رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص طرح‌هایی که با محوریت زنان به کمیسیون‌های تخصصی مجلس محول شده، به روسای کمیسیون‌ها تذکر خواهیم داد که این موضوع را دنبال کنند.

به گزارش جماران؛ رییس مجلس در دیدار با اعضای فراکسیون زنان به آنها پیشنهاد داد در صورت تعلل دولت در ارائه لایحه مبارزه با خشونت علیه زنان، این بحث را در قالب طرح پیگیری کنند.

اعضای فراکسیون زنان مجلس امروز (یکشنبه، 6 اسفند ماه) به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

دکتر علی لاریجانی در این جلسه با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) گفت: جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) مبنای تکوینی در عالم دارد؛ در روایتی از معصوم نقل شده که نقش حضرت زهرا (س) به عنوان نقطه کانونی نشر و رویندگی تعریف شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه در عالم وجود انتشار پیدا می‌کند از ساحت حضرت زهرا (س) است و این امر از نظر کلامی نیز درست است زیرا ذات حق تعالی بساطت محض است و برای اتصال این عالم به آن مهد بسیط به حلقه واسط نیاز است که اولیای ما مانند حضرت زهرا (س) آن حلقه اصلی اتصال عالم مادی با عالم بسیط است.

وی ادامه داد: خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) مشحون از یک تفکر بنیادین در صیانت از مدینه فاضله است و در جمهوری اسلامی نیز این امر که روز ولادت حضرت زهرا (س) به نام روز زن و روز مادر انتخاب شده، نهایت خوش سلیقگی است.

اولادقباد: پیشنهاد اختصاص 1% از بودجه وزارتخانه‌ها بابت اجرای طرح‌های حوزه زنان به امور بانوان وزارتخانه‌ها

در ابتدای این دیدار  فریده اولادقباد رئیس فراکسیون زنان مجلس گزارشی از عملکرد این فراکسیون در اجلاسیه سوم مجلس دهم ارائه کرد و گفت: رویکرد ما نظارت بر حسن اجرای برنامه ششم، دعوت از وزرا و روسای دستگاه‌ها و نظارت بر اجرای مصوبات و ورود به مواردی است که دارای خلاء قانونی هستیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه منع خشونت علیه زنان افزود: در جلسه فراکسیون با معاونت قوانین ریاست مجلس و مکاتبه با قوه قضائیه این موضوع پیگیری شد و خواهشمند است برای تسریع در ارسال لایحه دستور فرمایید.

وی به پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه زنان و خانواده اشاره کرد و درباره طرح های فراکسیون زنان توضیح داد: اصلاح ماده (2) قانون حمایت از خانواده در خصوص نقش و تکالیف قاضی مشاور زن، اصلاح بند (4) ماده (68) قانون خدمات کشوری که ناظر بر اختصاص حق عائله مندی برای کارمندان زن مجرد است، اصلاح ماده (1122) و حذف ماده (1123) قانون مدنی با توجه به پیشرفت‌های پزشکی، طرح جامع سلامت زنان، طرح استفساریه حمایت از پرستاران، طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و طرح مشاوره خانواده با هدف کاهش طلاق از جمله موارد مطرح در این حوزه است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: طرح اصلاح بند (3) ماده (18) قانون گذرنامه،  طرح اصلاح ماده (26) قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان، طرح اصلاح مواد (1043) و (1044) قانون مدنی، طرح الحاق 3 تبصره به ماده (1117) قانون مدنی، طرح الحاق یک تبصره به ماده (2) قانون انتخابات مجلس، طرح اصلاح ماده (35) قانون انتخابات ریاست جمهوری، طرح اصلاح ماده (43) قانون حمایت از خانواده، طرح اصلاح ماده (1041) قانون مدنی، طرح حمایت از مادران در دوران شیردهی و طرح ایجاد کمیسیون ویژه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دستور قرار دارد.

اولادقباد همچنین با اشاره به اینکه برخی طرح‌ها در صحن علنی مجلس دارای قید فوریت برای رسیدگی شده، خواستار تأکید رئیس مجلس به روسای کمیسیون‌ها برای پیگیری این طرح‌ها شد.

وی گفت: در حوزه زنان 11 طرح توسط زنان نماینده تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است که نمونه شاخص آن طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان است که خانم زهرا سعیدی مبارکه  در جریان پیگیری آن بودند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس خطاب به دکتر علی لاریجانی تأکید کرد: پیشنهاد داریم که یک درصد از بودجه و اعتبارات وزارتخانه‌ها بابت اجرای طرح‌های حوزه زنان به امور بانوان وزارتخانه‌ها اختصاص داده شود و این امر در بندی به تبصره (11) قانون بودجه سال 97 الحاق شود.

انتقاد سیاوشی از رد کلیات طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال در کمیسیون قضایی

در ادامه طیبه سیاوشی شاه عنایتی با اشاره به ماده (1041) قانون مدنی و لایحه حمایت از حقوق کودکان گفت: طرح اصلاح ماده (1041) قانون مدنی که حتی فوریت آن در صحن علنی مجلس رأی آورد، به دلایل نامعلوم در کمیسیون قضایی مجلس رد شده است، در صورتی که در خصوص سن ازدواج فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگر مراجع اتخاذ و آورده شد.

ذوالقدر: عبور بدون مداقه دادگاه از موضوع ازدواج دختران زیر 13 سال

سیده فاطمه ذوالقدر نیز در این خصوص توضیح داد: ازدواج دختران زیر 13 سال به رضایت ولی و تشخیص دادگاه صالحه منوط شده که در اغلب موارد دادگاه از این موضوع بدون مداقه عبور می‌کند.

فاطمه سعیدی: لزوم پررنگ شدن حضور زنان نماینده در سفرهای بین‌المللی ریاست مجلس

در این جلسه فاطمه سعیدی نیز با اشاره به تغییرات ریاستی در قوه قضائیه در آینده گفت: امیدواریم با این تغییرات ارتباط بیشتری به وجود آید؛ همچنان که شما پیش از این با تدبیر و مدیریت مسائل را حل کردید و موضع‌گیری‌های تأثیرگذاری داشتید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار پررنگ شدن حضور زنان نماینده در سفرهای بین‌المللی ریاست مجلس شد.

دکتر لاریجانی: مبنای ازدواج باید "رشد" باشد؛ نه "سن"

دکتر علی لاریجانی در خصوص مطالب عنوان‌شده از سوی نمایندگان گفت: تعیین سن برای ازدواج ممکن است با ایراد شرعی از سوی شورای نگهبان رد شود لذا به نظر می‌آید مبنای تصمیم‌گیری باید "رشد" باشد به این معنا که دختران به رشد جسمی و فهمی رسیده باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس مبانی فقهی نباید برای این موضوع عدد سنی گذاشته شود، تأکید کرد: اگر در این طرح ممنوعیت شرعی به لحاظ سنی را اصلاح نکنید، شورای نگهبان آن را رد می‌کند بنابراین بهتر است با آقای میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس ، راه‌حل لازم را بررسی کنید.

وی ادامه داد: باید برای رشد عقلی مولفه‌هایی تعریف شود که دادگاه آنها را احراز کند.

دکتر لاریجانی همچنین گفت: زمانی که من این بحث را با مرحوم والد در میان گذاشتم، عنوان شد که در مورد ازدواج و سن بلوغ مبنا سن نیست بلکه رشد است بنابراین باید کیفیت تعیین رشد عقلی را کشف کرد و نمی‌توان سن را ثابت گذاشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مبنای فقهی این قانون باید قوی باشد، خطاب به نمایندگان زن افزود: به جای سن به دنبال روشی برای تعیین مولفه‌های احراز و کشف رشد عقلی باشید و روی این مدل فکر کنید؛ در این خصوص با حقوقدان‌ها و برخی بزرگان دینی که در حوزه حقوق زنان تخصص دارند، مشورت کنید؛ من هم کمک خواهم کرد.

دکتر لاریجانی تأکید کرد: برخی مسائل باید با سرانگشت تدبیر حل شود و از مسیری پیگیری شود که به نتیجه مطلوب برسد.

درخواست از رییس مجلس برای پیشنهاد افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس

سیده فاطمه حسینی در این جلسه گفت: طرحی برای افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس در راستای ارتقاء سیاسی کشور مطرح است که در این خصوص پیشنهادی به کمیسیون شوراها برای الحاق به قانون احزاب مطرح شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مدل‌های متفاوتی برای این افزایش حضور مطرح شده که مستلزم آن است پیشنهاد مذکور با تدبیر جنابعالی در صورت برگشت این طرح به کمیسیون شوراها به آن الحاق شود.

چنارانی: مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف انجام نمی‌شود مگر از طریق مجرای قانونی

بر اساس این گزارش هاجر چنارانی نیز در این جلسه خطاب به دکتر لاریجانی گفت: توقع داریم جلسات شما با زنان نماینده صرفاً به میلاد حضرت زهرا (س) محدود نشود زیرا مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف انجام نمی‌شود مگر اینکه مجرای قانونی آن به درستی تعریف شود پس خواهشمند است کمک کنید که این امر صورت گیرد.

نماینده مردم نیشابور، فیروزه در مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های همکاران خود در خصوص ازدواج دختران زیر 13 سال تأکید کرد: ازدواج دختران زیر 13 سال و پسران زیر 15 سال خیانت است.

دکتر لاریجانی: مبارزه با خشونت علیه زنان بار مالی ندارد؛ طرح بیاورید

دکتر علی لاریجانی از تلاش زنان نماینده مجلس در صحن، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها تقدیر و تشکر کرد و گفت: اگرچه تعداد شما در مجلس زیاد نیست ولی تلاش شما برای حل مشکلات به ویژه در حوزه زنان چشمگیر است و باید این امر در رسانه‌ها بازگو شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: در خصوص طرح‌هایی که با محوریت زنان به کمیسیون‌های تخصصی مجلس محول شده، به روسای کمیسیون‌ها تذکر خواهیم داد که این موضوع را دنبال کنند.

وی با تأکید بر ضرورت مبارزه با خشونت علیه زنان در کشور تصریح کرد: این امر باید ضمن ساماندهی، قانونمند شود؛ اگرچه دولت در این خصوص لایحه‌ای داده که در قوه قضائیه در حال بررسی است ولی اگر گمان می‌کنید که تأخیری در رسیدگی به آن لایحه وجود دارد بهتر است منتظر نمانید و خودتان طرح بیاورید تا از این فرصت باقی مانده مجلس دهم استفاده شود و من نیز پیگیر کار خواهم بود.

دکتر لاریجانی خطاب به اعضای فراکسیون زنان مجلس گفت: با حقوقدان‌ها درباره بحث خشونت علیه زنان جلساتی داشته باشید زیرا با توجه به اینکه این امر بار مالی ندارد و صرفاً دستگاه‌ها باید وظایف خود را انجام دهند، می‌شود آن را در قالب طرح پیگیری کرد.

در پایان این جلسه دکتر علی لاریجانی با اهدای لوح از نمایندگان زن مجلس تقدیر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1127321
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.