صادق پژوهان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی عوامل از جمله حامل های انرژی، افزایش حقوق و بیمه کارگران شاغل در خبازی ها، افزایش بهای خمیرمایه، نمک، آرد، تجهیزات و اقلام تولید نان و ... برای صنف خبازان افزایش یافته در حالیکه قیمت نان همان نرخ سال های گذشته است.
وی افزود: دولت ماهیانه 450 هزار ریال به هر نفر به عنوان یارانه که بخشی از آن را یارانه نان تشکیل داده پرداخت می کند در حالیکه از پنج سال گذشته تاکنون هزینه سهم بسیار اندک یارانه نان مردم با توجه به درآمد اندک، استهلاک تجهیزات، افزایش بهای حامل های انرژی، ... در عمل از جیب نانوایی ها پرداخت می شود.
رئیس اتحادیه صنف نانوایان ایلام ایلام یادآور شد: در حالیکه دولت نه یارانه نان مردم را افزایش داده و نه در صدد افزایش بهای قیمت نان نانوایی هاست اما بهای آیتم های مربوط به پخت نان در این مدت پنج سال افزایش چشمگیری داشته است.
پژوهان اضافه کرد: این عدم تعادل در ثبات قیمت نان با افزایش عوامل تولید آن باعث ورشکستگی برخی از نانوایی ها شده و در این مدت حدود 15 نانوایی فقط در شهرستان ایلام با اعلام ورشکستگی از ادامه فعالیت در این صنف منصرف و واحدهای تولیدی خود را تعطیل کرده اند.
وی یکی دیگر از مشکلات این صنف را وفور نانوایی های آزادپز به نسبت نانوایی های با آرد یارانه ای دانست و گفت: همچنین فاصله مکانی بین واحدهای نانوایی کم شده و گاه در یک منطقه شاهد فعالیت چندین نانوایی هستیم و این باعث کاسته شدن حجم مشتریان نانوایی ها و پایین آمدن درآمد اندک آنها شده است.
رئیس اتحادیه صنف نانوایان ایلام به موضوع تخلف کم یا گران فروشی نانوایی ها اشاره کرد و گفت: هرچند این تخلف ها چندان چشمگیر نیست اما با توجه به کمبود مشتری و اندک بودن درآمد، برخی از واحدهای نانوایی کسری بودجه و درآمد خود را به این شیوه جبران می کنند که تعداد این نانوایی ها چشمگیر نیست.
وی یادآور شد: مکان بیشتر نانوایی ها استیجاری است و بین 75 تا 80 درصد نانوایی ها مستاجر هستند و علاوه بر پرداخت اجاره بهای سنگین یکی دیگر از مشکلات آنها محدودیت مکان برای یافتن جای جدید، جا افتادن نانوایی در محل جدید و مشکل در جابجایی تجهیزات است که با هر بار نقل مکان حدود 150 میلیون ریال ضرر می کنند.
پژوهان یکی دیگر از معضلات نانوایی ها را با توجه به اینکه هر واحد باید در طول روز کیسه های آرد سهمیه خود را به نان تبدیل کند، ذائقه مردم دانست و افزود: بیشتر مشتریان با حضور در نانوایی ها خواهان نان تازه پخت شده و داغ هستند.
وی ادامه داد: مردم نان هایی که چندین ساعت از پخت آنها گذشته را نمی خرند و این معضل هم به نانوایان و هم به اقتصاد ملی به خاطر هدررفت نان ضربه می زند و باید خریداران دیدگاه خود در خصوص خرید و مصرف نان را تغییر دهند.
استان ایلام دارای 800 واحد نانوایی دارای مجوز بوده که از این تعداد 682 نانوایی فعال هستند که در این میان سهم شهرستان ایلام 280 واحد است.
119 نانوایی از این تعداد آزاد پز و 563 نانوایی دارای آرد یارانه ای هستند.
در طول روز نانوایی های لواش و تافتون پنج تا هشت کیسه و نانوایی های از نوع ریزشی هم بین 10 تا 15 کیسه آرد مصرف می کنند که این نوع نان ها عمده ترین نان تولیدی استان ایلام را تشکیل می دهند.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.