رییس جمهوری چین به روحانی گفت که به رغم هر فراز و نشیبی پکن همواره روابط خود با تهران را از منظر راهبردی مورد توجه قرار داده و مایل به همکاری با ایران برای توسعه مناسبات است.

به گزارش جماران؛ شینهوا خبرگزاری رسمی چین گزارش کرد "شی جین پینگ" رییس جمهوری این کشور در دیدار "حسن روحانی" رییس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان تاکید کرده است که پکن مایل به گسترش روابط راهبردی مشارکتی پایدار با ایران است.

این خبرگزاری روز شنبه در مطلبی نوشت: دو طرف در ملاقاتشان درباره مهمترین مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی رایزنی کرده اند.

بر اساس این گزارش، رییس جمهوری چین به روحانی گفت که به رغم هر فراز و نشیبی پکن همواره روابط خود با تهران را از منظر راهبردی مورد توجه قرار داده و مایل به همکاری با ایران برای توسعه مناسبات است.

مبارزه با تروریسم، مقابله با انشعاب طلبی و افراط گرایی، مقابله با جرایم فرامرزی و بسیاری از مسایل دیگر از جمله موضوعاتی بود که رییس جمهوری چین گفت در خصوص آنها با ایران و با هدف مساعدت به ثبات منطقه همکاری خواهد کرد.

وی از برجام حمایت کرد و گفت که چین با ایران در چارچوب سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای و دیگر سازمان های بین المللی با هدف حراست از مقررات بین المللی و حفاظت از منافع کشورهای در حال رشد از جمله چین و ایران، همکاری می کند.

بر اساس این گزارش، رییس جمهوری ایران نیز گفت که کشورش روابط راهبردی با چین را بسیار مهم می داند و مایل به گسترش آن و همچنین مشارکت نقشی فعال در برنامه راه ابریشم است.

او همچنین گفت که ایران مخالف قاطع خروج آمریکا از برجام به عنوان یک توافق بین المللی است و آن را مصداقی از یکجانبه گرایی می داند.

دو طرف در این دیدار با یکجانبه گرایی آمریکا مخالفت و بر حفاظت از نظام چند جانبه جهانی تاکید کردند.

روحانی نقش چین را در امور بین المللی مهم توصیف کرد و خواستار تقویت مناسبات در همه عرصه ها شد.

نوزدهمین نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای امروز جمعه در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد.

نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای از روز گذشته با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و سران ۱۱ کشور آسیایی در بیشکک پایتخت قرقیزستان آغاز بکار کرد.

در نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای علاوه بر ایران، روسای جمهور روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان هم حضور دارند.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ با عضویت ۶ عضو چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد این سازمان نهاد بین دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بنیان گذاشته شد.

چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.