رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از نمایندگان مجلس انتظار داریم در قالب مقررات حقوق بین الملل به دفاع از ایران و تصمیمات صورت گرفته بپردازند و از بیان اظهاراتی همچون بازگرداندن تابوت سربازان آمریکایی و کشتن سربازان آمریکایی اجتناب کنند چرا که چنین اظهاراتی در دستور کار قرار ندارد و سیاست کشور تدافعی است.

به گزارش جماران؛ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به مسکو سفر کرده، اعلام کرد: ایران در مقابل اقدام خلاف عرف بین الملل آمریکا و ضد منشور حقوق بشری واشنگتن، اقدام تدافعی از خود نشان داده و این به معنای اعلان جنگ نیست.

حشمت الله فلاحت پیشه با بیان این مطلب افزود: باید به این نکته توجه داشت که واکنش ایران یک اقدام تدافعی است که در قالب منشور ملل متحد باید از آن دفاع کرد.

وی با بیان اینکه واکنش ایران به هیچ وجه اقدامی تهاجمی نیست، اظهار داشت: از نمایندگان مجلس انتظار داریم در قالب مقررات حقوق بین الملل به دفاع از ایران و تصمیمات صورت گرفته بپردازند و از بیان اظهاراتی همچون بازگرداندن تابوت سربازان آمریکایی و کشتن سربازان آمریکایی اجتناب کنند چرا که چنین اظهاراتی در دستور کار قرار ندارد و سیاست کشور تدافعی است.

گفتنی است، دونالد ترامپ دیروز دوشنبه در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، به طور رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را یک سازمان تروریستی خارجی خواند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در پی اعلام این تصمیم، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد که نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به 'سنتکام ' از سوی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بگیرند.

شورای عالی امنیت ملی نیز ساعاتی بعد در بیانیه ای اعلام کرد که به دنبال رفتارهای خصمانه دولت آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی در اقدامی متقابل دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام را از گروه های تروریستی می داند.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دوشنبه شب در صداو سیما حاضر شد و تصمیم اخیر آمریکا در مورد سپاه را خطایی راهبردی دانست و گفت: این تصمیم تحول بسیار جدی میان تهران و واشنگتن است که با پاسخ قاطع و صریح مواجه می شود چرا که آمریکا یکی از خطوط قرمز اساسی جمهوری اسلامی ایران را رد کرده است. 

فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه مصاحبه خود ادامه داد: آمریکایی ها بر خلاف قوانین و واقعیت های میدانی در منطقه، سپاه را که نقش اصلی در شکست تروریست هایی همچون داعش داشته است را در فهرست تروریسم قرار داده است و از آنجا که چنین اقدامی برخلاف منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی است، ایران نیز دست به مقابله به مثل زد.

فلاحت پیشه اظهار داشت: ما اسناد مختلفی داریم که نشان می دهد آمریکایی ها در تروریسم نقش داشته اند اما این به معنای آن نیست که ایران علیه آمریکا اعلان جنگ کرده است.

وی توضیح داد: ایران در قالب منشور ملل متحد دست به دفاع از خود زده است و ما از مسئولان وزارت خارجه نیز انتظار داریم در محاکم بین المللی از آمریکا بابت این اقدام به صورت رسمی شکایت کنند ضمن اینکه آمریکایی ها به دلیل پیشگامی در قراردادن نام سپاه در فهرست تروریستی نمی توانند از ایران شکایت کنند.

وی با بیان اینکه ایران می تواند در دادگاه های بین المللی دست بالا را برابر آمریکا داشته باشد، اظهار داشت: در گذشته هم بارها سپاهیان ایران، سربازان آمریکایی را از مهلکه تروریست ها در کشورهای افغانستان 2001، عراق 2003 و داعش در شش سال اخیر نجات دادند.

فلاحت پیشه بار دیگر تاکید کرد که اقدام اخیر ایران مقابله به مثل است و یک اقدام تهاجمی محسوب نمی شود بنابراین نباید از عباراتی استفاده کرد که منجر به افزایش و گسترش بحران شود و زمینه را به گونه ای برای امثال نتانیاهو که به دنبال این مساله هستند، فراهم کند.

به گزارش رسانه ها، جواد کریمی قدوسی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی امروز صبح در جلسه علنی مجلس با اشاره به قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی به ترامپ گفت که باید آماده استقبال از تابوت تروریست های آمریکایی باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.