتماعی صورت بگیرد. رئیس‌جمهور بر بهبود شرایط اقتصادی مردم تاکید دارند و برنامه‌های مختلفی را دنبال می‌کنند.

ربیعی تصریح کرد: بیش از هشت هزار میلیارد تومان در سال جاری برای حمایت اجتماعی که بیشتر آنها در حوزه کالاهای اساسی است، اختصاص یافته که بیمه زنان سرپرست خانوار نیز شامل می‌شود.

وی سپس با اشاره به جلسه استیضاح خود گفت: یکی از محورهای استیضاح من این بود که چرا تعاون به سهم ۲۵ درصد خود نرسیده است؟ وقتی من از سوال‌کننده پرسیدم که سهم ایران از اقتصاد جهان چقدر است و یا GDP کشور گذشته چقدر است، جواب هیچکدام از این سوالات را نمی‌دانست.

وزیر سابق تعاون ادامه داد: در حال حاضر ما باید به بخش تعاون بازگردیم. اتاق تعاون تنها نهاد مدنی بزرگ ایران است و من شاهد بودم هیات رئیسه آن در تمامی جلسات برای به دست آوردن سهم تعاون از اقتصاد جنگیدند. برای افزایش سهم تعاون در اقتصاد باید زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی را تقویت کرد. وقتی زیرساخت‌ها نباشند باید زور بزنیم تا یک درصد از اقتصاد کشور را به تعاون اختصاص دهیم. تعاون به مثابه یک بخش اقتصادی فقرزدا و ایجاد انسجام ملی و رشد فراگیر و درگیر کردن دهک‌های پایین اجتماع برای رسیدن به یک مزیت اقتصادی است که این امر باعث می‌شود یک زندگی بانشاط و همیاری اجتماعی را برای مردم به ارمغان آورد.

وی سپس با اشاره به تحریم‌ها و نقش تعاون گفت: تعاون می‌تواند ابزار مقابله با تحریم‌ها باشد چون هدف تحریم‌ها فروپاشی ذهنی جامعه است. ما ۵۵ ماه با برجام زندگی کردیم و در این مدت توانستیم رشد اقتصادی چهار تا پنج درصدی را تجربه کنیم و تورم را نیز کنترل کنیم اما در مدت ۱۸ ماه اخیر که با خروج آمریکا از برجام همراه بود، این روند کندتر شد و برای عبور از این ۱۸ ماه باید به روح اجتماعی و تعاون برگردیم و سعی کنیم در ۲۴ ماه آینده دولت را به سمتی ببریم که از دهک‌های پایین جامعه حمایت کند و انسجام بیشتری به وجود آید.

ربیعی در خصوص اینکه چرا تعاون نتوانسته به سهم ۲۵ درصدی خود از اقتصاد برسد گفت: این سوال تقریبا هر سال بیان می‌شود و من فکر می‌کنم جواب آن این است که ما در طول مسیر در مقطعی منحرف شدیم و در واقع یک انقطاع صورت گرفت که از همین محل انحراف ما شروع شد. یک موسسه تعاونی از جمع شدن پول‌های خرد و اندک شکل می‌گیرد تا با استفاده از آن یک فعالیت مولد اقتصادی انجام شود. هر چند در بیشتر مواقع این پول‌ها را گرفتند تا به سمت ساختمان‌سازی بروند و از قبل آن سود کلانی ببرند. شهید بهشتی یکی از کنش‌گران تعاون کشور بود. ایشان متاثر از اقتصاد حمایتی اروپا نقش تعاون را در جامعه جدی می‌دانست و من این سعادت را داشتم که با واسطه حضور در شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی با صحبت‌ها و تفکرات ایشان آشنا شوم. اکنون بیش از هر زمان دیگر ما نیاز داریم که به روح تعاون بازگردیم

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.