کشورهای منطقه آسیا ازجمله ژاپن، کره جنوبی و تایوان امروز سه‌شنبه بعد از قرار گرفتن در لیست معافیت تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران اظهار خشنودی کرده و درصد ادامه واردات نفتی از ایران هستند.

به گزارش جماران؛ هشت کشور از بزرگ‌ترین خریداران نفتی ایران در آسیا و اروپا به خاطر مشمول شدن در فهرست معافیت تحریم های آمریکا علیه مردم ایران اظهار خشنودی کرده اند.

هشت کشوری که مشمول معافیت تحریم‌های آمریکا شده‌اند پنج کشور در منطقه آسیا شامل چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و تایوان و بقیه کشورهای اروپایی یونان، ایتالیا و ترکیه هستند.

کشورهای منطقه آسیا ازجمله ژاپن، کره جنوبی و تایوان امروز سه‌شنبه بعد از قرار گرفتن در لیست معافیت تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران اظهار خشنودی کرده و درصد ادامه واردات نفتی از ایران هستند.

طبق نظر تحلیلگران، عمده دلیل معافیت برخی از کشورها برای ادامه واردات نفت از ایران به دلیل ترس آمریکا از خطر به وجود آمدن اختلال و هرج‌ومرج در بازار جهانی نفت است.

بعد از انتشار فهرست معافیت برخی از کشورها که اکثر آنان از بزرگ‌ترین خریداران نفتی ایران به‌حساب می‌آیند، قیمت نفت جهانی تا حدودی با کاهش همراه بوده است. و در صورت تکرار حذف معافیت واردات نفت ایران به‌احتمال‌زیاد جهان باید مجدداً شاهد افزایش قیمت نفت باشد.

امروز سه‌شنبه نفت آمریکا شاهد کاهش قیمت 0.3 درصدی و نفت برنت که بیشتر برای قیمت نفت جهانی مورداستفاده قرار می‌گیرد با کاهش 0.4 درصدی همراه بوده است.

یوشیمی سگا وزیر کشور ژاپن در مصاحبه با خبرنگاران گفت، ژاپن به دلیل قرار گرفتن در فهرست معافیت‌ها بسیار خشنود است و از ادامه روند واردات نفت خام از ایران استقبال می‌کنیم. وی همچنین گفت، برای حمایت از شرکت‌های ژاپنی در مقابل تحریم‌های احتمالی آمریکا با مقامات واشنگتن در حال مذاکره و گفت‌وگو هستیم.

همچنین، هیروشیگه سکو وزیر بازرگانی ژاپن روز سه‌شنبه 6 نوامبر (15 آبان) خطاب به خبرنگاران رویترز گفت، ایالات‌متحده عرضه انرژی پایدار و تأثیر آن بر شرکت‌های ژاپنی در اعطای این معافیت را در نظر گرفته است.

وی دراین‌باره افزود: این موضوع به نظر شرکت‌های خصوصی بستگی دارد اما با توجه به این تصمیم، احتمالاً شرکت‌های ژاپنی آماده ازسرگیری واردات نفت خام ایران باشند.

وزیر بازرگانی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا کاهش واردات ضرورتی دارد، گفت: من نمی‌توانم درباره میزان واردات توضیحی بدهم.

سکو همچنین از پاسخ به این سؤال که آیا پس از انقضای دوره 180 روزه این معافیت‌ها خرید نفت از ایران را به صفر خواهد رساند، سرباز زد و گفت این به مذاکرات آتی بین دو کشور بستگی دارد.

وزیر تجارت کره جنوبی کیم هون چونگ نیز گفت، معافیت ادامه خرید نفت از ایران باعث گشودن درب جدیدی برای صنعت نفت کشور کره جنوبی که وابستگی شدیدی به واردات نفتی دارد شده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، شرکت‌های کره جنوبی نیز می‌توانند به واردات نفت از ایران ادامه دهند .

'هوا چون اینگ' سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد این کشور از حقوق مشروع و قانونی‌اش برای استمرار معاملات تجاری با ایران و برای حراست از فعالیت شرکت‌های چینی در ارتباط با ایران حفاظت خواهد کرد.

وی از اینکه آمریکا برجام را نقض کرده و تحریم‌ها را بازگردانده است ابراز تأسف کرد و گفت که جامعه بین‌المللی و کشورهای جهان مخالف تصمیم‌ها و اقدامات یک‌جانبه هستند و با این تحریم‌ها موافق نیستند و باید به برجام پایبندی نشان داد.

وی افزود بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همه نهادهای ذی‌ربط دیگر، ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده و تاکنون آژانس 12 بار با انتشار گزارش‌هایی این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.

چین بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران است و روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند که معادل ۷ درصد از مجموع واردات این کشور است.

ارزش واردات چین از ایران باقیمت فعلی بازار، ۱۵ میلیارد دلار در سال است.

به گزارش تایمز ایندیا، با اعطای معافیت 180 روزه از تحریم‌های نفتی ایران توسط آمریکا به هند قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها از روز دوشنبه، هند و ایران جزئیات مکانیزمی را نهایی می‌کنند که به دهلی‌نو اجازه می‌دهد تمام پول ایران را با ارز هندی در یک بانک در هند پرداخت کند.

هند ترتیب پرداخت این پول را در حسابی در بانک یو سی او می‌دهد. این بانک دسترسی بین‌المللی ندارد بنابراین در برابر تحریم‌ها آسیب‌پذیر نیست. قبلاً هم این اتفاق افتاده بود. ولی در مورد قبلی پرداخت‌های نفتی تقسیم می‌شدند، 45 درصد به روپیه در بانک یو سی اوُ پرداخت می‌شد و 55 درصد به یورو. این بار ایران کل مبلغ را به روپیه دریافت می‌کند و انتظار می‌رود تهران از این پول برای واردات کالا از هند استفاده کند.

این یعنی اگر بانک‌های ایرانی از سیستم پرداخت سوئیت حذف شوند، هند همچنان می‌تواند پول واردات نفت را پرداخت کند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند. 

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت. 

تحریم هایی که آمریکا یک جانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائیکه ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.