پژوهشگر اندیشکده ایفری معتقد است که تنش‌ در خلیج‌ فارس به دلیل افزایش قیمت انرژی برای اروپا فاجعه بار است.

به گزارش جماران؛ مارک آنتوان ال مازگا مسؤول بخش مطالعات انرژی اندیشکده ایفری، گفت که تنش‌ گسترده در خلیج‌ فارس قیمت حمل و نقل انرژی را به حد بحرانی خواهد رساند و از این منظر، فرانسه و اروپا بسیار متضرر خواهند شد.

روزنامه لوپاریزین در شماره روز شنبه خود به نقل از " آنتوان ال مازگا" پژوهشگر ارشد اندیشکده فرانسوی ایفری -IFRI- (مؤسسه فرانسوی روابط بین الملل) نوشت: مسدود شدن تنگه هرمز در ابتدا کشورهای آسیایی را متضرر خواهد کرد؛ اما اگر این انسداد برای حداقل سه ماه ادامه یابد، در آن صورت اروپا و فرانسه با کمبود نفت و افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی مواجه و بشدت متضرر خواهند شد.

عربستان بیش از هر کشوری دیگری به امنیت مسیرهای انتقال انرژی در خلیج فارس نیازمند و وابسته است. بالا گرفتن سطح تنش‌ها مانع از عبور امن محموله‌های نفتی خواهد شد و از پی آن، هم تولیدکنندگان بزرگ همچون ریاض ضرر خواهند کرد و هم دریافت کنندگان همچون فرانسه.

او اضافه کرد: در کمتر بحرانی میان دو بازیگر، کشورهای ثالث تا این اندازه متاثر خواهند شد.

تنگه هرمز موقعیت بسیار استراتژیکی دارد و امنیت آن برای تجارت بین المللی ضروری است. این تنگه توسط بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان محاصره شده است.

تنگه استراتژیک هرمز با عرض ۵۰ کیلومتر و عمقی ۶۰ متری نقش بسیار مهمی در اتصال بازارهای آسیا، اروپا و آمریکا دارد. اگر این تنگه مسدود و یا عبور و مرور از آن مقدور نباشد؛ ۲۰ درصد از مبادلات انرژی جهان مختل خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.