در بخشی از قطعنامه مجلس خبرگان آمده: ضروری است برنامه­‌های عدالت اجتماعی و توانمندسازی مردم بویژه قشر کم درآمد با ایجاد اشتغال مولد و اولویت بخشی به تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در اسرع وقت اجرایی گردد.

به گزارش جماران؛ مجلس خبرگان رهبری در قطعنامه ای، بر ضرورت اجرای برنامه­‌های عدالت اجتماعی و توانمندسازی مردم بویژه قشر کم درآمد با ایجاد اشتغال مولد و اولویت بخشی به تأمین کالاهای مورد نیاز مردم، در اسرع وقت تاکید کرد.

متن کامل این قطعنامه که در پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری «دوره پنجم» قرائت شد، به این شرح است:

مجلس خبرگان رهبری، پنجمین اجلاس رسمی خود را با دعوت از سران سه قوه و حضور رؤسای محترم قوای قضائیه و مقننه با موضوع «بررسی مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم» برگزار کرد و با تأکید بر بیانیه‎های اجلاس‎های گذشته در صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و حقوق ملت و اعتقاد به اسلام، انقلاب و مبارزه با آمریکا و صهیونیسم بین الملل، حمایت از جبهه مقاومت اسلامی به ویژه فلسطین، لبنان، سوریه، یمن و مردم مظلوم بحرین، بااذعان به نقش و جایگاه مردم در نظام اسلامی، و تشکر از ملت صبور و مقاوم ایران اسلامی بر اهمیت منحصر به فرد جایگاه رفیع امامت، ولایت و رهبری امت اسلامی که منشاء مشروعیت نظام اسلامی بوده اصرار داشته و با اعتقاد به ضرورت حفظ وحدت داخلی و انسجام ملی بر مطالبات زیر تأکید می­‌نماید و لازم می دانیم قوای سه گانه در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی تمام تلاش خود را جهت مطالبات زیر به کار گیرد:

1-   با توجه به جامعیت تدابیر، رهنمودها و دستورات رهبری در کلیه امور بخصوص در توجه به اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات معیشتی مردم، انتظار دارد مسؤولین و مقامات کشور با استفاده از اختیارات حداکثری و رهنمودهای معظم له تمام همت خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم به کار بندند.

2-   ضروری است برنامه­‌های عدالت اجتماعی و توانمندسازی مردم بویژه قشر کم درآمد با ایجاد اشتغال مولد و اولویت بخشی به تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در اسرع وقت اجرایی گردد.

3-   لازم است اصلاح ساختار بانکی کشور و ساماندهی و برقراری نظم همه جانبه در بازارهای ارزی و مالی انجام پذیرد و از بی‎تدبیری‎ها و ضعف مدیریتی بخصوص در عرصه اقتصاد پرهیز شود.

4-   انتظار می­‌رود آرایش مناسب نظام اقتصادی و اداری کشور برای مواجهه با جنگ اقتصادی، بخصوص مدیریت نقدینگی و ایجاد عدالت و آرامش اجتماعی در مسیر مقابله با تحریم‎های ظالمانه و همه جانبه اتخاذ شود.

5-   بر گسترش تولید ملّی، استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‎های داخلی و صادرات غیرنفتی و توسعه منابع انرژی تأکید می­‌گردد.

6-   ضروری است برای تحقق کامل و عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی و کاهش آسیب‌های مهم اجتماعی مانند: بیکاری، تبعیض و بی­عدالتی و محرومیت تدابیر لازم اتخاذ گردد.

7-   لازم است نظارت دقیق بر بازار و قیمت گذاری‎ها و ایجاد سازوکار مناسب برای کنترل گرانی و حمایت از اقشار محروم و آسیب­پذیر جامعه صورت پذیرد.

8-   انتظار می­‌رود با صرفه جویی، ساده زیستی، قناعت و پرهیز جدی از اشرافی­گری گامی در جهت سبک زندگی اسلامی برداشته شود.

آیت الله کعبی: ای کاش رییس جمهور در اجلاسیه خبرگان حضور پیدا می‌کرد

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد که ای کاش رییس جمهور در این اجلاسیه حضور پیدا می‌کرد.

به گزارش جماران و به نقل از ایسنا؛ آیت الله عباس کعبی در اختتامیه اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان طی سخنانی با بیان اینکه از روسای هر سه قوه دعوت شد و اصرار داشتیم که در این اجلاسیه حاضر باشند، گفت: از آنان خواستیم که تشریف بیاورند تا جهت حل مشکلات مردم برنامه ریزی و همفکری کنیم و پاسخ‌گوی سوالات خبرگان نیز باشند.

وی افزود: من از آیت الله آملی لاریجانی و اقای علی لاریجانی که وقت مبسوطی گذاشتند و با شفافیت و حوصله به سوالات پاسخ دادند تشکر می کنم و بازهم تکرار می کنم که جای اقای رئیس جمهوری در این جلسه خالی بود.

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان اظهار کرد: شنیدیم که رئیس دفتر رئیس جمهوری مصاحبه ای کرده اند و گفتند که اقای روحانی  مجلس خبرگان را به ضیافت شام دعوت کرده است در حالی که برگزاری ضیافت شام از پایان دوره سوم منتفی شد، تنها یک مورد بوده که آن هم برای ایجاد وحدت و همبستگی قوا مجلس خبرگان پا در میانی کرده و ای کاش ایشان هم در این اجلاسیه حضور پیدا می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین کلانتری: علت عمده ناکارآمدی بانک ها فعالیت های ربوی و شبهه ناک آن هاست

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر کلانتری در دو موضوع اقتصادی به ایراد سخن پرداخت و گفت:

جریانات چند ماهه اخیر باز در ارز و طلا و نابسامانی های اقتصادی با همه دردها و رنج هایی که برای مردم ما رقم زد، ولی باعث شد برخی از مسئولان بیش از پیش نسبت به جنگ اقتصادی دشمن، و دست اندرکاران متوجه شدند نمی توان بدون طرح و برنامه جدی با آن مقابله کرد. ولی ای کاش مسئولان اقتصادی ما و به خصوص سیاستگزاران و مدیران بانکی ما توجه ابرفساد این عرصه؛ یعنی ربا خواری هم می شدند؛ ابرفسادی که تولید را تعطیل و یا نیمه تعطیل، اشتغال کند و فاصله طبقاتی را افزایش داده و بسیاری از کارخانه ها و بنگاه های تولیدی را به ورشکستگی کشانده است. ابرفسادی که در قرآن کریم، جنگ با خدا معرفی شده و در لسان معصومان علیهم السلام به أخبث المکاسب (پلیدترین کاسبی)، شرّالمکاسب و یک درهم آن پلیدتر از هفتاد زنا آن هم با محارم معرفی شده و آن را موجب لعنت خدا و فرشتگان، فراوانی زلزله، هلاکت مردمان، از بین رفتن معروف، نابودی اموال، تعطیل شدن قرض و پیدایش ظلم و ستم دانسته شده است؛ گناه ویرانگری که نکبت و وبال آن، تنها متوجه ربا خوارنیست، بلکه همه رابه نحوی آلوده می کند اگر ربا خواری، امری عادی شود و قبحش بریزد، آن هم با دستگاه های رستمی و دولتی، نه فقط فرد، بلکه جامعه را تباه می کند و به قول برخی از مفسران قرآن در ذیل آیة شریفه 275 بقره «اجتماعی که رباخواری در آن شایع شود و پایه اقتصادش گردد نیز همچون رباخوار، آشفته و ناموزون و سردرگم و نابسامان و مخبّط می گردد؛ زیرا افراد و گروه ربا خوار که مایه و خون اقتصادی را می مکند، پیوسته متورم و درشت می شوند و گروه مولّد و کارگر که چون دست و پای اجتماعند، لاغر و ناتوان.

چنین اجتماعی نمی تواند قیام و حرکت اقتصادی، فکری و اخلاقی سالم و ثابت و پیشرو داشته باشد.

وی افزود: مگر نه این است که مال، پایه طبیعی قیام همه جانبه است و اختلال در تولید و توزیع و گردش سالم آن، قیام را مختل و مخبّط می سازد.

از یادمان نرود که فلسفه ظهور و بروز انقلاب عظیم اسلامی و هدف اصلی آن، اجرایی شدن احکام نورانی اسلام و مبارزه بی امان با محرمات الهی بود؛ چنان که بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمود: «ما اگر بخواهیم رژیمان رژیم اسلامی باشد و این ادعایی که می کنیم ما مسلم هستیم و ما طرفدار اسلام هستیم و طرفدار رژیم اسلامی هستیم، باید این قدم را بر داریم که مهمش این قدم است که محتوای یک مملکتی اسلامی باشد. هر جایش برویم در مملکت اسلامی رفتیم، نه اینکه وقتی رفتیم بازار، ببینیم بازار همان بازار و همان ربا خوار و همان اجحاف».

این امر از مسائل بسیار مهمی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها بر آن تاکید کرده اند.

معظم له در جایی فرموده اند: بانکداری اسلامی، مسئله بسیار مهمی است. اگر بتوانیم این حقیقت را در جامعه بوجود آوریم، فتح عظیمی در دنیا خواهد بود، فتح فقط فتح قلعه ها و سنگرها نیست.

نماینده مردم استان فارس در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با هیئت دولت، یکی از معضلات بزرگ بانک ها یعنی بنگاهداری آنها هشدار دادند و فرمودند: بانک ها غلط می کنند بنگاهداری کنند.

این هشدار ایشان مبتنی بر این حقیقت است که وظایف ماهوی بانک ها، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، انتقال وجوه، قبول امکانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مردم و اموری از این قبیل است و نه بنگاه داری و رقابت با بخش خصوصی که امروز به گفته کارشناسان، متأسفانه بانک های کشور، تعداد بسیار زیادی املاک، مستغلّات، واحدهای تولیدی و شرکت ها را در مالکیت خود دارند.

وی تأکید کرد: ناکار آمدی سیستم بانکی، از علل عمده رکود اقتصادی و ضعف تولید و مشکل اشتغال و بی رونقی کار و فعالیت است. و علت عمده ناکارآمدی بانک ها هم برخی فعالیت های ربوی و شبهه ناک آن هاست. و صرف نظر از اینکه ضروری است در راه اندازی بانکداری اسلامی، کار مبنایی و بلند مدت انجام شود این مشکل عظیم، یک راه کار روشن کوتاه مدت هم دارد و آن این است که بانک های ما دست از تصدی گری و بنگاه داری بردارند و به جای تملک ساختمان های شیک و مدرن و اداره عریض و طویل، نظارت بر اجرای دقیق عقود اسلامی را جدی بگیرند و برای این منظور جمعی از کارشناسان احکام اسلامی را به استخدام درآورند. با این اقدام، هم جلوی اقدامات ربوی بانک ها گرفته می شود، هم اطمینان مردم به مشروعیت عملیات بانکی تأمین می شود و هم زمینه اشتغال خیل عظیمی از تحصیلکردگان فراهم می آید.

 

حجت الاسلام و المسلمین دولابی: بی تردید شرایط امروز کشور عمدتا معلول سیاستهای نادرست غرب گرایان است

حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی اظهار داشت:

رسول گرامی اسلام در خطبه غدیریه خود از 4 نگرانی عمده پرده برداشتند که بواسطه آن از خداوند متعال، درخواست معافیت از ابلاغ ولایت امیر المومنین(ع) را نمودند.

وَ سَأَلْتُ جَبْرَئِیلَ أَنْ یَسْتَعْفِیَ لِی عَنْ تَبْلِیغِ ذَلِکَ إِلَیْکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ لِعِلْمِی بِقِلَّةِ الْمُتَّقِینَ وَ کَثْرَةِ الْمُنَافِقِینَ وَ إِدْغَالِ الْآثِمِینَ وَ خَتْلِ الْمُسْتَهْزِءِینَ بِالْإِسْلَامِ الَّذِینَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ بِأَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ ما لَیْسَ فِی قُلُوبِهِمْ وَ یَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ (الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی) / ج‌1 / 59 / )

آگاهی از قلت متقین و کثرت منافقین و فریب کاری گنهکاران و تبهکاری تمسخرکنندگان.

در میان این چهار خطر، خطر منافقان از دیگر خطرات بزرگتر است. چون کفار بعد از نصب ولی مأیوس میگردند؛ «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم». اما جریان نفاق امید خود را با نصب ولی از دست نمیدهد و خود را با سپر دو رویی در کنار ولی نیز حفظ میکند و در موقع مناسب ضربه خود را میزند.

این نگرانیها اختصاص به پیامبر اکرم(ص) ندارد و در مورد هر مصلح اجتماعی چنین خطراتی محتمل است.

دنیا طلبان، بوی قدرت را از دور استشمام میکنند و در کنار مصلحان اجتماعی قرارمیگیرند تا از فرصت های پیش رو بهترین استفاده را به نفع دنیای خود ببرند.

همانها که وقتی به همراه طالوت زمان به نهر دنیا رسیدند نتوانستند به حد کفاف «الا من اغترف غرفه بیده» قانع شوند و خود را غرق در نهر مادیات نمودند و در نتیجه در لحظات رویارویی با دشمن نیز ندای«لا طاقه لنا الیوم بجالوت و جنوده» را سر دادند. اما متقین، که پیامبر، آنها را کم عدد میدانند و مصداق جمع قلیل در آیه «فشربوا منه الا قلیلا منهم» به شمار میروند ؛ در رویارویی با دشمن نیز ندای «کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله» را سر داده و صادقانه  و مخلصانه در کنار ولی خدا حضور می یابند. «میثم تمار» وار مدافع ولی اند و «عمار گونه» روشنگری میکنند و «مالک اشتر»، اسوه فرمانبرداری آن ها است و در نهایت هم پیروز میدان خواهند بود.

و شاید به همین دلیل است که با وجود آن چهار نگرانی، خداوند متعال پیامبر اکرم(ص) را مأمور به ابلاغ ولایت مینماید. انقلاب اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رهبر معظم انقلاب که بقیه السلف و یادگار امام راحل است از مصادیق «فماوهنوا لما اصابهم فی سبیل الله و ما ضعفوا و ما استکانوا» است که در برابر ندای «انا لمدرکون» اصحاب دنیا طلب و سست عنصر، جمله «ان معی ربی سیهدین» موسای کلیم را بر زبان میراند. زندگی او نشانگر تقوا و اخلاص او است و با حفظ صفا و سادگی زندگی طلبگی خود، دنیا طلبان منافق را رسوا نموده است.  ایستادگی او در برابر دشمن نشانه سلامت او است همانگونه که لغزیدن در این عرصه نشانه آلودگی ها است. ان الذین تولوا منکم یوم التقی الجمعان انما استزلهم الشیطان ببعض ما کسبوا.

این مرد میدان های سخت که اخلاص و شجاعت و تجربه و درایت را با هم آمیخته است در شرایط کنونی که از شرایط سخت دوران چهل ساله انقلاب است نصایح پدرانه و راهبری مشفقانه خود را از مردم و مسئولان دریغ نفرموده در هر برهه ای آنچه شرط بلاغ بوده است با مسئولان در میان گذاشته است. «ان علیک الا البلاغ»

وجهه همت او در طول سه دهه ، رساندن امت به جایگاه شایسته آن در عرصه سیاست و اقتصاد و فرهنگ بوده است. و الحق و الانصاف با دقت تمام در مسیر امام راحل «ره» حرکت کرده است.

در نقطه مقابل ایشان غربگرایانی قرار دارند که در زبان، پایبندی به آرمانهای امام را جار میزنند ولی در عمل دقیقا در نقطه مقابل ایشان حرکت میکنند. امریکایی را که امام، شیطان اکبر خواندند منجی خود دانسته  چشم یاری به مستکبران دوخته اند؛

دو شاخص اصلی رفتاری آنها که متاثر از دنیا طلبی آنان است ، یکی وا دادگی در برابر غرب در سیاست خارجی و دومی اشرافی گری و بی تدبیری و سوء مدیریت در سیاست داخلی است؛

این روزها ، جریان مذکور به دنبال شکست مفتضحانه پروژه وادادگی، که هویت اصلی آنان را با خطر مواجه کرده است ؛ راهبرد اصلی خود را مقصر جلوه دادن نظام و سیاستهای کلان ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب قرار داده است تا شاید بدینوسیله با پروژه منجی سازی خود ادامه حیات خود در ارکان نظام  را تضمین نماید.

به نظر میرسد راهبرد صحیح در شرایط کنونی، افشای چهره نفاق آنان و تبیین ابعاد نا کار آمدی ایشان است که میتواند شرایط کنونی کشور را به فرصتی بی نظیر برای ریشه کن شدن همیشگی جریان غربگرای داخلی تبدیل کند. همان جریانی که چهل سال است در مجاری تصمیم گیری کشور نفوذ کرده و هر از چند گاهی به شکلی رخ مینماید. و در ماههای اخیر و زمانی که موضوع عذرخواهی ریاست محترم جمهور مطرح گردید نیز، مانع این امر گردیدند و توهین های بی شرمانه ای را به ریاست محترم خبرگان حضرت آیه الله جنتی روا داشتند.

جو رسانه ای سنگینی که در برابر درخواست عذرخواهی ریاست محترم جمهور توسط این عده ایجاد شد، مؤیدی بر درستی راهبرد مذکور است. عذر خواهی نمادین ریاست محترم جمهور ، در صورت تحقق، مهر تاییدی بر پایان فضاحت بار ایده غربگرایان داخلی به شمار میرفت و مخالفت برخی از عناصر خود فروخته با این عذرخواهی در همین چارچوب ارزیابی میشود.

بی تردید شرایط امروز کشور عمدتا معلول سیاستهای نادرست غرب گرایان است و آنان باید پاسخگوی وضعیت موجود کشور باشند.

کشوری که در عرصه دفاعی جزو کشورهای شاخص دنیا و پیشرو در صنعت موشک بود را گرفتار معضلی به نام پوشک نموده اند.

بجای تقویت تولید ملی که میتوانست عامل مهمی در کنترل نقدینگی افسار گسیخته به شمار رود، سرمایه های ارزی کشور را در مواردی صرف واردات اقلام مصرفی و کالایی چون خاک برای خواب گربه نمودند. و به دلیل بی تدبیری و سوء مدیریت ،کشور را دچار واردات بی رویه و قاچاق کالا کردند تا کمر تولید داخلی را بشکنند.

در طول سالیان گذشته، خصوصی سازی و اجرایی شدن سیاست های اصل 44 قانون اساسی به عنوان راهی مهم برای حمایت از تولید ملی، متاسفانه بدلیل بی تدبیری برخی از مسئولان و سوء استفاده های این جریان و رانت خواریها و ویژه خواریها توسط وابستگانشان، در عمل موجب غارت منابع ملی گردید.

بجای هدایت نقدینگی به سمت پروژه های نیمه تمام کشور که نیازمند رقمی بالغ بر 600 هزار میلیارد تومان است، پولهای مردم به سمت بازار ارز و سکه روانه شد و این وضعیت نابهنجار را رقم زد. حجم نقدینگی موجود در بانکها   1332 هزار میلیارد تومان است. یعنی حدودا دو و نیم برابر مقدار مورد نیاز برای تکمیل پروژه های نیمه تمام کشور.جالب اینجاست که  بودجه عمرانی کشور 60 هزار میلیارد تومان یعنی یک بیستم مبلغ مذکور است.

بانکها نیز در اثر فقدان نظارت کافی و سوء مدیریت به کار بنگاه داری و افزایش نقدینگی از طرق مختلفی چون خلق پول مشغول شده خود عاملی برای افزایش تورم گردیده اند.

کشوری که تا ساخت ماهواره و پرتاب موجود زنده به فضا پیش رفته بود را به جایی رساندند که افتخار مسئولین آن این شد که با یک هواپیمای ایرباس عکس بگیرند و افتخار کنند که قرار است این هواپیما را به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری کنیم.

در سیاست خارجی به جای افزایش ارتباط با همسایگان و کشورهای همسو که همواره مورد تأکید رهبری معظم بوده است و میتوانست به عاملی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی و نیز رونق تولید داخل تبدیل شود تمام هم و غم خود را صرف تعامل با کشورهای مستکبر کرده و با غفلت از ظرفیت کشورهای همسایه بازار بزرگ صادرات به این کشورها را به رقبا واگذار کردند.

برای کشته شدن چند نفر در اثر ریزش پل در ایتالیا، بلافاصله پیام تسلیت میدهند اما برای شهادت دهها نفر در کشور همسایه و به دنبال یک عملیات تروریستی توسط مزدوران همین مستکبران، هیچ عکس العملی نشان نمیدهند.

حمایت یک کشور ضعیف اروپایی از جنازه برجام را حلوا حلوا میکنند اما دستان به نیاز دراز شده برخی از کشورهای همسایه برای صادرات کالا و خدمات و ارتباط بیشتر را کنار میزنند تا مبادا ناخوشایند کدخدا باشد.

بی تردید شرایط کنونی کشور محصول دوخته شدن نگاه ها ، به غرب و  اعتماد نا بجای به آنان است و چه بگذارند که ریاست محترم جمهور از اوضاع کنونی عذر خواهی بکنند و یا نگذارند، جریان غربگرا باید بداند که پایان عمرش فرا رسیده است و اوضاع کنونی کشور برای همیشه مهر باطل شد بر پیشانی این جریان زده است.

راه برون رفت از وضعیت کنونی بازگشت به مسیر ترسیمی توسط رهبر حکیم انقلاب است.

ایشان فرمودند: «هرجا یک مدیریت انقلابی فعّالِ پُرتحرّک داشتیم، کار پیش رفته است؛ هرجا مدیریتهای ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی، و بی‌تحرّک داشتیم؛ کارها یا متوقّف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.