به گزارش خبرنگار ایرنا، همایش بین المللی گرد و غبار به مدت سه روز (پنجم تا هفتم اردیبهشت) در مرکز همایش دانشگاه ایلام جریان دارد.
این همایش در سه محور عوامل پیدایش و گسترش پدیده گرد و غبار، پیامدهای ناشی از گرد و غبار و راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برگزار می شود.
دبیر اجرایی دومین همایش بین المللی گرد و غبار به خبرنگار ایرنا گفت: کشور عراق به عنوان یکی از کشورهای منشا تولید گرد و غبار از اهمیت خاصی برخوردار است به همین دلیل 30 نفر از شخصیت های سیاسی و علمی این کشور در همایش حضور دارند.
مسعود بازگیر افزود: معاونان 2 وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد کشاورزی و معاونان 2 سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و همچنین استاندار ایلام به همراه جمعی از مدیران و مسئولان وزارتخانه ها و سازمان های مرکزی در افتتاحیه همایش حضور دارند.
وی تاکید کرد: از ویژگی های منحصر بفرد این همایش، حضور فعال دانشگاه های عراق به عنوان یکی از منابع مهم تولید گرد و غبار است تا آگاهی و اطلاعات بیشتری در خصوص حل بحران گرد و غبار به آنها داده شود.
دبیر اجرایی دومین همایش بین المللی گرد و غبار یادآور شد: در مجموع 346 نفر شامل 259 شخصیت دانشگاهی و 87 شخصیت اجرایی و علمی از داخل و خارج کشور در این همایش حضور دارند.
بازگیر ادامه داد: همچنین در این همایش اجلاس ویژه هم اندیشی کارشناسان، بخش های علمی، مهندسی و اجرایی برای توسعه طرح های مقابله با گرد و غبار در ایران با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار می شود.
وی اضافه کرد: در این همایش با دعوت از متخصصان کشوری در حوزه گرد و غبار، راهکارهای ارائه شده برای حل این بحران به چالش کشیده شده و مورد نقد و بررسی قرار می گیرند.
دبیر اجرایی دومین همایش بین المللی گرد و غبار افزود: ایلام، استانی است که بیشترین مرز مشترک را با کشور عراق داشته و به طور مداوم در معرض گرد و غبار قرار دارد و در این همایش تلاش می شود توجه های ملی و بین المللی به سمت حل معضل گرد و غبار در این استان معطوف شود.
بازگیر اظهار کرد: مشکل گرد و غبار در ایلام کمتر از دیگر استان ها نیست و علاوه بر مسائل مرتبط با سلامتی، بر روی مسائل زیست محیطی و تولید محصولات دامی و کشاورزی از جمله خشکیدگی درختان بلوط و افت تولید عسل و دام و طیور، تاثیر منفی دارد بنابراین باید آگاهی و حساسیت سازمان های داخلی مسئول در این حل این بحران نسبت به مشکلات مرتبط با پدیده گرد و غبار در این استان افزایش یابد.
استان ایلام با 430 کیلومتر بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را دارد و با سه استان دیالی، میسان و واسط عراق هم مرز است.
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.