رئیس دادگاه لاهه در دستور خود خاطرنشان کرده که نماینده ایران در نامه ای به تاریخ اول آوریل (دوشنبه 12 فروردین) از دادگاه درخواست کرده بود که مهلت ایران برای ارائه دادخواست به مدت یک ماه و نیم تمدید شود.

به گزارش جماران؛ دیوان بین المللی دادگستری مهلت ارائه دادخواست ایران وادعانامه متقابل آمریکا درپرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به علت نقض معاهده مودت سال 1955 را تمدید کرد.

رئیس دیوان دادگستری بین المللی-ارگان اصلی قضایی سازمان ملل - با صدور دستوری به تاریخ 8 آوریل 2019(دوشنبه 19 فروردین) مهلت زمانی ارائه دادخواست ایران در پرونده نقض معاهده مودت سال 1955 رااز 10 آوریل (21 فروردین) تا 24 ماه مه (جمعه سوم خرداد) تمدید کرد. بر اساس این دستور همچنین مهلت آمریکا برای ارائه ادعانامه متقابل از 10 اکتبر تا 10 ژانویه 2020 تمدید شده است. 

رئیس دادگاه لاهه در دستور خود خاطرنشان کرده که نماینده ایران در نامه ای به تاریخ اول آوریل (دوشنبه 12 فروردین) از دادگاه درخواست کرده بود که مهلت ایران برای ارائه دادخواست به مدت یک ماه و نیم تمدید شود. همچنین نماینده آمریکا نیز در نامه ای به تاریخ 5 آوریل (جمعه 16 فروردین) به دادگاه اطلاع داد که دولت آمریکا مخالفتی با این مساله ندارد.

پیش از این نیز نماینده ایران در دیوان بین المللی دادگستری از ارسال نامه این نهاد به دولت آمریکا خبر داده و گفته بود: آمریکا تا 26 اردیبهشت ماه مهلت دارد تا اطلاعات و جزئیات اقداماتی که برای لغو تحریم های مربوط به دارو، غذا، تجهیزات و خدمات هوایی انجام داده، اعلام کند.

دیوان بین المللی دادگستری روز 29 مارس 2019 طی نامه ای از ایالات متحده خواسته بود تا توضیح دهد که تا به حال شخصاً چه اقداماتی برای اجرای دستور دیوان برای لغو تحریم های مربوط به دارو، غذا، تجهیزات و خدمات هوایی انجام داده است؛ دیوان به آمریکا تا 15 مه (26 اردیبهشت 1398) مهلت داده که اطلاعات و جزییات اقداماتی که برای اجرای دستور دیوان انجام داده، اعلام کند.

دیوان در 3 اکتبر 2018 (14 مهر 97) دستور موقت خطاب به آمریکا صادر و آن دولت را ملزم کرد که مطابق مفاد عهدنامه مودت روابط اقتصادی وکنسولی، از اعمال و اجرای تحریم های مربوط به امور انسانی مانند دارو، غذا و وسایل و تجهیزات و خدمات مربوط به امنیت هوایی خودداری نماید.علاوه بر این، به آمریکا دستور داد موانع نقل و انتقال وجوه در این حوزه ها را نیز بردارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.