دولت عراق گزارش خود در خصوص کم و کیف حضور نظامیان خارجی در این کشور را آماده کرده و قرار است به پارلمان ارائه کند.

به گزارش جماران؛ برخی منابع از توافق اصولی ائتلاف های الفتح (هادی العامری) و سائرون (سید مقتدا صدر) برای بیرون راندن نیروهای نظامی خارجی (آمریکایی) از عراق تا 18 ماه از تاریخ تصویب این قانون در پارلمان این کشور خبر دادند.

این منابع روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری اسرارنیوز عراق گفتند: عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق و برخی فراکسیون های سیاسی طی مذاکرات فشرده ای بر سر خروج نظامیان خارجی حاضر در عراق در پایان سال 2020 و پایان دادن به فرمول ائتلاف بین المللی (مدعی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا)توافق کردند.

همچنین دولت عراق بنا به پیشنهاد وزیر دفاع فرانسه برای حل و فصل مشکلات احتمالی، در طول این زمان به سوی توافقات دوجانبه با تعدادی از کشورها برای حفظ حضور محدود نظامیان خود در محدوده کارشناس، تکنسین و مربی خواهد رفت.

این منابع افزودند: دولت گزارش خود در خصوص کم و کیف حضور نظامیان خارجی در این کشور را آماده کرده و قرار است به پارلمان ارائه کند. 

به گفته این منابع؛ تفاهم های سیاسی انجام شده، سبب کاهش مخالفت برخی گروههای سیاسی از جمله کردها و برخی از جریان های سنی با تصویب قانون مذکور خواهد شد.

از سوی دیگر به گزارش ایرنا، 'جوی هود' کاردار آمریکا در بغداد روز پنجشنبه گذشته در سخنانی در اربیل عراق بار دیگر در تلاش برای توجیه حضور نظامی کشورش در عراق پساداعش مدعی شد که خروج این نیروها به زیان عراق خواهد بود. 

وی با لحن دو پهلو و تهدیدآمیز گفت که اگر ما خارج شویم بقیه همپیمانان ما (در چارچوب ائتلاف مدعی مبارزه با داعش) نیز خارج خواهند شد و این امر به زیان عراق تمام خواهد شد. 

لحن و استدلال مشابه کاردار سفارت آمریکا در بغداد پیشتر نیز سبب اعتراض عراقی ها شده بود. 

وی همچنین مدعی شد که سیاستمداران عراق خواستار خروج نیروهای آمریکا از کشورشان نیستند. 

همزمان یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که تحرکات اخیر آمریکا در عراق از جمله افزایش تعداد نیروهایش، هدفی جز حمایت از گروهک تروریستی تکفیری داعش ندارد. 

'کریم المحمداوی' در گفت و گوی خبری افزود: واشنگتن دنبال سیطره بر خاورمیانه است و به همین دلیل می خواهد حضور نظامی اش را در عراق حفظ کند و گسترش دهد. 

در همین حال تحرکات جدید نظامی آمریکا در شمال عراق درحالی است که از دیماه 96 و اعلام پایان نظامی داعش در عراق و بویژه اظهارات دیماه امسال دونالد ترامپ مبنی بر این که نیروهای آمریکایی قصد خروج از عراق را ندارند، بحث ضرورت خروج نظامیان خارجی (آمریکایی) از این کشور در دستور فراکسیون های پارلمانی قرار گرفت و به یکی از مباحث اصلی محافل سیاسی و رسانه ای تبدیل شد. 

نیروهای آمریکایی که در سال 2011 به علت شکست و ناکامی های مکرر در برابر نیروهای مقاومت عراق، مجبور به ترک خاک عراق شده بودند در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش در صدر یک ائتلاف به اصطلاح بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند و هم اکنون عمده نیروهای خارجی مستقر در خاک عراق را شامل می شوند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.