معاون اول رییس جمهور با اشاره به وظایف سنگین و حیاتی وزارتخانه راه و شهرسازی در شرایط حساس کنونی گفت: دشمن امروز به دنبال فلج کردن و چوب لای چرخ گذاشتن طرح‌ها و برنامه‌های این دستگاه مهم با هدف ایجاد نارضایتی عمومی و اخلال در اداره امور کشور است.

به گزارش جماران؛ دکتر جهانگیری عصر امروز (شنبه) در مراسم تکریم وزیر پیشین و معارفه وزیر جدید راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل از نقاطی است که مورد طمع دشمن برای ایجاد اخلال در تحریم ها قرار گرفته است، گفت: این وزارتخانه باید متناسب با این شرایط پیچیده و دشوار برنامه ریزی داشته باشد تا جریان حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای کشور حتی برای لحظه ای متوقف نشود. 

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: ملت ایران چشم به برنامه های ما برای مقابله با تحریم ها دوخته است و ما به آنها اطمینان می دهیم که با وجود اقدامات دشمن با شهامت و دقت برنامه های مناسبی را تنظیم کرده ایم و می توانیم با توجه به شرایط جغرافیایی ممتاز ایران، توسعه حمل و نقل را به طور جدی تر دنبال کنیم. 

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه امروز ایران از طریق ریل می تواند حلقه اتصال چین به اروپا باشد به طرح های اتخاذ شده برای اتصال همه استان ها از طریق شبکه ریلی به یکدیگر خبر داد و گفت: امسال نیز با اتصال چند استان این شبکه تکمیل خواهدشد. 

وی تاکید کرد: بنادر کشور به ویژه بندر بزرگ چابهار باید هر چه سریعتر بوسیله شبکه ریلی به شهرهای زاهدان و مشهد متصل شود که این طرح در دستور کار دولت است.همینطور راه آهن سریع السیر تهران ـ اصفهان و راه آهن برقی تهران ـ مشهد برای تکمیل در دست اجرا است. 

دکتر جهانگیری با اشاره به تلاش دشمنان برای اخلال در حمل و نقل هوایی کشور گفت: مدیران هواپیمایی کشور باید بدون تردید به دنبال تجهیز ناوگان هوایی و تامین قطعات مورد نیاز هواپیماهای کشور باشند. ما در شرایط سخت تر از این نیز موفق شده ایم نیازمندی های خود را تامین کنیم و امروز نیز در این عرصه موفق خواهیم شد. 

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: اقدام دشمن برای تحریم صنعت هواپیمایی کشور اقدامی ضد انسانی است زیرا مردم عادی هستند که در جابه جایی ها از خدمات شرکت های هواپیمایی استفاده می کنند اما دولت نخواهد گذاشت کشور از این بابت لطمه ببیند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به حمل و نقل دریایی و جابه جایی میلیونها تن کالای غیر نفتی و میعانات نفتی از بنادر کشور اشاره کرد و گفت: اگر چه آنها در تحریم های جدید خود کشتی ها و هواپیماهای ما را با شماره سریال ساخت آنها مورد هدف قرار داده اند اما ما با نیروهای زبده و کارشناس خود تلاش خواهیم کرد تا جریان صادرات و واردات کشور و امکانات مورد نیاز این بخش مختل نشود. 

دکتر جهانگیری با بیان اینکه دغدغه های ذینفعان این بخش باید مورد توجه مدیران قرار گرفته و از آنها حمایت شود به درخواست های کامیون داران و فعالان بخش حمل ونقل در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: دولت با تشکل های کامیون دار گفتگوهای مستمر باید داشته باشد و آنها نباید لحظه ای در حل تردید کنند که دولت به قول های خود و حل مشکلات آنها عمل نمی کند اگرچه ما از همه اقشار و اصناف خواسته ایم در این چند ماه پیش رو و برای عبور از این مرحله، سختی ها را کمی تحمل کنند تا دشمن وادار شود با احترام و تعامل با ملت بزرگ ایران برخورد کند. 

معاون اول رییس جمهور بخش مسکن را از اصلی ترین نیازهای جامعه ارزیابی کرد و با تاکید بر سیاست گذاری صحیح در این حوزه گفت: خروج از رکود و فعال شدن بخش های اقتصادی نظیر مسکن تنها با حضور فعالان بخش خصوصی و سیاست گذاری کلان و برون بخشی محقق خواهد شد و بستر سازی برای بروز این سیاست ها است که می تواند موتور محرک بخش مسکن، صنعت و کشاورزی باشد. اگر بستر کار از نظر سیاست های کلان و محیطی مناسب مهیا شود آنگاه سیاست های بخشی تاثیرگذار تر خواهد شد. 

وی بر تمرکز برای نوسازی واحدهای روستایی تاکید کرد و با اشاره به زلزله خیز بودن کشور ما، گفت: در مناطقی که واحدهای روستایی نوسازی شده بود زلزله آثار تخریبی به جا نگذاشته بود اما در زلزله سرپل ذهاب شاهد تخریب های بسیاری بودیم. 

دکتر جهانگیری افزود: فردا در دولت گزارشی از نقاط ضعف و قوت اقدامات انجام شده در بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه ارائه خواهد شد و تمام تلاش خود را برای اسکان دائم مردم در این مناطق بکار خواهیم بست. 

معاون اول رییس جمهور بافت های فرسوده و نوسازی حاشیه های شهرها را نیز دو موضوع مهم مورد نظر دولت دانست و گفت: رییس جمهور بر نوسازی بافت های فرسوده تاکید دارند و از مسئولان اجرایی خواسته اند تا در این زمینه با اقداماتی نظیر پرداخت وام هایی با کارمزدهای پایین تا قرار دادن زمین های دولتی در اختیار سازندگان همراهی کنند. 

وی همچنین از پیمانکاران بخش راه و شهرسازی خواست تا با وجود بدهی دولت همچنان در عرصه اجرای طرح های بزرگ با استفاده از منابع ریالی تلاش کنند تا جریان اشتغال زایی در کشور با مشکل روبرو نشود. 

دکتر جهانگیری در پایان سخنان خود از دکتر آخوندی بعنوان عضو فعال دولت یاد کرد و گفت: فشارها بر دولت همواره وجود داشته است اما مهم این است که ما با آرامش بدنبال رفع دغدغه و ایجاد امنیت فکری در مردم باشیم و به وظیفه خود برای خدمت گزاری و ایجاد آرامش در مردم ادامه دهیم. 

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور دکتر آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی با بیان دیدگاه های خود در خصوص دغدغه حکمرانی در ایران، ارتباط توسعه با مفهوم حاکمیت قانون، مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت و عدالت ،‌گزارشی از دستاوردهای این وزارتخانه در دوران تصدی اش ارائه کرد. 

همچنین مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی به بخشی از برنامه‌ها و رویکردهای خود در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.