ادعای رئیس کارگروه موسوم به «اقدام ایران» در حالی مطرح شده که در بند ۳۶ توافق هسته‌ای برجام تصریح شده چنانچه تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شوند، تهران می‌تواند در واکنش تعهدات خود را به طور کامل یا جزئی متوقف کند.

به گزارش جماران؛ دولت آمریکا که توافق هسته‌ای «برجام» را یکی از «بدترین توافق‌های تاریخ» توصیف کرده و از آن خارج شده پنجشنبه از ایران خواست به تعهداتش در این توافق پایبند باشد. 

به نوشته رویترز، «برایان هوک»، رئیس کارگروه موسوم به «اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه گفته تحریم‌های آمریکا به ایران مجوز اینکه تعهدات هسته‌ای خودش را نقض کند نمی‌دهد. 

ادعای این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که در بند ۳۶ توافق هسته‌ای برجام تصریح شده چنانچه تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شوند، تهران می‌تواند در واکنش تعهدات خود را به طور کامل یا جزئی متوقف کند. در این بند آمده است: «چنانچه تحریم‌ها جزئاً یا کلاً مجدداً اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود، وفق این برجام قلمداد خواهد نمود.»

شورای عالی امنیت ملی ایران هم در بیانیه ۱۸ اردیبهشت‌ماه که قصد تهران برای کاستن از تعهدات برجامی خود را اعلام کرده به صراحت اشاره کرده که این اقدام را به منظور اعمال حقوق مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام انجام می‌دهد. 

پس از صدور این بیانیه، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ۲۷ خردادماه در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفته بود که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

این نخستین بار نیست که مقام‌های آمریکایی درباره لزوم پایبندی ایران به توافقی که لغو آن را خواستار شده‌اند به نقیض‌گویی رو می‌آورند. «مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری چند هفته پیش از پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا ارزشی برای توافق هسته‌ای قائل است که ایران را به ماندن در آن دعوت کند، طفره رفت. 

 اورتگاس، سرانجام در پاسخ به فشارهای خبرنگاران مبنی بر اینکه چه واکنشی به قصد ایران برای کاستن از تعهدات برجامی دارد گفت: «ما کماکان از ایران می‌خواهیم سلاح هسته‌ای به دست نیاورد و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که با الفاظی مانند «بدترین توافق تاریخ»، «فاجعه»، «توافق ضعیف» و غیره به برجام حمله می‌کند سرانجام ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته در ادامه کارشکنی‌های دولت آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای به مشارکت کشورش در این توافق پایان داد و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را احیا کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.