وزیر اطلاعات با تأکید بر این نکته که دستگاه‌های امنیتی با مردم با مهربانی برخورد می‌کنند، گفت: این دستگاه‌ها امنیت را برای همه اقشار مختلف مردم فراهم می‌کنند تا با احساس امنیت کار خود را دنبال کنند، البته همه این‌ها در مواقع خطر کنار هم جمع می‌شوند .

به گزارش جماران؛ وزیر اطلاعات با بیان اینکه این وزارتخانه در چهار دهه انقلاب اسلامی کارنامه پربار و درخشانی دارد، گفت: بر اساس نظرسنجی‌ ایرنا، این وزارتخانه رتبه هفتم مقبولیت مردمی را در میان دستگاه‌های اجرایی کسب کرده است که نشان می‌دهد مردم قدر خدمتگزاران امنیتی خود را می‌دانند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود علوی شامگاه دوشنبه در حاشیه سفر به استان فارس در گفت و گویی به برخی دستاوردهای این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: افزون بر یک میلیون هکتار از اراضی ملی که مورد تعارض قرار گرفته بود، توسط وزارت اطلاعات شناسایی و به بیت‌المال بازگشت داده شده است. 

وی گفت: وزارت اطلاعات همچنین سالانه 20 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی را شناسایی می کند و در اختیار سازمان مالیاتی قرار می دهد.

وزیر اطلاعات از شناسایی قاچاق کالا، سوخت و کالا به عنوان یکی از فعالیت های این وزارتخانه یاد کرد و گفت:‌ روزی حدود یک تن و سالانه 365 تن مواد مخدر را در استان‌ها کشف و ضبط می‌کنیم که البته این‌ها مأموریت‌های اصلی وزارت اطلاعات نیست. 

** خروجی مطلوب دستگاه های امنیتی داخل کشور

علوی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه دستگاه اطلاعاتی کشورمان اشاره کرد و گفت: سرویس اطلاعاتی کشورمان دارای دو جنبه داخلی و خارجی است؛ در داخل کشورمان دستگاه‌های امنیتی متعددی فعالیت دارند که علاوه بر تشکیل کارگروه‌های مختلف مشترک، هر ماه جلسات مشترکی هم برگزار می‌کنیم که این دستگاه‌ها شامل سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، اطلاعات سپاه، مدیریت سیاسی و شورای تأمین و حتی شوراهای بالادستی نظیر شورای عالی امنیت ملی، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و غیره است .

وی گفت: ما جلسات خوب و منسجمی داریم که عرصه‌‌ای برای هم‌اندیشی و همکاری میان این دستگاه‌هایی که در تولید امنیت مؤثر هستند، فراهم می‌شود و خروجی‌های خوبی هم دارد .

وزیر اطلاعات با تأکید بر این نکته که دستگاه‌های امنیتی با مردم با مهربانی برخورد می‌کنند، گفت: این دستگاه‌ها امنیت را برای همه اقشار مختلف مردم فراهم می‌کنند تا با احساس امنیت کار خود را دنبال کنند، البته همه این‌ها در مواقع خطر کنار هم جمع می‌شوند .

** علاقه سرویس های اطلاعاتی خارجی به همکاری با وزارت اطلاعات

علوی گفت: در ارزیابی سرویس‌های اطلاعاتی در میان کشورهای دنیا، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از سرویس‌های اطلاعاتی مطرح دنیا است به طوری که سنگین‌ترین هجمه‌ها را با کمترین هزینه و عارضه برطرف می‌کند .

وی یادآور شد: دشمن همیشه تلاش می‌کند تا اغتشاش ایجاد کند و به قول خودشان نافرمانی مدنی در کشور ایجاد و کشته‌سازی کرده و مردم را مقابل مسئولان قرار دهد، اما دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران این صحنه‌ها را پشت سر گذاشته است بدون اینکه عوارض آنچنانی داشته باشد .

علوی اظهار کرد: امروز مشاهده می‌کنیم که مردم ما مسائل خود را به شکل مختلف مطرح و مسئولان هم تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات انجام می دهند.

وزیر اطلاعات به جنبه خارجی سرویس‌های اطلاعاتی کشورمان اشاره کرد و افزود:‌ وزارت اطلاعات و مجموعه‌ ارگان‌های امنیتی با بلوغ اطلاعاتی و امنیتی که دارند، فعالیت می‌کنند و سنگین‌ترین چالش‌های امنیتی را مدیریت می‌کنند و همچنین مساله موجب شده است تا سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مختلف علاقه به همکاری دو جانبه با ما داشته باشند.

علوی ادامه داد: جلسات متعددی با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای آلمان، روسیه، چین، مصر، عراق، قرقیزستان، تاجیکستان و غیره داشتیم و در رابطه با مسائل مختلف مباحثی مطرح کردیم و به طور کلی همه سرویس‌ها علاقه‌مند به همکاری با ما هستند و می‌خواهند ترفندهای وزارت اطلاعات را در مبارزه با تروریسم، مسائل اقتصادی، ناامنی‌های اجتماعی و غیره را کسب کنند .

** مردم، مولد اصلی امنیت در جامعه 

وزیر اطلاعات در ادامه مردم را تولیدکننده اصلی امنیت در جامعه دانست و گفت: ابزار فرهنگ، هنر و رسانه می‌تواند در راستای ارتقای امنیت نقش بسیار خوبی را ایفا کند. هر چه اطلاعات امنیتی جامعه بالاتر باشد، امنیت هم بیشتر خواهد شد لذا علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای حراست‌ها، مدیران و مسئولان و قشر نخبه، ما از طریق رسانه نیز برای ترویج فرهنگ امنیت اقدام کردیم .

وی ادامه داد: در این راستا تاکنون مجموعه های تلویزیونی و فیلم‌های متعددی با همکاری صدا و سیما تولید کرده ایم که فیلم‌ها و سرالک‌های تعبیر وارونه یک رویا، پازل، روباه، سیانور، ماجرای نیم‌روز و غیره از جمله آنها هستند .

علوی تأکید کرد که تلاش می‌کنیم تا ساختن فیلم‌هایی که در عرصه امنیت تولید می‌شود، هم حافظه تاریخی مردم را به روز کنیم و هم اطلاعات امنیتی جامعه را بالا ببریم تا دشمن نتواند از غفلت جامعه سوءاستفاده کند .

** اجازه ناامنی به تروریست ها نمی دهیم

وزیر اطلاعات در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امنیت دارای ابعاد مختلفی است، گفت:‌ یک بخش از امنیت فیزیکی است که همان مقابله با تروریسم است و ما آنان را شناسایی کرده و اجازه نمی‌دهیم تا مرتکب جنایت شوند .

وی، یکی از مهم‌ترین امنیت‌ها را امنیت اقتصادی برشمرد و گفت: سرمایه جایی که احساس امنیت نباشد، نمی‌ماند لذا اگر بخواهیم اقتصاد داشته باشیم باید امنیت داشته باشیم. با هدف مبارزه با فساد اقتصادی نمی‌توانیم با خود اقتصاد مبارزه کنیم. مسلماً یک فعال اقتصادی که 5 هزار نیرو دارد، با کسی که در بازار ارز و سکه اخلال ایجاد می‌کند، تفاوت دارد .

** حساسیت در حوزه امنیت اقتصادی 

علوی افزود: باید با اخلالگران سکه و ارز برخورد شود اما کسی که فعال اقتصادی است و تولید می‌کند، اگر مشکل اقتصادی داشته باشد، نمی‌توان آن را دستگیر کرد و برد و این کار امنیت اقتصادی را به خطر می‌اندازد لذا باید امنیت اقتصادی را برقرار کنیم .

وزیر اطلاعات گفت:‌ در مقطعی برخی از فعالان اقتصادی مورد تعرض قرار گرفتند و نتیجه این شد که سایر فعالان اقتصادی سرمایه خود را به خارج از کشور بردند، وقتی یک فعال اقتصادی را دستگیر می‌کنیم، مابقی احساس خطر می‌کنند .

علوی، وجه دیگر امنیت را امنیت روانی دانست و گفت: امنیت روانی یعنی جامعه امنیت را احساس کند؛ وجود امنیت به تنهایی برای آرامش کافی نیست بلکه باید مردم آن را احساس کنند .

علوی با بیان اینکه امنیت اخلاقی، نوع دیگری از امنیت است، گفت:‌ ما باید در جامعه خود امنیت اخلاقی را به سبب آموزه‌های دین اسلام حفظ کنیم اما گاه برخی کرامت انسانی و مسائل اخلاقی را در جامعه رعایت نمی کنند حتی در میان بچه‌های حزب‌اللهی؛ در صورتی که مکارم اخلاق سفارش پیامبر(ص) و اسلام است .

** دانشجو، طلبه و اساتید باید حرف های خود را بزنند

وزیر اطلاعات، امنیت آموزشی در حوزه و دانشگاه‌ها را از دیگر موارد امنیت برشمرد و افزود: دانشجو، طلبه و اساتید ما باید احساس امنیت کنند و حرف‌های خود را بزنند و ما هم جواب منطقی به آنان دهیم .

وی با بیان اینکه امنیت حیثیتی از دیگر موارد امنیت است، گفت: مردم باید از نظر آبرویی احساس امنیت کنند نه اینکه به راحتی به کسی انگی زده شود و با آبروی او بازی شود .

علوی با تأکید بر اینکه وزارت اطلاعات سعی می‌کند که در تمام این زمینه‌ها امنیت را برقرار کند، گفت: این وزارتخانه کار خود را بر سه پایه اخلاق، شرع و قانون انجام می‌دهد .

وزیر اطلاعات که در راستای سفرهای استانی اعضای هیات دولت و در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی به استان فارس سفر کرده است، سه شنبه در دومین روز سفر به شیراز در جلسه شورای اداری استان شرکت می کند.

وی در آغاز این سفر با آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز دیدار و گفت و گو کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.