وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با سیاست‌های ایران مدعی شد: امیدواریم که نظام ایران رویه خود را تغییر دهد. من سال گذشته دوازده درخواست مطرح کردم. بعد از اعلام درخواست‌هایم، از فعال‌های حوزه سیاسی سوال کردم که آیا این درخواست‌ها عجیب هستند؟ ایران تاکنون هیچ‌کدام از این شرط‌ها را انجام نداده است.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در شورای روابط خارجی به تشریح اولویت‌های سیاست خارجی کشورش در جهان از جمله در تعامل با ایران پرداخت.

مایک پمپئو در این سخنان که به شکل زنده از توئیتر وزارت خارجه آمریکا پخش می‌شد، به مسئله کره شمالی، دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، اوضاع در ونزوئلا، عربستان و پرونده قتل خاشقجی و مسائل مربوط به ایران پرداخت.

وزیر خارجه آمریکا درباره کره شمالی و احتمال پرداخت پول به این کشور برای آزادی دانشجوی آمریکایی گفت: ما پولی ندادیم. ما بر عکس دولت قبل، اعتقاد نداریم برای آزادی گروگان‌های مان پول بدهیم. ما مثل دوران گروگانگیری دیپلمات‌های مان در تهران، با خانواده قربانیان در تماس هستیم.

پمپئو درباره ونزوئلا و "حامیان مادورو از جمله ایران" هم گفت: به حامیان مادورو، کوبایی‌ها، روس‌ها و حتی ایرانی‌ها توصیه می‌کنیم کار بهتری در ونزوئلا کنند. از حامیان مادورو می‌خواهیم خوان گوایدو (رهبر مخالفان ونزوئلا) را به رسمیت بشناسند.

او درباره تحریم‌های کشورمان هم مدعی شد: فشار ما بر ایران تأثیری بر بازار نفت نداشته و قیمت نفت امروز کمتر از قبل از خروج ما از برجام است. ما به کشورها هشدار دادیم اگر از ایران نفت بخرند، با تحریم و جریمه مواجه می‌شوند. این فشار بر جمهوری اسلامی تأثیر گذار بوده است.

پمپئو ادامه داد: جمعه پیش قیمت نفت پایین‌تر از قبل بود. قیمتش از زمان خروج ایالات متحده از برجام کمتر بود. کشورهایی را پیدا می‌کنیم که جایگزین نفت ایران شوند.

او با اشاره به اینکه آمریکا بازارهای نفتی را پر خواهد کرد، در رابطه با سرپیچی از تحریم‌های نفتی ایران مدعی شد: ما نظامی از تحریم‌ها را ایجاد خواهیم کرد تا خریداران نفت ایران را مجازات کنیم.

پمپئو در رابطه با سیاست‌های ایران مدعی شد: امیدواریم که نظام ایران رویه خود را تغییر دهد. من سال گذشته دوازده درخواست مطرح کردم. بعد از اعلام درخواست‌هایم، از فعال‌های حوزه سیاسی سوال کردم که آیا این درخواست‌ها عجیب هستند؟ ایران تاکنون هیچ‌کدام از این شرط‌ها را انجام نداده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: از ایران می‌خواهیم که به اروپا قاتل نفرستد. ایران از شبه‌نظامیان شیعه در عراق حمایت می‌کنند. ایران همچنین از حزب‌الله حمایت می‌کند و در لبنان بذر ناامنی می‌کارد. اگر ایران به ۱۲ شرط عمل کند، آن را کشوری عادی تلقی می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از نشست شورای روابط خارجی درباره یمن ادعا کرد: حوثی ها در سوئد توافق کردند اما بعد به درخواست ایران زیر آن زدند. حوثی ها موشک ندارند اما جمهوری اسلامی به آن‌ها پول و سلاح می‌دهد. قاسم سلیمانی و ایرانی‌ها در یمن نقش دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.