یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با استقبال از استانی شدن توزیع یارانه‌ها در بودجه سال آینده، افزایش سطح درآمد مردم را شرط لازم برای آزادسازی قیمت سوخت عنوان کرد.

به گزارش جماران، محمدرضا تابش اظهار کرد: در لایحه بودجه سال ۹۸ تصمیم مدبرانه ای در مورد یارانه‌ها اتخاذ شد، البته سقف یارانه در سال آینده افزایش نمی‌یابد ولی مقرر شده منابع به نسبت جمعیت استانی که از یارانه استفاده می‌کنند در اختیار شورای برنامه‌ریزی و استانداران استان ها قرار گیرد و با توجه به اطلاعات آنها توزیع شود.
 
وی افزود: اگر پروژه های خوب، جذاب و مورد نیاز مردم تعریف شود ممکن است عده‌ای از دریافت یارانه انصراف دهند و آن را یک عمل خیر بدانند و اجازه دهند که پولشان صرف یک پروژه مشخص شود. این اقدام خوبی است که انجام شده و باعث تمرکز زدایی می شود به این شرط که در این زمینه خوب عمل شود و تبلیغات خوبی شود که در این صورت رقابتی هم بین استانها در این زمینه ایجاد خواهد شد و بخشی از پول یارانه می‌تواند صرف پروژه های مشخص در استان‌ها شود.

مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه اجباری در انصراف از دریافت یارانه وجود ندارد، افزود: البته ممکن است یارانه فرد متمولی را قطع کنند ولی نسبت به دهک های متوسط به پایین جامعه هیچ اجباری در انصراف از دریافت یارانه وجود ندارد.

تابش درباره واقعی شدن قیمت سوخت نیز گفت: ما شاهد این هستیم که حجم وسیعی از سوخت به دلیل ارزان بودن قیمت آن قاچاق می‌شود. اگر ما می‌خواهیم جلوی رانت و فساد گرفته شود باید قیمت دلار و سوخت به قیمت جهانی برسد ولی پیش زمینه آن این است که بتوانیم سطح درآمد خانوارها را بالاتر ببریم و بعد قیمت سوخت و دلار را واقعی کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اولین راهکار این امر سیاسی است. تعاملات منطقه ای و بین المللی ما به نحوی باشد که بتوانیم از مجموعه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایمان جهت بهره مندی مردم و ارتقاء درآمد سرانه استفاده کنیم. من شواهدی می‌بینم که این امور انجام می شود. اگر سمت گیری ها مثبت باشد همانطور که تحولات منطقه ای را رصد می کنیم می توانیم از مجموعه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، سطح درآمد مردم را به مرور بالا ببریم و قیمت سوخت و دلار را هم واقعی کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.