​پیام ایران به کسانی که باید می‌رسید، رسید و از امروز به بعد، دیگر ادعا‌های آمریکا و هم پیمانان آن در خلیج فارس در مورد تحقیق برای اقدامات خرابکارانه فایده‌ای ندارد. عملا این ایران است که با عنوان یکی از طرف‌های حاضر در محور مقاومت می‌تواند قواعد درگیری را با پیام‌های امنیتی حساب شده خود تغییر دهد.

به گزارش جماران؛ الاخبار چاپ بیروت نوشت: پیام ایران به کسانی که باید می‌رسید، رسید و از امروز به بعد، دیگر ادعا‌های آمریکا و هم پیمانان آن در خلیج فارس در مورد تحقیق برای اقدامات خرابکارانه فایده‌ای ندارد. عملا این ایران است که با عنوان یکی از طرف‌های حاضر در محور مقاومت می‌تواند قواعد درگیری را با پیام‌های امنیتی حساب شده خود تغییر دهد. در زمانی که بازی در لبه پرتگاه در منطقه به اوج خود رسیده است، مواضع وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف در مورد ردّ مسئولیت کشورش در عملیات الفجیره تنها برای کسی قانع کننده است که می‌خواهد از تنش زایی جلوگیری کرده و پیام ایران را با تعقّل درک کند.

در ادامه این مطلب آمده است: بر این اساس، ایالات متحده، عربستان، امارات و اسرائیل، میدان تنگی از گزینه‌ها را در اختیار دارند؛ می‌توانند به ایران پاسخ داده و از قواعدی که پمپئو و برایان هوک وضع کرده اند، استفاده کنند، که بر مبنای ان، هر حمله‌ای به هم پیمانان واشنگتن بی پاسخ نمی‌ماند. این گزینه‌ای است که می‌تواند امور را به سمتی نامعلوم هدایت کند.

گزینه دوم، عقلانیت و درک پیام ایران است. تنش در منطقه خلیج فارس به اوج خود رسیده و ایرانی‌ها تلاش می‌کنند نیت واشنگتن و هم پیمانان افراط گرای آن را بیازمایند. به موازات این تلاش، می‌خواهند به همه بفهمانند که نباید با افزایش فشارها، مقابله با ایران صورت گیرد.

آمریکایی‌ها طوری وانمود می‌کنند که گویی پیام‌های ایران را جدی نگرفته و آن را یک حمله حساب نمی‌کنند؛ بر این اساس، تا زمانی که منافع آمریکا مستقیما هدف قرار نگیرد، مقابله‌ای در کار نخواهد بود. موضعگیری نکردن آمریکا در مورد متهم نمودن تهران در خصوص مسئولیت مستقیم آن در مورد حادثه الفجیره است که گزینه پاسخ عاقلانه را تقویت می‌کند.

در این میان، صحبت‌های رهبر جمهوری اسلامی در حضور مسئولان این کشور اهمیت زیادی داشت، که طی آن تصریح کرد: «این مقابله، نظامی نیست؛ به این دلیل که قرار نیست جنگی اتفاق بیفتد. ما برای جنگ تلاش نمی‌کنیم و آن‌ها هم چنین نمی‌کنند؛ چرا که می‌دانند این کار به مصلحتشان نیست». آیت الله خامنه‌ای در ضمن صحبتهایش دلایل نپذیرفتن مذاکره با آمریکا را تشریح کرده و مذاکره در رابطه با عمق استراتژیک ایران در منطقه یا سلاح‌های دفاعی آن را نادرست دانست و تاکید کرد که هیچ عاقلی در ایران به فکر مذاکره با طرفی که به تعهدات خود پایبند نمی‌ماند، نیست.

در ضمن مواضع کلامی و عملی مسئولان ایرانی، شاخص‌هایی را می‌بینیم مبنی بر اینکه بازی فشار‌های آمریکا نباید از خط قرمز‌های ایران عبور کرده و تهدیدی برای امنیت و اقتصاد آن باشد.

در این میان، اروپا مخالف تنش زایی بوده و اعلام کرده که آماده اجرایی شدن توافق‌های خود با ایران در خصوص اینستکس است؛ که این مساله می‌تواند احتمال مذاکره بین دو طرف را تقویت کند، به این شرط که ایران بتواند صادرات نفت خود را به سطوح قبلی برساند. این مطلب از قول یک منبع ایرانی به الاخبار رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.