به گزارش خبرنگار ایرنا ، در حالی که ایلام سال ابی کم بارش و بهار کم بارانی را می گذراند بارندگی شدید همراه با رعد و برق و تگرگ شب گذشته و امروز با تداعی خاطره بارندگی ترسالی های پیشین ، ذهن بسیاری از اهالی را طراوت بخشید.
بارندگی کم و بیش همه مناطق سرد و گرم ومعتدل استان زاگرسی ایلام را در برگرفته است.

**چمن بولی درآب غوطه زد
به گزارش هواشناسی استان ایلام بیشترین بارش نقطه ای 117 میلی متر در ایستگاه چمن بولی از توابع قشلاقی شهرستان ایلام با ثبت شده است .
اما بیشترین بارش ایستگاه های شهرستانی متعلق به ایوان با ۷۳ میلی متر بوده و کمترین بارندگی نیز در شهرستان دهلران با یک میلی متر ثبت شده است.

**بازار هشدار نیز گرم است
به گزارش روابط عمومی استانداری ایلام، مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام در خصوص وقوع طوفان در قسمت های شمال و شمال غرب استان هشدار داد.
احسان اکبری با اشاره به بروز توفان از مردم درخواست کرد: تمهیدات لازم به منظور قرار گیری در مکان مناسب بخصوص کسانی که در ارتفاعات قرار دارند را اتخاذ کنند.

**هشدار شهرداری ایلام
شهرداری ایلام نیز در اطلاعیه ای از تمامی شهروندان خواست: با توجه به گزارش پیش بینی باد شدید و طوفان تا ساعات آینده در استان، از ترد غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند
شهرداری همچنین خواسته است که شهروندان از محکم بودن وسائل قرار گرفته در پشت بام منازل اطمینان حاصل کرده و از قرار دادن اشیا در محل هایی که بر اثر وزش باد احتمال سقوط آن می رود، خودداری کنند.

قطع آب ، لغو پرواز و طغیان کنجانچم
همچنین بارش شدید باران از شب گذشته تاکنون که همه مناطق استان ایلام را تحت تاثیر قرار داده باعث قطع اب شهر ایلام ، لغو پرواز فرودگاه ایلام ، ایجاد مشکل در رفت وامد مردم و تردد خودرویی و البته طغیان رودخانه ها نیز شده است.
شرکت و آب و فاضلاب استان ایلام اعلام کرده است باتوجه به بارش شدید باران طی ۲۴ ساعت گذشته دراثر ورود سیلاب، کدورت آب سد ایلام بالا رفته و تا زمانی که به حالت نرمال برگردد از مدار بهره برداری خارج و آب اکثر مناطق شهر ایلام قطع خواهد شد.

**بارش ادامه دارد
کارشناس پیش بینی هواشناسی استان ایلام نیز روز پنجشنبه به ایرنا گفت: امروز و امشب به دامنه شدت بارش های این سیستم افزوده می شود و بارش ها با قوت بیشتری ادامه می یابد.
احسان احمدی نژاد افزود: این ریزش های جوی تا صبح فردا کماکان ادامه دارد و از عصر روز جمعه به تدریج تضعیف می شود ولی احتمال بارش باران به صورت پراکنده وجود دارد.
وی یادآور شد: این سیستم بارشی که همه مناطق استان را در بر گرفته بارش های آن تا روز دوشنبه هفته آینده به صورت پراکنده و ضعیف ادامه دارد.
بارندگی دیشب و امروز که بنا به ادامه دارد در شرایطی است که تا پیش از این استان ایلام در قلب زاگرس در استانه ثبت سالی کم بارش به نسبت میانگین درازمدت بود.
رئیس گروه پیش بینی هواشناسی ایلام در خصوص میزان بارش ها در استان ایلام تا قبل از بارش های جاری اظهار کرد: میانگین بارش نزولات جوی استان ( متوسط نقطه ای شهرستان ها ) از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه هرسال تا پایان شهریور سال بعد) تاکنون 305 میلیمتر بوده است.
مجتبی میهن پرست به ایرنا گفت: این مقدار بارش در مقایسه با سال گذشته (بارش های مهر 95 تا شهریور 96) 14 درصد و در قیاس با میانگین بلندمدت به میزان 410 میلیمتر 26 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: در این مدت بیشترین بارش در شهرستان ایوان با 436 میلیمتر بوده که نسبت به بارش های سال گذشته 12 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت به مقدار 560 میلیمتر 41 درصد کاهش داشته است.
میهن پرست یادآور شد: کمترین بارندگی نیز متعلق به شهرستان مهران با 115 میلیمتر بوده که این میزان بارش در مقایسه با بارش های سال گذشته 41 درصد کاهش داشته است.
بارندگی های جاری شاید عقب ماندن را جبران کند اما بارش با پراکنش زمانی نامناسب روی متغیرهای زراعی و باغی خیلی تاثیر مناسب ندارد هرچند ودیعه لطیف باران با هر پراکنشی ،بازتاب ' باز باران ' را درپی دارد.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.