سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در چنین شرایطی که به برکت جان فشانی و ایثار رزمندگان اسلام، چتر امنیتی و ثبات علاوه بر کشورمان بر سر کشورهای منطقه نیز سایه افکنده است، مسئولیتی بزرگ بر دوش آحاد جامعه ایران و بلکه منطقه قرار دارد تا با تیزبینی، منفذهای رخنه مجدّدِ استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و عوامل آن در کشور و منطقه را ببندد.

بهروز کمالوندي، سخنگوی سازمان انرژی اتمی

به گزارش جماران؛ سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: نقطه ضعف عمده صنعت در کشور ما رها شدن آن در دوره کودکی توسط دولت و یا برعکس و استفاده از حمایت‌های دولتی در تمام دوره عمر خود است که باعث کاهشِ قدرتِ رقابتی آن می‌گردد.

متن سخنان بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس در سخنانی در دهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان و مدیران اشتغال‌زای کشور به شرح زیر است:

برای اینجانب، مایه مسرّت و خرسندی است که بار دیگر در جشنواره تجلیل از کارآفرینان و مدیران اشتغال‌زای کشور افتخار حضور یافته‌ام. بدون تردید امروز روز جهادی دیگرگونه و آفریدن حماسه‌ای جدید است. شما دوستان و عزیزانی که در عرصه کارآفرینی و اشتغال‌زایی فعال هستید در صف مقدم جهادی بزرگ قرار دارید. سخن خود را با فرمایش بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) در روز ۱۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ (روز ورود به ایران) آغاز می‌کنم که فرمود: او «مملکت ما را از ناحیه اقتصاد خراب کرد. تمام اقتصاد ما کاملاً خراب و از هم ریخته است اگر چنانچه بخواهیم ما این اقتصاد را به حال اول برگردانیم سال‌های طولانی با همت همه مردم، نه یک دولت و نه یک قشر از مردم این کار قابل انجام است. تا مردم دست به دست هم ندهند نمی‌توانند این بهم ریختگی اقتصاد را از بین ببرند» این سخنان گهربار در زمانی مطرح شد که برای اولین بار، حرکت و جنبش مردمی مستقل از قدرت‌های غرب و شرق در نظام دو قطبی در آن مقطع زمانی به وجود آمده بود.

ایدئولوژی و اندیشه‌های این جنبش مردمی هر دو ارزش‌های رایج زمان خود یعنی سرمایه‌داری و کمونیسم را که بر خلاف تفاوت فاحش ظاهری، ریشه در یک مکتب داشتند، نفی می‌کرد و مبانی ارزشی جدیدی که از اندیشه‌های زلال دینی و الهی سرچشمه می‌گرفت را به عنوان چارچوب حکمرانی خوب (Good Governance) به مردم و جهانیان ارائه نمود.

حال بعد از ۴۰ سال می‌توان گفت علیرغم مجهز بودن جهان مادی به ابزار و تجهیزات پیشرفته شناسایی و اطلاعاتی، کشورهای استکباری و صاحبان قدرت از درک درست مؤلفه‌های قدرت انقلاب اسلامی همچنان عاجزند. در دشمنی با این حرکت جدید، قدرت‌های شرق و غرب از هیچ اقدامی از جمله فشار سیاسی، روانی، اقتصادی، رسانه‌ای، جنگ، کودتا و غیره کوتاهی نکردند. لیکن در مقابله با این خیزشِ بزرگ که قدرت خود را از اعتقادات دینی و تکیه بر توان و امکانات داخلی می‌گیرد، تاکنون توفیقی نداشته‌اند.

در یک ارزیابی و تحلیل سیاسی صرف‌نظر از کاستی‌های موجود می‌توان گفت که توازن قدرت به نحو بسیار گسترده و بارزی به نفع ایران اسلامی و جبهه مقاومت تغییر یافته و فرصتی بسیار طلایی برای جهش جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب پیش آمده است که باید از آن حداکثر بهره‌برداری را به عمل آورد. ارزش‌های مادی و معنوی انقلاب با توجه به تکیه بر فطرت انسانی، محدودیت زمان و مکانی ندارد. با فروپاشی نظام دو قطبی و محو کمونیسم از صحنة بین‌المللی، حال صدای در هم شکستنِ پایه‌های نظامِ سرمایه‌داری به وضوح شنیده می‌شود. این در حالی است که دشمن در نتیجه ناکامی، سراسیمه و در حالی که نقاب‌های خود را نیز کنار زده و بی‌پروا و ناشیانه، مکنونات قلبی خود را بی‌آنکه بتواند استراتژی مؤثری برای آن ارائه نماید به زبان رانده و در رسانه‌ها بیان می‌نماید. اتخاذ این روش بی‌تردید نتیجه ناکامی در حصول اهداف ضد ایرانی و اسلامی این دشمنان مستکبر است.

اهدافی چون براندازی انقلاب و نظام اسلامی که پیش‌تر در قالب‌های دیگری مانند تغییر رفتار و غیره بیان می‌شد این بار توسط دولتمردان آمریکایی به طور علنی و بدون نقاب مطرح می‌شود. دشمن، ملت ایران را تروریست می‌خواند. طمع خود نسبت به منابع و ثروت کشورهای اسلامی، تمایل سیطره بر قدس شریف و در روزهای اخیر حتی جولان را آشکارا مطرح می‌کند. در پیگیری مطامع خود وجدان و جامعه بشری و بین‌المللی را نیز نادیده گرفته از تعهدات خود در پیمان‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی، یونسکو، ترانس آتلانتیک، موشک‌های میان برد (INF)، نفتا، برجام و غیره سر باز می‌زند و عجیب است که با چنین رفتاری انتظار دارد از سیاست‌های غیرقابل پذیرش و یک جانبه‌گرایانه در سطح بین‌المللی نیز حمایت شود و البته غیر از رژیم غاصب صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه تاکنون هیچ کشوری به این ندا پاسخ مثبت نداده است. به طوری که علیرغم صرف انرژی و هزینه‌های سیاسی زیاد، در تحقق حتی بخش کوچکی از اهداف ضد ایرانی و اسلامی خود در اجلاس اخیر در ورشو نیز بازماند.

به زعم حقیر، کشورهای دنیا از جمله کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا نه از باب خواستن، بلکه به لحاظ ظرفیت توانستن در تقابل جدّی با اینگونه سیاست‌ها، برنامه منسجمی ندارند. لیکن تردیدی نیست که تقریباً عمده کشورهای جهان به استثنا چند مورد اشاره شده، مخالفِ اینگونه سیاست‌ها بوده و مترصد فرصت و موقعیت برای مقابله با این سیاست‌ها یا تضعیف آن هستند.

در چنین شرایطی که به برکت جان فشانی و ایثار رزمندگان اسلام، چتر امنیتی و ثبات علاوه بر کشورمان بر سر کشورهای منطقه نیز سایه افکنده است، مسئولیتی بزرگ بر دوش آحاد جامعه ایران و بلکه منطقه قرار دارد تا با تیزبینی، منفذهای رخنه مجدّدِ استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و عوامل آن در کشور و منطقه را ببندد.

دشمنِ درمانده پس از به کارگیری قدرت نظامی و سیاسی و فشارهای اقتصادی، روانی و رسانه‌ای همچنان به فشارهای اقتصادی دل بسته است. با یادآوری مجدد اولین سخنرانی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بلافاصله بعد از ورود به خاک ایران اسلامی امام (ره) سخن خود را دنبال می‌نمایم ایشان فرمودند برای ساختن اقتصاد کشور می‌بایست سال‌های طولانی با همت همه مردم نه یک دولت و نه یک قشر از مردم کار کرد. همچنین رهنمودهای خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری در بیانیه مهّم گام دوم انقلاب در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد. پس از چیرگی بر توطئه‌های دشمن باید به تقویت بنیه داخلی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداخت.

حال که در جبهه نظامی، پیروزی‌های گسترده نصیبِ ملت و جامعه اسلامی شده است به شکرانه این ایثارگری‌ها، مردم و اقشار مختلف به ویژه صنعت گران و صاحبان حِرَف، تجارت و صنعت باید با ادای سهم خود این پیروزی‌ها را تضمین و تقویت نمایند. به یاد داشته باشیم که در جنگ تحمیلی آنچه که باعث شد علیرغم حمایت همه قدرت‌های جهانی از رژیم بعثی؛ ایران پیروزمند از میدان بیرون آید، ایثارگری‌ها و همراهی همدلانه همه آحادِ جامعه اعم از دولت و ملت و اقشار و اصنافِ مختلف با یکدیگر در راستای کسب رضایت خداوند بود.

رهبر معظم انقلاب با دیدی حکیمانه بر گرفته از حکمت، تخصص و ملاحظه همه جانبه، راهبردِ بلند مدت کشور را در بیانیة گامِ دوّمِ انقلاب مشخص و اعلام نموده‌اند. دو فراز از هفت فراز این بیانیه به "علم و پژوهش" و "اقتصاد" اختصاص یافته است. اگرچه در دیگر فرازها نیز به نحوی به موضوعات اقتصادی پرداخته شده است.

در باب علم و پژوهش ایشان اشاره می‌کنند که استیلای ۲۰۰ ساله اخیر غرب بر جهان علیرغم عدم شایستگی اخلاقی در نتیجه توجه و سرمایه‌گذاری در زمینه علمی و پژوهش بوده و می‌فرمایند اگر چه ایران یازده برابر متوسط جهانی رشد علم داشته و هم اکنون در بین بیش از ۲۰۰ کشور در جایگاه شانزدهم قرار می‌گیرد امّا هنوز تا رسیدن به قله راه زیادی در پیش داریم.

ایشان اقتصاد را نقطه‌ای کلیدی و تعیین کننده دانسته و معتقدند اقتصادِ قوی، نقطه قوّت و عامل مهمِ سلطه ناپذیزی و نفوذ ناپذیری کشور و در مقابل، اقتصادِ ضعیف، نقطه ضعف و زمینه‌سازِ نفوذ و سلطه دشمنان است. تحریم را به عنوان چالش بیرونی و عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی ازجمله وابستگی به نفت و عدم استفاده از سرمایه عظیم نیروی انسانی را چالش درونی معرفی می‌کنند. ایشان با اشاره به ضرورت استفاده از سرمایه عظیم جمعیت ۳۶ میلیونی جوان فعال بین سنین ۱۵ تا ۴۰ سال که ۱۴ میلیون آنها تحصیلات عالیه دارند و نیز برخورداری از جایگاه رتبه دوم جهانی در بین کشورهای دارای دانش آموخته در رشته‌های علوم و مهندسی، داشتن ۷ درصد معادن جهان و موقعیت ویژه اقتصادی و قرار گرفتن بین شرق و غرب و شمال و جنوب کشورهای مختلف و داشتن ۱۵ همسایه و بازار ۶۰۰ میلیون نفری در منطقه و ظرفیت‌های بالقوه عظیمی که هنوز مورد توّجه جدّی قرار نگرفته است را مورد توجّه قرار می‌دهند. متأسفانه کشورمان به لحاظ عدم استفاده از ظرفیت‌های بالقوه خود در جایگاه نخست جهانی قرار دارد.

در راستای تحقق آرزوهای بلند ملّت سرافراز ایران اسلامی و در اجرای منویات مقام معظم رهبری، هزاران متخصص و دانشمند شیفته انقلاب اسلامی در سازمان انرژی اتمی ایران ایثارگرانه و با تلاشی شبانه روزی در حال اقتدار و افتخار آفرینی برای میهن اسلامی هستند.

در کنار کسب فن‌آوری غنی‌سازی که کشور را در جمع ۱۳ کشور پیشرفته جهان در این حوزه قرار داده است، تولید آب سنگین و مشتقات آن، تولید اکسیژن ۱۸، انواع رادیو دارو، اکتشاف، استخراج و فرآوری اورانیوم، احداث دو نیروگاه جدید در کنار نیروگاه فعلی در بوشهر، تولید کیک زرد UF6 و UF4 ، برنامه احداث مرکز یون درمانی، مرکز GMP و پروژه ارتقا کیفیت رادیودارو در سطح جهانی، صادرات رادیو دارو به بیش از ۱۰ کشور جهان، بازطراحی راکتور آب سنگین خنداب اراک، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید مرزهای دانش مانند گداخت و فن‌آوری کوانتومی در برنامه کار سازمان انرژی اتمی قرار داشته و با قوّت، دنبال می‌شود. جا دارد از این فرصت استفاده کرده یاد شهدای هسته‌ای شهید دکتر علی‌محمدی، شهید دکتر شهریاری، شهید رضایی نژاد، شهید احمدی روشن و شهید قشقایی که با نثار خون خود این صنعت را آبیاری نمودند گرامی بداریم و به پیشگاه آن عزیزان ادای احترام کنیم.

همان طوری که می‌دانید چرخه عمر صنعت مانند طول عمر انسان‌ها یک نقطه آغاز و نقطه پایان دارد. معمولاً دوره جنینی تکنولوژی پیشرفته (Hi Tech) در محیط‌های تحت حمایت دولت‌ها مانند دانشگاه‌ها، صنایع استراتژیک همچون دفاعی و هسته‌ای شکل گرفته پس از سرمایه‌گذاری اولیه و رسیدن به دوره بلوغ باید صنعتی و بعد از آن تجاری شده و از عهده رقبای خود در بازار برآید و چنانچه نتواند در بازار رقابتی، رقابت و مقاومت نماید محکوم به شکست و خالی کردن میدان و سپردنِ بازار به رقبای خود است.

نقطه ضعف عمده صنعت در کشور ما رها شدن آن در دوره کودکی توسط دولت و یا برعکس، استفاده از حمایت‌های دولتی در تمام دوره عمر خود است که باعث کاهشِ قدرتِ رقابتی آن می‌گردد؛ وضعیتی که بسیاری از صنایع کشورمان مانند صنعت اتومبیل هم اکنون گرفتار آن است.

مقام معظم رهبری در بیانیه اخیر خود به خوبی به این مسئله اشاره نموده و چاره آن را مردمی‌سازی اقتصاد و صنعت می‌دانند. مردمی سازی فراتر از خصوصی‌سازی است و آنجایی‌که مردم به اقتصاد و صنعت ورود پیدا کرده‌اند چنانچه سازوکار قانونی لازم فراهم باشد صنایع و فعالیت‌های اقتصادی بدون صرف هزینه‌های دولتی و رانت‌خواری انجام می‌شود.

در حال حاضر، تجربه بشری بر همگان اثبات کرده است که مشارکت کارآفرینان و فعّالان بخش مردمی در اقتصاد ملی کلید حل بسیاری از معضلات اقتصادی است. از طرفی دمیدن در تنورِ اقتصاد دولتی و عدالت توزیعی یک ضد ارزش و در واقع، نادیده گرفتن حقایقی است که فهم و درک آن به هوش چندان بالایی نیاز ندارد. نگاهی هر چند گذرا به کارنامه ناکامیابِ برخی از کشورهای مدّعی عدالت توزیعی، این واقعیت را بر ما هویدا ساخته است که تشدید و تعمیق فقر و فساد و فشار روز افزون بر مستضعفان و اقشار آسیب پذیر، نتیجه و محصول اِعمال و اجرای چنین نگرشی است.

راه رهایی از افراط چپ گرایی و تفریط سرمایه داری، در خطوط راهبردی ترسیم شده توسط رهبری معظم مشهود است که بر اساس آموزه‌های رهایی بخش آئین حنیفِ اسلام و با استفاده از آخرین داده‌ها و یافته‌های پژوهشگران و متخصصّان علم اقتصاد مورد تأکید قرار گرفته است. شاید به همین دلیل باشد که ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به جای بخش خصوصی از عبارت بخش "مردمی" استفاده کرده است، به عبارتی با وصف مردمی اقتصاد، بار ارزشی خاصّی برای فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفته‌اند.

همه دوستان و دلبستگان ایران، نیک می‌دانند که دشمنان و بدخواهان ایران اسلامی به دنبال تضعیف جایگاه کشورمان در صحنه اقتصاد منطقه‌ای و جهانی هستند. در این اوضاع و احوال، فعالان و کنشگران عرصۀ اقتصاد ملّی، باید خود را در نقش و قامت سرداران تاریخی ایران زمین تلقّی کنند. اگر این طرز تلقّی به ارزشی عام و فراگیر تبدیل شود، می‌توانیم از رسوبات بر جای مانده از دوران جو زدگی چپ گرایانه و سلطه طلبی سوداگرانه رهایی یابیم و به عصر "عدالت تولید محور" وارد شویم.

خوشبختانه در حال حاضر تجربه موفّق بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان که با رهنمودهای رهبری معظم و حمایت ریاست محترم جمهوری و دولت خدمتگزار پای در میدان مجاهدتِ اقتصادی نهاده‌اند، پیش روی ماست. با تدبیر دولت محترم بویژه شخص جناب آقای دکتر روحانی، حمایت از فعالان اقتصادی به رغم همۀ موانع و کاستی‌ها، در حال انجام است و انتظار می‌رود در آیندۀ نه چندان دور، شاهد حضور گسترده و تأثیرگذارِ این شرکت‌ها و سایر فعالان در میدان رقابت با شرکت‌های مشابه خارجی باشیم. دوستان عزیز! هر چند تا اینجا راه زیادی را طی کرده‌ایم لیکن، راه در پیش رو طولانی است؛ امروز باید با اتحّاد و همدلی و با وجود همۀ معضلات و مشکلات، هنگامه‌ای دیگر برپا کنیم. همۀ ما بویژه مسئولان عزیز و ارجمند دستگاه قضائی کشور باید راه را بر هر نوع ویژه خواری و بهره برداری از رانت‌های دولتی سد کنند. رانت خواران و بهره مندان از فرصت ویژه خواری، می‌توانند مسیر را برای فعالان بخش مردمی و مدیران اشتغال‌زای کشور ناهموار و پر سنگلاخ کنند.

امروز، وقتِ عمل به رهنمودهای مقام معظّم رهبری (مدّ ظله العالی) و همراهی همدلانه با سیاست‌های راهبردی دولت در عرصه اقتصاد است. همۀ ما باید فرصت را غنیمت بشماریم و زمان‌شناس باشیم. ما در سازمان انرژی اتمی ایران نیز آماده‌ایم تا در حوزه‌های غیر حاکمیتی و در موقعیت‌هایی که بخش‌های مردمی توان پذیرش مسئولیت دارند، بخش‌هایی از فعالیت‌های صنعت اتمی بخصوص در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی و صنعت را به فعالان اقتصادی واگذار نموده و یا از طریق مشارکت و هم افزایی، زمینه‌های توسعه هر چه بیشتر این صنعت استراتژیک و اقتدارزا را فراهم نمائیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.