عبدالمالک شنبه زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پرونده ثبت ملی 40 اثر تاریخی، 10 اثر معنوی، سه اثر طبیعی و هشت اثر منقول این استان تهیه و به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است.
وی با بیان اینکه از مجموع یک هزار و 200 اثر شناسایی شده در استان تا کنون 770 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یادآور شد: از مجموع این آثار، 733 اثر تاریخی، 24 اثر معنوی و شش اثر نیز طبیعی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام اضافه کرد: از جمله آثار تاریخی که در نوبت ثبت در آثار ملی قرار دارند می توان به تپه های تاریخی گدار خوش، شیرین آب، پا قلعه 1و 2، کال کریم، پنجه علی، کنه رو، سر نفت، گنجوان 1، دار توت 1و 2، هکلان و قبله اشاره کرد.
شنبه زاده تاکید کرد: همچنین آبشار هفت آسیاو و غار بره زرد از جمله آثار طبیعی و چالگ و میه کوت، گژگ کاو، ترخینه، برساق و خورشت بامیه نیز از جمله آثار معنوی این استان هستند که در نوبت ثبت ملی قرار دارند.
وی با بیان اینکه تا کنون هیچ اثر منقول این استان ثبت ملی نشده است، یادآور شد: هشت اثر منقول در فهرست ثبت ملی قرار دارند که شامل کاسه ریتون، پاتیل و گچبری های شهر تاریخی سیمره از جنس مفرغ و مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و هم اکنون در گنجینه اشیا تاریخی و باستانی شهرستان های دره شهر و ایلام نگهداری و حفاظت می شوند.
شنبه زاده افزود: خوشبختانه ثبت آثار منقول در فهرست آثار ملی یکی از رویکردهای جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
به گزارش ایرنا، وجود شهرهای تاریخی، قلعه ها، تپه های باستانی، سنگ نوشته ها، کاخ ها، آتشکده ها و تنگه های تاریخی در استان ایلام از تاریخ و تمدن دیرپای این سرزمین حکایت می کند.
استان ایلام بخشی از تمدن عیلام باستان بوده که در هزاره سوم پیش از میلاد بوجود آمده است.
این استان با مساحت 2 میلیون هکتار بیش از یک میلیون و 700 هزار هکتار عرصه طبیعی شامل جنگل و مرتع دارد و با برخورداری از آثار طبیعی منحصر بفرد و کم نظیر به عروس زاگرس شهرت دارد.
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.