رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب در گفت وگو با شبکه خبری ان بی سی درباره ادعای عصر امروز خود گفت که دستور نهایی برای حمله به ایران صادر نشده بود.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهوری آمریکا که پیشتر مدعی توقف اقدام تلافی جویانه علیه ایران 10 دقیقه پیش از حمله شده بود، در اظهاراتی متناقض گفت که هیچ دستور نهایی برای حمله صادر نشده بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب در گفت وگو با شبکه خبری ان بی سی درباره ادعای عصر امروز خود گفت که دستور نهایی برای حمله به ایران صادر نشده بود.

این ادعای تازه ترامپ در حالی است که وی ساعاتی پیش در پیامی توئیتری مدعی شد که قرار بود حمله به سه سایت در ایران انجام شود اما وی ۱۰ دقیقه پیش از حمله دستور توقف آن را داده بود.

در این گفت وگو مجری شبکه ان بی سی پرسید که آیا شما اجازه آغاز کاری را دادید یا اینکه گفته بودید اگر قرار است کاری کنیم من این کار را می‌کنم. دستوری که شما دادید چه بود؟

ترامپ پاسخ داد: اجازه آغاز هیچ کاری تا اتمام (مراحل) آن داده نمی‌شود چراکه مسائل در حال تغییر است.

مجری: پس شما هرگز دستور نهایی را نداده بودید؟

ترامپ: خیر. خیر. ما برنامه‌ای آماده برای اقدام داشتیم که به تأیید من رسیده بود. آنها حدود نیم ساعت پیش از آن نزد من آمدند. آنها گفتند که تقریباً آماده اقدام هستیم.

مجری سخنان ترامپ را قطع کرد و پرسید: یعنی کشتی‌ها موضع گرفته و هواپیماها در آسمان بودند؟

رئیس جمهوری آمریکا گفت: نه، اما به زودی این گونه می‌شد و اتفاقات طوری روی می‌داد که نمی‌خواستید یا نمی‌توانستید آن را برگردانید. خب، آنها آمدند و گفتند که ما آماده ایم و منتظر تصمیم هستیم. من گفتم می‌خواهم پیش از اقدام چیزی را بدانم.

وی افزود: پرسیدم چند نفر در این حمله کشته می‌شود، در این مورد ایرانی‌ها. آنها گفتند بازمی گردند و پاسخ می‌دهند. آنها برگشتند و گفتند تقریباً ۱۵۰ نفر. من لحظه‌ای فکر کردم و گفتم می‌دانید موضوع چیست؟ آنها یک پهپاد بدون سرنشین را سرنگون کرده اند و ما این جا با ۱۵۰ کشته روبه رو هستیم که تقریباً یک ساعت و نیم پس از دستور من روی خواهد داد. من اینطور دوست نداشتم. فکر نمی‌کنم این اقدامی متناسب باشد.

شبکه خبری ان بی سی ان بخشی از مصاحبه «چاک تاد» مجری خود با ترامپ را منتشر کرد اما گفت وگوی کامل با رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه به وقت واشنگتن از این شبکه پخش می‌شود.

«تاد» در یکی از برنامه‌های شبکه ان بی سی حین صحبت از برداشت‌های خود از مصاحبه‌ای که با ترامپ داشت گفت که رئیس جمهوری آمریکا خواهان «گفت وگوی بدون پیش شرط با رهبر یا رئیس جمهوری ایران» است.

ترامپ روز جمعه در یادداشتی توئیتری در بیان آمال و آرزوهای خود، ایران را ورشکسته نامید و ادعا کرد: دوشنبه آنها یک فروند هواپیمای بدون سرنشین را در آب‌های بین المللی ساقط کردند. شب گذشته آماده تلافی به سه پایگاه در ایران بودیم وقتی سوال کردم چند تن کشته خواهند شد.

وی که برای توجیه ناتوانی خود برابر جنگ افروزی در منطقه از روزهای گذشته کوشیده است تا این حمله را یک اشتباه فردی توصیف کند، این بار هم مساله حقوق بشری را پیش کشید و افزود: یک ژنرال به من گفت ۱۵۰ نفر کشته خواهند شد. ۱۰ دقیقه پیش از حمله، آن را متوقف کردم.

رئیس جمهوری آمریکا با این ادعا که این کشته‌ها با سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین تناسب ندارد، مدعی شد که من عجله ندارم. ارتش ما بازسازی و جدید شده و آماده رفتن به هر جای جهان در بهترین حالت است.

ترامپ که به خوبی می‌داند در جنگ نظامی شانسی برای پیروزی ندارد، بار دیگر بر محوریت تروریسم اقتصادی دولت خود تاکید کرد و افزود: تحریم‌ها گزنده هستند و شب گذشته هم تحریم‌های اضافی اعمال کردیم.

وی بازهم با فرافکنی توضیح داد که ایران هرگز نمی‌تواند سلاح اتمی نه تنها علیه آمریکا بلکه علیه جهان داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.