یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه طی اظهاراتی در شورای حکام تصریح کرد: ایران در حال اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام است.

به گزارش جماران،  آمانو افزود: گزارش من در مورد راستی آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت، فعالیت‌های مرتبط آژانس در ایران را در چند ماه گذشته پوشش می‌دهد. 
وی افزود: ایران در حال اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام است و لازم است این همکاری کامل ادامه یابد.
آمانو با بیان اینکه «آژانس به ‌راستی آزمایی عدم انحراف مواد اعلام ‌شده هسته‌ای ایران تحت موافقت‌نامه پادمان ادامه می‌دهد» عنوان کرد: ارزیابی در مورد فقدان فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام ‌نشده در ایران ادامه خواهد یافت.
وی افزود: آژانس در اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی در ایران، تمامی اطلاعات مرتبط پادمانی را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و این، امری زمان‌بر است و بر اساس اصول بی‌طرفی، استقلال و به‌طور عینی و در چارچوب رویه‌های موجود پادمانی صورت می‌گیرد و در صورت لزوم، در مورد آن اقدام خواهد کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوم اسفند ماه گذشته برای چهاردهمین بار، پایبندی ایران به تعهداتش را در برجام تایید کرد.
«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در این باره گفت به رغم تلاش‌های فراوان برخی بدخواهان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای منحرف کردن توجه آژانس و جامعه بین‌المللی، همکاری‌های بین ایران و آژانس در مسیری سازنده قرار دارد.
وی افزود: در این گزارش، همانند سیزده گزارش قبلی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، تصریح ‌شده است که از روز اجرای توافق هسته ای، آژانس به نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات ایران براساس مفاد برجام ادامه داده است.
این تحولات در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه گذشته از برجام خارج شد و تحریم هایی را که به موجب این توافق لغو شده بود دوباره اعمال کرد. 
اتحادیه اروپا با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند. 
وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس نیز یازدهم بهمن سال جاری در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «ساز وکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس - INSTEX)به ثبت رسمی رسیده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.