نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد گفت: این تنها ابزار موجود برای تأمین امنیت بین المللی برای اطمینان از برنامه هسته ای ایران است. اتحادیه اروپا در تعهد خود به پیگیری کامل و موثر توافقنامه تا زمانی که ایران بر اساس تعهدات خود عمل می کند، ثابت قدم است.

به گزارش جماران؛ نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد با ابراز تاسف نسبت به خروج آمریکا از توافق هسته ای و اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران،‌ گفت: جایگزینی برای برجام وجود ندارد و اروپا برای حفاظت از آن تلاش می کند.

«والی دی المیدا» روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی چگونگی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، به نیابت از «فدریکا موگرینی» هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزود: برجام یک عنصر کلیدی در معماری منع گسترش سلاح های اتمی در جهان است که به طور اجماع مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هم قرار گرفت.

وی ادامه داد: این تنها ابزار موجود برای تأمین امنیت بین المللی برای اطمینان از برنامه هسته ای ایران است. اتحادیه اروپا در تعهد خود به پیگیری کامل و موثر توافقنامه تا زمانی که ایران بر اساس تعهدات خود عمل می کند، ثابت قدم است.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: همانطور که در ۱۵ گزارش متوالی آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است، ایران به تعهدات خود تحت برجام پایبند بود و باید این کار را ادامه دهد.

دی المیدا با بیان اینکه «اتحادیه اروپا و تمام ۲۸ کشور عضو، عمیقاً از خروج ایالات متحده از توافق متاسف هستند»، اظهار داشت: اعمال مجدد تحریم های یکجانبه آمریکا، تصمیم بر عدم تمدید معافیت تجارت نفت و عدم تمدید کامل معافیت طرح های هسته ای غیر تسلیحاتی، تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد ایران داشته است.

وی تصریح کرد: همانطور که در بیانیه موگرینی درتاریخ ۴ می ۲۰۱۹ همراه با وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس آمد، نماینده عالی اتحادیه اروپا همچنان در فراهم کردن نتایج ملموس اقتصادی و منافع آن برای مردم ایران متعهد است.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد با اشاره به سازوکار مالی اینستکس گفت: این ابزاری برای کمک موثر به کانال های مالی است که در حال پیشرفت است و تجارت مشروع با ایران را با قوانین و مقررات بین المللی و اروپایی امکان پذیر می سازد.

دی المیدا افزود: در عین حال، اتحادیه اروپا در خصوص اعلامیه ای که ایران در ۸ ماه می در مورد تعهدات خود تحت برجام اعلام کرده است، نگرانی های زیادی دارد.

وی با یادآوری دوباره بیانیه موگرینی و وزیران سه کشور اروپایی، اظهار داشت: این اتحادیه هیچ گونه اولتیماتومی را قبول نمی کند و بر اساس عملکرد ایران در مورد تعهدات مربوط به هسته ای خود تحت برجام و ان پی تی (معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای) عملکرد ایران را ارزیابی خواهد کرد.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد با اشاره به «چالش های ناشی از خروج آمریکا از برجام و تجدید تحریم ها» تصریح کرد: با این وجود، کانال مالی فرایند شورای امنیت سازمان ملل متحد است و تصمیم گیری در مورد پیشنهاد نقل و انتقالات مالی به عهده ۱۵ عضو آن است.

دی المیدا با اشاره به تنش های اخیر منطقه ای، اظهار داشت: اتحادیه اروپا همواره خواستار کاهش تنش و نظامی گری تمام بازیگران است. اتحادیه اروپا بارها و بارها از ایران خواسته از فعالیت هایی که می تواند باعث بی اعتمادی عمیق شود، همچون آزمایش های موشک های بالستیک که با قطعنامه ۲۲۲۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد ناسازگار است، خودداری کند.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا یک مدافع قوی از دیپلماسی چند جانبه است و همچنان به حمایت از گفت وگو و مشارکت سازنده ادامه می دهد. در سایه برجام، اتحادیه اروپا توانسته است در مورد مسائل منطقه ای با ایران بحث و گفت وگو کند.

نماینده اتحادیه اروپا یادآور شد: گفت وگوهای اتحادیه اروپا با فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس پنج بار با تمرکز بر تبادل نظر با ایران در مورد ثبات منطقه انجام شده است. به لطف برجام، این گفت وگو و همچنین کانال های دیگر ارتباطی بین اتحادیه اروپا و ایران راه اندازی شده که زمینه های مفیدی برای بحث ها فراهم می کند.

دی المیدا تصریح کرد: امروز ممکن است در رابطه با آینده برجام در یک زمان بحرانی باشیم. با این حال، باید یادآوری شود که برجام یک توافق هسته ای است که کار می کند. همچنین جایگزین قابل اعتماد و صلح آمیز دیگری برای آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا با همکاری سایر شرکای جامعه بین الملل مادامی که ایران به تعهدات خود پایبند باشد برای حفظ برجام تلاش می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.