به گزارش ایرنا، هرگاه گهرها و سرمایه های بنیادین فرد یا جامعه در معرض تاراج و تجاوز تتاران و دستبرد متجاوزان قرار گیرد و داشته های دفاعی و مادی یارای پاسداری از آن نباشد لاجرم به آخرین ذخیره اش متوسل شده و از جان مایه می گذارد تا عشقش را نگه دارد.
در این عالم که هر کسی حب محبی را می پذیرد و عشق و آرمان شهدا و خاندان عزیز آنان نیز اسلام است و ایران ، شریعت و غیرت بی بدیل دینی.
برای بقای هویت انسانی، کیمیای جان معامله و معاشقه با خدای سبحان ضرورت پیدا می کند و در این داد و ستد، خدا خریدار، شهید گوهر معامله، جان متاع مورد معامله، شهادت ابزار تبادل و خاندان شهدا سهامداران اصلی این معاوضه معنوی هستند.
شهادت یک حقیقت قرآنی است که بر پایه های ایمان، گزینش آگاهانه، اجرای حکم خدا، انگیزه معنوی، خشنودی خالق، مبارزه با ظلم و انقراض طاغوت استوار است.
شهیدان گل بوستان بشریت و خانواده های آنان نیز باغبان بصیر این بوستانند که برای پاسداری از لاله های روییده یخ عمرشان در گرمای حسرت و انتظار، آب می شود و چون قطرات روزگار محوز یمین می شود.
پدران و مادران شهیدان با درک رسالت سنگین خود، چکامه را چتر کرده تا چشم حسودان، نمایش نرگس و نگاه را نبینند و غم دل را به رخ پرچین داران پرصلابت بکشند و با برف برکت، داغ قلب را درمان و فغان فتوت را به عرش خدا می برند تا فقدان فرزندانشان رخ زیبای انقلاب را نپوشاند .
بازماندگان با بصیرت شهیدان به فرموده حضرت امام (ره) و پیشوای پرآوازه فقیدمان: چشم و چراغ این ملتند و تا همیشه تاریخ مشعل داران اولیای عظام و افتخار روشنایی طریق الی الله را بر عهده گرفته اند.
این عارف تمام ایام با تفقد از بازماندگان عزیز شهدا میفرمایند: من هر وقت چشمم به این جمال های نورانی و این جنود رحمانی می افتد مسرور می شوم و مطمئنم شما اجازه نخواهید داد که استعمار بر مقدرات این کشور سایه افکند.
نام شهیدان در مصحف تاریخ و یادشان در روح و قلب و جان ملت بزرگ ایران تا پایان عالم جاودانه است و عطرشان مشام بازماندگان را مست و مسرور می کند.
برف بام بلند انقلاب اسلامی با مژگان مه نگار مهر شهیدان جارو می شود و صبر خاندان با سخاوت آنان تاریکی های تاریخ و پژاره های پیرامونی این نهضت خدا محور جهانی را صفا می بخشند زیرا شهیدان فرزندان محبت اند و زاده مانایی و خانواده های آنان هم مام میهنند و مظهر پایداری، چراغ راهند و فانوس فرهمندی و فرزانگی، آنان جگرگوشه های خود را در منجلیق اخلاص گذاشتند تا انقلاب اسلامی از گزند حوادث مصون باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تکریم و رسالت سنگین خاندان معزز شهدا می فرمایند: ملت ایران تا ابد مدیون شهیدان عزیزی است که دل از خانه و خانواده کندند و ارزش پدران و مادران شهدا و شجاعت و فداکاری آنان نیز کمتر از جوانان شهیدشان نیست و حق بزرگی بر کشور دارند و خدمت به آنان یک وظیفه عمومی است.
مقام شهادت اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است، شهادت عزت ابدی است و بالاترین پاداش و مزد جهاد فی سبیل الله است.
پاسداشت و حفظ سرمایه سترگ اجتماعی و فرهنگی شهید و شهادت که همه اولیا و اوتاد خدا در مقابل آن سر تعظیم فرود می آورند در وهله اول ر بر دوش خانواده های شهدا است.
گرچه امام شهیدان ره می فرمایند: راه و رسم شهادت کور شدنی نیست، لکن پرچمدار این چراغ فروزان، خاندان شریف شهدا می باشند، ولایتمداری، پاسداری از انقلاب اسلامی، ترویج آموزه های دینی در جامعه، مبارزه با استکبار جهانی و حراست از داشته های انقلاب و وصایای شهدای گرانقدر مهمترین دغدغه شهیدان بوده که در صفحات وصیتنامه هایشان متجلی است و اکنون این آرمان مقدس به بازماندگان آنان سپرده شده است.
آخرین زمزمه های دشمن سوز و دلنواز سفرکردگان خونین بال به وادی عشق و عاشقی هنگام وداع، نگهداری از کیان انقلاب و انقیاد از فرامین رهبری بعنوان خون بهای خود است.
ابر می بارد و من می شوم از یار جدا / چون کنم دل به چنین روز ز دلدار جدا؟
ابر و باران و من و یار ستاده به وداع / من جدا گریه کنان، ابر جدا یار جدا
حسرت عارفانه، تواضع خالصانه و علاقه عاشقانه شهیدان برای تداوم اصل انقلاب بار سنگینی است که شعر شعور و مدح حضور انان را در وصال بی مثال شان به حریم یار ثبت و ضبط می کند و غوغای عاشورا را تداعی می کند.
همه در مقابل داشته و داده های انقلاب اسلامی مسئولند اما خانواده های شهدا مسئول تر، زیرا برای ایجاد آن هم خون داده اند و هم خون دل خورده اند و جان و جهان خود را در کف نهاده و لذا باید همانند سلطان سترگ از بیشه با بشارت میراث شهیدان داروغه داری کنند و با کرشمه کرامت، دشمنان را خطاب قرار دهند.
در جهانی که آزاد اندیشی، بیان حقیقت، پاسداری از مظلومیت و دفاع از نام و ناموس خود جرم محسوب و مستوجب دار حلاج است، ابزارهای مادی قادر به تامین اهداف عالیه بشریت نیستند و لاجرم باید از داشته های معنوی و سرمایه های ماندگار جان و جهاد و مجاهدت مدد جست.
عشق و می و مستی و میخانه ابزار حالند و مسیر فنا و بستر تجلیات ربانی و سرشار از ارادت و مملو از معارف خدایی اند.
در زلف چون کمندش، ای دل مپیچ که آنجا/ سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت
این تبار پاک و پاینده که چراغ انقلاب با نور آنان روشن است، مالکان راستین و سهامداران واقعی این نهضت الهی اند که بدون جبر و تحکم، ابراهیم وار به منجلیق آتش گام نهادند و اسماعیل گونه به قربانگاه عشق رفتند و حنجره هستی را به تیغ آتش سپردند و جسم را نیز به کوره کشنده واگذاشتند تا به رسالت خویش عامل باشند.
آری: در دهیلیز معرفت هرکس عارف تر باشد عاشق تر است و عاشق که شدی اسیر چوبه دار می شوی و به سقف آسمان آویزان.
جلوه معشوقه شورانگیز شد/خنجر عاشق کشی خون ریز شد
و به همین منظور است که سلطان عاشقان و سر سلسله عارفان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هنگامیکه احساس تکلیف کرد و اسلام را درخطر دید، فرمود: اگر دین جدم جز با کشته شدن من باقی نمی ماند پس ای شمشیرها مرا دریابید.
چون به موقع ساقیش درخواست کرد / پیر می خواران هم قد راست کرد.
انقلاب اسلامی ایران کوثر کثیری است که با خون شهیدان رنگین شد و در رواق تاریخ نمایا ن گردید، نوری که منشاء آن بازماندگان شهداست چون همه شهیدان ابتدا در دامن پاک مادران و سرشت صادق پدران منزهی تعلیم یافته و تربیت شده اند و پس از آن لایق آغوش ابدی یار می شوند.
در کنار امانت ثقیل مجاهدان از جان گذشته که درخت انقلاب مدیو ن خون پاک آنهاست، وصایا و تکالیف حضرت امام(ره)، امانت دیگری است که رسالت خاندان معزز شهیدان را سنگین تر نموده است.
(خاندان شریف شهدا در کلام امام(ره) و مقام معظم رهبری)
امام خمینی(ره) خطاب به بازماندگان شهدا می فرمایند: من از شما عزیزان عذر می خواهم از مادرهایی که بچه های خودشان را از دست دادند عذر می خواهم، اینان بر ما و ملت شریف حق بسیار بزرگی دارند و اگر معلوم شود کسی در روند خدمت به خانواده های معزز شهدا اشکال تراشی کند بعنوان ضد انقلاب باید تحت تعقیب قرار گیرد، خدمت به بازماندگان شهدا، خدمت به خداست وبا سر و جان باید خدمت کرد، همه فرزندان شهدا، جانبازان، اسرا و مفقودین نور چشمان من هستند، شما ذخیره های عظیمی هستید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز ضمن تاکید بر رسالت مهم خانواده های محترم شهدا میفرمایند: شهید امانتی برای بازماندگان است که هم در دنیا و هم در آخرت باید پاسخگوی خداوند باشند، بازماندگان با عزت شهدا باید همواره شکرگزار خداوند باشند چون پیام آنها حفظ اسلام، قران و حریت است. لاجرم باید بر منجلیق مهر شهیدان سوار شویم و به سرعت نور حرکت کنیم تا از قافله شهیدانمان جا نمانیم.
عمری زکمند نفس غافل ماندیم/سیلاب گناه آمد و در گل ماندیم
آن خط شکنان زخط خون بگذشتند/ما پشت موانع خط دل ماندیم
( انتظارات)
گر چه خونابه های دل دردمند و مجروح پدران و مادران شهدا با هیچ دارویی التیام نمی یابد و هم ملت و هم نظام تا قیام قیامت خود را مدیون و بدهکار این بندگان خاص می دانند، اما انتظاراتی نیز از این چشم و چراغان وجود دارد که منحصر به فرد و قشر دیگری قادر به ادای آن نیست که ذیلا به اندکی از آنان اشاره می شود.
1- بخشی از عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی مربوط به قربانیان و جان دادگانی است که برای تحقق آن جان و هستی خویش را فدا نموده و در کف اخلاص نهاده اند، انقلاب اسلامی خون بهای شهیدان و جانبازان و ازادگان و ایثارگران است و قبل از هر کسی پاسداری از آن بر خاندان شریف شهدا و ایثارگران واجب و لازم است.
2- مقام معظم رهبری فرمودند: شهید امانتی برای بازماندگان است که هم در دنیا و هم در آخرت باید پاسخگوی آن باشند و بازماندگان عزیز شهدا باید همواره شکرگزار خداوندباشند، چون عزت امروز ما ثمره خون شهداست و پیام آنها حفظ اسلام و قرآن و وحدت است، پس بهترین انتظار از این تبار محترم حراست از امانت فرزندان شهید خود است که به فرموده مقام عظمای ولایت: خانواده های شهدا به شهیدانشان افتخار کنند.
3- همه مردم برای برپایی جمهوری اسلامی ایران هزینه کرده اند، اما بالاترین بهاء را خانواده های معظم شهدا متحمل شده لذا انتظار از این عزیزان بسیار زیاد است و تا می توانند باید تقلا و تلاش خود را مصروف ماندگاری و اقتدارنظام مقدس جمهوری اسلامی کنند.
4- خانواده های محترم شهدا و ایثارگران، گل سر سبد انقلاب اسلامی هستند و از جایگاه، منزلت و عزت خاصی در بین افکار عمومی برخوردارند و انتظار است که در این برهه حساس و سخت و سرنوشت ساز که از داخل و خارج بر علیه استقلال ملت ایران نقشه می کشند و در فکر خیانتند و اکسیر یاس و ناامیدی پمپاژ می کنند، خانواده های معزز شهدا ازمحبوبیت و منزلت خود به نفع اصل انقلاب استفاده نموده و به کمک متولیان آمده و دین خود را به این نظام الهی ادا نمایند.
5- ولایتمداری، پاسداری از آرمانهای انقلاب اسلامی، مبارزه با ظلم و تعدی و عوامفریبی، ترویج آموزه های دینی در جامعه، اجرای امر بمعروف و نهی از منکر عالی ترین اهداف شهدا بوده که در وصیتنامه ها ی آنان نیز بدان تصریح شده است بنابراین انتظار از خانواده های شهدا، این جاودانگان تاریخ این است که خدای نخواسته این آرمان شریف و ارزشمند را با مادیات کم مقدار دنیا نیالایند و نگاهبان آن باشند و با این حرکت ماندگار یاد فرزندان دلبند خویش را زنده بدارند و از اجر و معنویت آن هم بهره بگیرند چون مقام معظم رهبری فرمودنده اند: گاهی رنج و زحمت زنده نگهداشتن خون شهید از خود شهادت کمتر نیست.
6- گفتار، رفتار، کردار، منش، موضع، سبک زندگی، مشارکت، معاشرت، تعامل جمعی، اعتماد و روحیه وفاداری خانواده های با برکت شهدا در بین مردم بعنوان الگو و سرمشق برای آحاد جامعه مطرح و قابل تقلید است و لذا شایسته است مراوده و رفتار و گفتار و کرد در بازماندگان ارجمند شهیدان متناسب با شان آن ره یافتگانبه حریم یار باشد.
نگارش: سید حرمت الله موسوی مقدم
7174/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.