پیش از ظهر امروز دو کشتی نفتکش شامل نفتکش «Front Altair» که با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده بود و نفتکش «Kokuka Courageous» که با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول»حمل می کرد، دچار حادثه شدند که بنا بر ادعای رسانه‌های غربی هدف حمله قرار گرفته اند.

به گزارش جماران، علی ربیعی، سخنگوی دولت، با بیان اینکه همه کشورهای منطقه باید مراقب باشند تا در تله فریب کسانی که از بی ثباتی در منطقه سود می برند نیفتند، تاکید کرد: دولت ایران آماده همکاری های امنیتی، منطقه‌ای برای تضمین امنیت از جمله در آبراههای استراتژیک است.

واکنش کاخ سفید به انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان: در حال کمک رسانی هستیم!

سخنگوی کاخ سفید با اعلام آگاهی درباره حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان، مدعی شد که آمریکا در حال کمک‌رسانی به آنهاست.

سخنگوی ریاست جمهوری‌آمریکا امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که از وقوع حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان آگاه بوده و مشغول بررسی اوضاع هستند.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای گفت: «ما از گزارش‌های حمله به کشتی‌ها در خلیج عمان آگاه هستیم. دولت آمریکا در حال کمک‌رسانی بوده و به بررسی اوضاع ادامه می‌دهد».

کاخ سفید در حالی ادعا می‌کند که آمریکا در حال کمک به نفتکش‌های آسیب‌دیده است که ظهر امروز شناورهای ناجی ایرانی به کمک خدمه این دو کشتی شتافته و 44 نفر از آنها را به بندر جاسک منتقل کردند.

منابع خبری صبح پنجشنبه (23 خرداد) از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر داده بودند. شبکه خبری «العالم» به نقل از «منابع محلی عمان» اعلام کرده بود که این دو انفجار به صورت پیاپی رخ داده و دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام هدف حمله قرار گرفته‌اند.

دو نفتکش در این حادثه دچار حریق شده‌اند. نفتکش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و «کوکوکا کوریجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده بود.

المیادین ظهر امروز پنجشنبه گزارش کرد که «منابع کاملا مطلع» به این شبکه تأکید کردند که «کشتی فرانت اولتر متعلق به نروژ، پس از حادثه کاملا غرق شد»./ فارس

اتحادیه بین‌المللی تانکرها: تنگه هرمز ناامن شود عرضه نفت کشورهای غربی به خطر می‌افتد

اتحادیه بین‌المللی تانکرها اعلام کرد اگر تنگه هرمز ناامن شود عرضه نفت کشورهای غربی به خطر می‌افتد.

به نقل از راشا تودی، اتحادیه بین‌المللی صاحبان تانکرهای مستقل (INTERTANKO) هشدار داده که انتقال نفت خام کشورهای غربی با ناامن شدن تنگه هرمز با مشکلات جدی مواجه شود.

این سازمان طی بیانیه‌ای که در رویترز منتشر شد اعلام کرد: «ما باید بدانیم که 30 درصد عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز انجام می‌شود و اگر این مسیر ناامن بشود عرضه نفت برای کل کشورهای غرب با خطر جدی همراه خواهد شد.» 

اینترتانکو همچنین نگرانی خود را نسبت به امنیت خدمه‌های کشتی که از مسیر تنگه هرمز رفت‌وآمد می‌کنند مطرح کرد. اوایل صبح امروز تانکر نفتی در دریای عمان طبق گزارشات به سانحه دچار شده، گفته شده است که یکی از این کشتی‌ها با اژدر هدف قرار گرفته اما جزئیات بیشتری از این سانحه در دست نیست. 

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با مشکوک خواندن مرتبط بودن این کشتی با ژاپن گفته است، کشتی‌های ایرانی نخستین کشتی‌هایی بودند که به این تانکر رسیده‌ و 44 ملوان و خدمه این کشتی‌ها را نجات دادند. 

ظریف گفته بود در حالی که «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن در حال بازدید رسمی با مقامات ارشد کشورمان بود در ارتباط بودن محموله‌های این کشتی با ژاپن مشکوک به نظر می‌رسد. 

این حادثه ترس و نگرانی از عرضه نفت خام را تشدید کرده است و قیمت‌های آتی هر دو نوع نفت برنت و وست‌تگزاس آمریکا 4 درصد افزایش یافته است. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت 62.31 دلار و نفت آمریکا 53.07 دلار عرضه می‌شود./ فارس

تحلیلگر اردنی: یک کشور ثالث تلاش دارد درگیری میان ایران و آمریکا را شعله‌ور کند

یک تحلیلگر اردنی با تأکید بر اینکه ایران بیش از همه از حادثه انفجار نفتکش‌ها متضرر است، گفت کسانی خواهان افزایش تنش و درگیری میان ایران و آمریکا هستند.

«عمر عیاصره»، تحلیلگر اردنی در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره، حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان را مشکوک خواند و گفت این حادثه نمی‌تواند کار ایران باشد.

به گفته وی منطقه شاهد تنش میان ایران و آمریکاست و حادثه چهار کشتی در بندر الفجیره در 22 اردیبهشت در شرایطی رخ داد که دو کشور در آستانه جنگ قرار داشتند اما پس از این حادثه بسیاری از کشورها و طرف‌های بین‌المللی از جمله عراق، قطر، عمان که حادثه امروز در نزدیکی این کشور رخ داده است، ژاپن و وزیر خارجه آلمان که در منطقه حضور داشتند برای میانجیگری وارد عمل شدند و بحران فروکش کرد.

او همچنین گفت که پس از این میانجیگری‌ها شدت لحن آمریکا نیز آرام و جنگی که می‌رفت تا در گیرد متوقف شد.

او گفت ایران بیش از همه از حادثه امروز دریای عمان متضرر است، چرا که بار دیگر شرایط همچون گذشته علیه این کشور بحرانی می‌شود؛ بنابراین کسانی هستند که می‌خواهند درگیری و تنش را دوباره شعله‌ور کنند.

شبکه الجزیره در ادامه با خبرنگار خود به گفت‌و‌گو پرداخت که او به بُعد دیگری از این حادثه اشاره کرد و گفت که انفجارهای امروز در دریای عمان دست برتر را به ترامپ در مقابل اعضای کنگره برای فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات می‌دهد.

او گفت که اعضای کنگره به خصوص نمایندگان دموکرات ترامپ را برای لغو فروش سلاح به امارات، عربستان سعودی و اردن تحت فشار قرار داده‌اند و ترامپ با حادثه امروز می‌تواند بگوید که منافع استراتژیک این کشور در معرض خطر قرار دارد و باید سلاح‌ها فروخته شود.

در این رابطه «فؤاد ابراهیم» معارض عربستانی مقیم لندن نیز در صفحه توئیتر خود وجود یک طرف سوم در حمله امروز به نفتکش‌ها را بعید ندانست و نوشت: «کسانی هستند که از موفقیت میانجیگری ژاپن، متضرر خواهند شد، به خصوص عربستان سعودی، امارات و اسرائیل،  امارات به نیابت از همه گفت که می‌خواهد جزئی از هر توافقی با ایران باشد. پیام این حادثه از طرف یک جریان نیست.»

صبح امروز «منابع محلی عمان» اعلام کردند که دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام در دریای عمان هدف حمله قرار گرفته‌اند.

نفتکش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرجم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و «کوکوکا کوریجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده بود./ فارس

دفتر نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا: هدف از حادثه مشکوک نفتکش‌ها، تضعیف سفر آبه به ایران بود

دفتر نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا اعلام کرد حوادث مشکوک در خلیج عمان و حملاتی توام با سوءنیت برای افزایش تنش صورت گرفته است. ­دفتر نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت:

حوادثی مشکوک در خلیج عمان. حملاتی توام با سوء نیت برای افزایش تنش.

ایران پیشتر درباره احتمال توطئه ها هشدار داده بود و پس از آن آنها را محکوم کرد. مشخص است هدف از حادثه امروز برای نفتکش ژاپنی تضعیف سفر آبه نخست وزیر ژاپن به ایران بوده است./ ایلنا

کارشناس عربستانی: امارات عربی متحده با حمله به نفتکش‌ها علیه ایران توطئه می‌کند

photo_2019-06-13_18-46-42

سازمان اطلاعات امارات با هدف برافروختن جنگ علیه ایران، نفتکش‌ها را در بندر الفجیره هدف قرار داده است.

امارات همچنان امنیت منطقه را پس از هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها در دریای عمان به بازی گرفته و آن را به خطر انداخته است و به همین دلیل پیش از حادثه اعلام حالت فوق‌العاده کرده بود.

دلیل این کار این است که رضایت آمریکا برای حمله نظامی به ایران و حمایت عمان و پاکستان را جلب کند.

ایران هر چه قدر در معرض تحریم‌های اقتصادی قرار گیرد؛ آن قدر ساده‌لوح نیست که  روند کشتیرانی را به این شیوه تهدید و تعطیل کند.

گمان می‌کنند که [جنگ] بازی کودکان است... ایران می‌تواند امارات را با یک ریتوئیت ساقط کند./ خبرگزاری صداوسیما

روسیه: نباید درباره حادثه انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان زود قضاوت شود

​یک مقام ارشد دولت روسیه در مورد قضاوت شتابزده درباره حادثه انفجار دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان هشدار داد.

به نقل از ریانووستی، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه در واکنش به حادثه انفجار دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان تأکید کرد که نباید در مورد این حادثه زود قضاوت شود.

این دیپلمات ارشد روس پس از دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی دومای روسیه، در خصوص حادثه اخیر در دریای عمان به خبرنگاران گفت: «من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و در مورد هرگونه نتیجه‌گیری شتابزده و نیز در مورد تلاش برخی کشورهای شناخته‌شده برای تحمیل کردن مسئولیت حادثه به یک کشور خاص هشدار دهم.»/ تسنیم 

واکنش دبیرکل سازمان ملل به حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان

دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای به حادثه انفجار دو فروند نفتکش در دریای عمان واکنش نشان داد.

به نقل از رویترز، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای خواستار مشخص شدن واقعیت‌ها در مورد حادثه انفجار دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان شد.

وی ضمن محکوم کردن حمله احتمالی به دو نفتکش حادثه‌دیده و تأکید بر ضرورت مشخص شدن واقعیت در مورد این حادثه، تلویحاً خواستار پرهیز از دامن زدن به تنش‌ها در منطقه شد و خاطرنشان ساخت که «جهان تحمل یک رویارویی بزرگ دیگر در منطقه خلیج فارس را ندارد.»

آلمان: حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان نگران‌‌کننده است

وزیر خارجه آلمان نسبت به حادثه دریای عمان ابراز نگرانی کرد.

به نقل از خبرگزاری آلمان، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با ابراز نگرانی نسبت به حادثه حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان، آن را «نگران‌کننده» توصیف کرد./ ایلنا

اتحادیه بین‌المللی تانکرداران: حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان، اقدامی هماهنگ‌شده بود

اتحادیه بین‌المللی تانکرداران، حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان را اقدامی هماهنگ‌شده ارزیابی کرد.

به نقل از ای‌بی‌سی نیوز، اتحادیه بین‌المللی تانکرداران با اشاره به حادثه حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان، اعلام کرد که این حمله سازماندهی‌شده و هماهنگ‌شده بوده است./ ایلنا

سی‌ان‌ان مدعی شد: مین‌های چسبنده روی بدنه یکی از کشتی‌های آسیب‌دیده مشاهده شده است

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» مدعی پیدا شدن مین‌های چسبنده روی بدنه جانبی یکی از کشتی‌های آسیب‌دیده در دریای عمان شد.

سی‌ان‌ان مدعی شد که خدمه ناوشکن آمریکایی «بین‌بریج» مین‌های چسبنده عمل‌نکرده‌ای را روی بدنه جانبه یکی از کشتی‌های آسیب‌دیده در دریای عمان مشاهده کرده‌اند.

این مین‌‌ها با استفاده از نیروی مغناطیس عمل می‌کنند.

بر اساس این گزارش، شمار بیشتری از کشتی‌های ناوگان دریایی آمریکا در ساعت‌های آینده برای گشت‌زنی و امداد به آب‌های منطقه اعزام خواهند شد./ ایلنا

کویت: شورای امنیت به مساله حمله به نفت‌کش‌ها ورود کند

وزیر خارجه کویت خواستار ورود شورای امنیت سازمان ملل متحد به مساله حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان شد.

به نقل از رای الیوم، «صباح الخالد  الحمد الصباح» وزیر خارجه کویت با محکوم کردن حادثه حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان، خواستار ورود شورای امنیت سازمان ملل متحد به این مساله شد.

وی اعلام کرد که این حملات در راستای اقدامات خرابکارانه‌ای است که می‌تواند سلامت حمل و نقل دریایی را نابود کند./ ایلنا

مقام صهیونیست حادثه دریای عمان را به ایران نسبت داد

یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه شب همسو با موضع‌گیری آمریکایی‌ها، ایران را به حمله به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد.

«یوآو گالانت» وزیر ساخت و ساز و از اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه شب ایران را به حمله به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد.

گالانت که با کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی صحبت می‌کرد، مدعی شد که کشتی‌های ایرانی با اژدر این دو نفتکش را هدف قرار داده‌اند.

وی گفت: «اژدرهایی از کشتی‌های متعلق به کشوری شلیک شده است... آن‌ها می‌گویند: اگر نگذارید نفتمان را صادر کنیم... هیچ‌کس دیگر نفت صادر نخواهد کرد.»

پیش از این، یک مقام ارشد آمریکایی نیز در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» مدعی شده بود که «به احتمال زیاد» ایران مسئول حمله به این دو نفتکش است.

وی ادعا کرده که گزارش‌هایی دیده مبنی بر اینکه خدمه یکی از کشتی‌های آسیب‌دیده بر این باور بوده‌اند که توسط یک اژدر یا مین هدف قرار گرفته‌اند. او البته به سی‌بی‌اس گفته که نمی‌تواند این گزارش‌ها را تائید کند./ فارس

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.