آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به برخی بایدها و نبایدهای قوه قضاییه گفت: این قوه باید کاری کند که اعتماد مردم حفظ شود، یعنی چنان عالمانه، عادلانه و آگاهانه رفتار نماید که مردم عزیز ما، برای احقاق حقّ خود به آنجا مراجعه کنند و قوه قضائیه را مورد اعتماد خویش بدانند.

به گزارش جماران؛ آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید با بیان این که دستگاه قضا باید جدی وارد شده و جلوی اختلاس ها را بگیرد گفت: اقتدار در این کار نقش زیادی در رفع مشکلات اقتصادی کشور خواهد داشت.

وی روز چهارشنبه در دیدار رئیس قوه قضاییه، حفظ و امنیت سرمایه و اموال مردم را از مهمترین وظایف این قوه دانست و افزود: اخباری که از اختلاس‌ها و دزدی‌ها شنیده می‌شود بسیار نگران‌کننده است. شما باید جدّی وارد شده و جلوی اختلاس‌ها را بگیرید. البته اقدام مهم‌تر اینکه بستر و زمینه اختلاس و دزدی از سیستم اقتصادی کشور برطرف شود.

وی ادامه داد: کار شما بسیار مهم است که اگر به بهترین وجه، انجام بگیرد، منافع بسیار زیادی برای کشور و جامعه دارد.

آیت الله صافی گلپایگانی، ویژگی‌های قضات را برشمرد و افزود: نظر به اینکه قضاوت از مناصب مهم و خطیر است، باید قضات از بین افراد عالم، عادل و آگاه انتخاب شوند تا بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی با اشاره به برخی بایدها و نبایدهای قوه قضاییه گفت: این قوه باید کاری کند که اعتماد مردم حفظ شود، یعنی چنان عالمانه، عادلانه و آگاهانه رفتار نماید که مردم عزیز ما، برای احقاق حقّ خود به آنجا مراجعه کنند و قوه قضائیه را مورد اعتماد خویش بدانند.

وی همچنین به جایگاه مردم اشاره کرد و افزود: در همه برنامه‌ها باید به این جایگاه توجه داشت. در روند قضایی باید آبروی مردم کاملا محفوظ بماند. عدالت هم به طور کامل و بدون تبعیض برای همگان اجرا شود.

وی بخش دیگر سخنان خود را به موضوع مجازات حبس اختصاص داد و گفت: بارها گفته‌ایم که زندانی‌کردن بدهکاران مالی از جمله برای مهریه، وجه شرعی ندارد و چنانچه بدهکاری، معسر و مفلس شناخته شد، باید احکام شرع برای او اجرا شود و حقّ حبس او را نداریم.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از وظایف مهم قوه قضاییه بخصوص دادستان‌های محترم به عنوان مدعی العموم، جلوگیری از اعمال خلاف شرع و ملاهی و مناهی است که توسط عده‌ای از افراد انجام می‌گیرد. باید با تدبیر و اقتدار، جلوی این امور خلاف گرفته شود تا جامعه، پاک بماند و مردم در آسایش و رفاه زیر سایه احکام نورانی اسلام زندگی نمایند.

این مرجع تقلید در پایان خطاب به رئیس دستگاه قضا گفت: کار مهمی به حضرتعالی و همکاران محترمتان واگذار شده است که امیدوارم بتوانید با تدبیر و اجرای دقیق احکام اسلام، به ملت شریف و عزیز ایران به نحو احسن خدمت نمایید و موجبات رضایت خداوند متعال و حضرت ولی عصر(عج) را فراهم آورید.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه امروز در سفر به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.