ترامپ روز چهارشنبه (30 آذرماه) دستور بازگشت تمامی نیروهای آمریکایی از سوریه را صادر کرد. برخی رسانه های آمریکایی گزارش دادند، تصمیم برای خروج نیروهای این کشور از سوریه در تماس تلفنی رئیس جمهوری آمریکا و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی اتخاذ و اعلام شده است.

به گزارش جماران؛ «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه ایالت «کارولینای جنوبی» در سنای آمریکا بامداد شنبه در واکنش به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، خواستار جلسه فوق العاده سنا برای بررسی این موضوع شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گراهام به عنوان عضو مطرح کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا به خبرنگاران گفت: اظهارات «جیمس متیس» وزیر مستعفی دفاع را باید با تشکیل جلسه ای شنید.

گراهام تاکید کرد که وی از نمایندگان سنا خواهد خواست تا این جلسه فوق العاده را در مورد سوریه برگزار کنند.

ترامپ روز چهارشنبه (30 آذرماه) دستور بازگشت تمامی نیروهای آمریکایی از سوریه را صادر کرد.

برخی رسانه های آمریکایی گزارش دادند، تصمیم برای خروج نیروهای این کشور از سوریه در تماس تلفنی رئیس جمهوری آمریکا و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی اتخاذ و اعلام شده است.

این تماس تلفنی در 14 دسامبر (23 آذر) و یک روز پس از دیدار «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و «مولود چاووش اوغلو» همتای ترک وی صورت گرفت که در آن هماهنگی‌های لازم برای گفت وگوی سران دو کشور در موضوع سوریه انجام شده بود.

گراهام در واکنش به کاهش شمار نیروهای نظامی کشورش در افغانستان هم گفت: این کار مانع از انجام ماموریت مهم حفظ یکپارچگی افغانستان و حمایت ایالات متحده از حملات احتمالی دیگر است.

این عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکایی اضافه کرد: هر فردی را به چالش خواهم کشید که به شکست شاخه داعش در افغانستان موسوم به ولایت خراسان اعتقاد داشته باشد.

سناتور جمهوری خواه آمریکایی در پایان گفت: شاخه خراسان داعش هر سال نسبت به سال گذشته خطرناک تر می شود و برای من روشن است که این گروهک برای حمله به آمریکا برنامه ریزی می کند.

رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه یک روز پس از اعلام خروج تمامی نیروهای این کشور از سوریه، دستور خروج هفت هزار نظامی آمریکایی از افغانستان را نیز صادر کرد.

این تصمیم ترامپ با انتقادهای گسترده از سوی مقام های نظامی و سیاسی آمریکا روبه رو شد تا جایی که بامداد جمعه، جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده استعفا کرد.

متیس اگرچه مستقیما به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اشاره نکرد اما گفت که اختلاف نظرهای وی با ترامپ دلیل کناره گیری اش است.

رسانه های آمریکایی همچنین اعلام کردند که متیس روز جمعه به کاخ سفید رفته بود تا ترامپ را قانع کند نیروهای آمریکایی را در سوریه و افغانستان نگه دارد، اما وقتی با پاسخ منفی او مواجه شد، استعفا کرد.

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان از شعارهای انتخاباتی ترامپ بوده و وی حضور نظامی واشنگتن در این کشورها را هدر دادن سرمایه های مردم ایالات متحده می داند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.