مراسم بزرگداشت محمدعلی موحد به پاس هفت دهه خدمات فرهنگی و ادبی این چهره پیشکسوت در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش جماران؛ در مراسم بزرگداشت این مولاناشناس و شمس‌شناس که با نوای نی آغاز شد، پیامی ویدئویی از مصطفی ملکیان برای حاضران پخش شد که در آن درباره ویژگی‌های شخصیتی محمدعلی موحد سخن گفت.ملکیان در این پیام اظهار کرد: بدون سر سوزن مبالغه‌ای استادی مانند دکتر محمدعلی موحد نیافتم. ویژگی‌های اخلاقی‌ای در استاد موحد وجود دارد که اگر یکی از این ویژگی‌ها در کسی باشد باید از این نصیب خدای متعال شاد باشد. یک ملاقات کافی است تا به ویژگی‌های اخلاقی او پی ببریم.این استاد دانشگاه با اشاره به شخصیت علمی و فرهنگی موحد گفت: استاد موحد در عین این‌که جامع‌الاطراف است در همه آن‌ها متخصصانه سخن گفته‌ است؛ در عین جامع‌الاطرافی نوعی علامگی در او وجود دارد. او در هیچ‌کدام از حوزه‌ها قلم نزده الا این‌که متخصصانه سخن گفته باشد.

در ادامه مراسم، حجت‌الله ایوبی – مدیرکل یونسکو – در سخنانی اظهار کرد: استاد موحد تمایلی نداشت برای او بزرگداشتی برگزار کنیم. او دلش می‌خواست در این مراسم درباره شمس و مولانا سخن بگوییم. درباره او سخن نمی‌گویم زیرا آقای ملکیان به درستی اشاره کرده محمدعلی موحد اثری هنری است؛ او خود اثری طربناک و شورانگیز است.ایوبی افزود: آقای موحد شما به ما نیازی ندارید؛ ما به شما نیاز داریم. بعد از این‌که کیارستمی با او دیدار کرد، گفت حالم خیلی بد است و نمی‌توانم حرفی بزنم. کاش دوربین دستم بود و مردم را در این لحظات شریک می‌کردم.

57799126

در ادامه پیام تلفنی شارل هانری دوفوشه‌کور – ایران‌شناس فرانسوی – برای حاضران پخش شد.

احمد جلالی – سفیر ایران در یونسکو – نیز در این مراسم بیان کرد: استاد موحد بزرگ است و بزرگداشت نمی‌خواهد. ما درواقع تاریخ و فرهنگ‌مان را بزرگ می‌کنیم. داریم برای نوجوانان خود که دست‌خوش بازی‌های خطرناک هستند مقر استوار و دستاویز بزرگ معرفی می‌کنیم.او با ابراز امیدواری برای برگزاری بزرگداشت محمدعلی موحد در مقر یونسکو با حضور این چهره، اظهار کرد: حاصل عمر موحد به خدمت ملی و خدمت استراتژیک تبدیل شده است. صدای تفرقه‌انگیز و تجزیه‌طلبی را می‌شنوید، اصطلاح جعلی قوم فارس را می‌شنوید، در حالی که قوم فارس نداریم، زبان فارسی داریم که چتر خود را بر ایران گسترده است. موحد از مجموعه این زبان معرفتی را برای ما معرفی می‌کند.

57799124

حسین معصومی همدانی نیز در این مراسم اظهار کرد: محمدعلی موحد بیش از ۷۰ سال است در عرصه علم و تحقیق حاضر است، اما در یکی دو دهه اخیر شناخته شده‌ است. دکتر ترجیح می‌داد دور از انظار عمومی به تحقیق و نوشتن بپردازد. حدود ۳۰ سال پیش بر خواص شناخته شده بود و ترجمه‌ها و نوشته‌های او در روزگار جوانی نوید ظهور یک محقق پرتوان و جامع‌الاطراف را می‌داد.

او با تاکید بر این‌که موحد تمایلی به شناخته‌شدن نداشت، گفت: زمانی که به گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم موحد زیرکانه این مشی را برگزیده و از آن بهره برده تا جدا از جریان‌های رایج در ادبیات که باعث شناخته شدن بسیاری در ادبیات شد، به کار تحقیق بپردازد. او در بهره‌برداری از فرصت‌ها بسیار کوشا بود.

57799123

سپس نشان عالی یونسکو با حضور حجت‌الله ایوبی (دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران)، احمد جلالی (سفیر ایران در مقر یونسکو)، سلطان‌زاده (دبیر دفتر منطقه‌ای یونسکو)، محمدرضا شفیعی کدکنی، توفیق سبحانی و فتح‌الله مجتبایی به محمد علی موحد اهدا و همچنین از تمبر یادبود او رونمایی شد.

در بخش بعدی این مراسم محمدعلی موحد در سخنانی نسبت به آموزش و پرورش انتقاد کرد و از دانشجویان حاضر در مراسم خواست «طلبه» باشند.

او اظهار کرد: شرط ادب این است که از کسانی که این مجلس را برگزار کردند، سپاسگزاری کنم. یونسکو دوبار به چشم عنایت به من نگریسته است؛ یک بار ۶۰ سال پیش برای ترجمه «سفرنامه ابن بطوطه» و حالا که در سال‌های پایانی عمرم هستم. واقعیت این است که گوش‌هایم درست نمی‌شنود ولی از حرف‌ها معلوم بود دارند درباره من اغراق می‌کنند.

57799122

موحد در ادامه گفت: از همه سروران سپاسگزاری می‌کنم. همان‌طور که شیخ عطار در مقدمه «تذکره‌الاولیاء» گفته «خواستم به ادارک بزرگان نزدیک شوم»، من هم خواستم به تبعیت از عطار به بزرگان نزدیک باشم. چه خوب کردم که این کار را انجام دادم زیرا سود فراوان بردم و از هرچه فخر و شرف و منزلتی که لایق آن نبودم برخوردار شدم.

57799097

57799099

57799100

57799103

57799104

57799109

n3662188-6781404

57799114

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.