دره ارغوان ایلام، یکی از مناطق زیبای گردشگری استان ایلام در ایام سال به ویژه فصل بهار است، شکوه و جلال این دره زیبا که در کوتاهترین مسافت در ورودی شهر قرار دارد به حدی است که تکرار چندین بار حضور در میان جاده پر پیچ و خمش را با لذت دیدن تصاویر زیبا هر روز می خواهی تجربه کنی.
وجود تخته سنگ های بزرگ که سنگ فرش درختان بلوط داخل تنگ شده اند نمای آن را بیش از پیش چشم نواز کرده و اوج زیبایی و شکوه دره را در روزهای بارانی و راه افتادن آبشارها و رودهای کوچک از دامنه کوه به سمت پایین دره به بهترین تصویر که یک نفر از طبیعت می تواند، بییند، مبدل می کند.
وجود انواع بوته های زالزالک و گون و چمن زارهای پر پشت دامنه کوه در طرف مقابل دره ارغوان بر زیبایی این دره افزوده و هرچه از جاده کوچک این تنگه به سمت بالا می روی زیبایی و شکوه و جبروت این تابلوی بدیع و خارق العاده الهی را بیش از پیش می توانی میهمان چشمانت کنی.
شاید کمتر کسی از این دره زیبا بگذرد و یاد و خاطره ماندنی لحظات آن در نگاهش و ردی از خاطرات گردشگری اش باقی نماند هر ساله همزمان با فصل بهار و بخصوص اردیبهشت ماه دره ارغوان ایلام به اوج زیبایی رنگها در طبیعت تبدیل می‌شود زیرا ارغوان های این دره و طبیعت بکر، زیبایی خود را نمایان می کنند و بر جلوه با شکوه خلقتش می افزایند تا چشم سیر شود از این همه زیبایی و ذهن با شکر خالق بپردازد و تن و جان آدمی در سبزینه جبروتش جان گیرد و روح و روان در لطافت سبزی و زیبایی اش به وجد آید.
شاید بسیاری ها به واسطه عدم شناخت از طبیعت گردی و گردشگری کمتر نام ایلام را برای سفر نوروزی خود به عنوان مقصدی زیبا انتخاب کنند اما بی گمان حضور در این سرزمین رویایی و بکر با وجود مناظر طبیعی، آب و هوای کوهستانی و نیمه گرم، طبیعت بی نظیر، شهرها و مکان‌های تاریخی با قدمت و پیشینه طولانی فارغ از همه شلوغی های شهری خالی از لطف نیست.
این دره که از دیرباز به واسطه وجود بوته‌های بسیار زیاد ارغوان بسیار معروف بوده و یکی از مناطق حفاظت شده در استان ایلام است که درختان ارغوانی آن در محدوده 160هکتار از این دره رویش دارند.
ارغوان درختی است از خانواده پروانه آسا و از مشخصات بارز آن این است که این درخت در اول بهار می‌روید و دارای گل‌های نیام که از مشخصه این تیره‌است می‌باشد و گل‌های آن زودتر از برگهای آن در می‌آید و دارای شاخه‌های متقابل است بلندی آن گاهی به 12 متر هم می‌رسد، اما بیشتر به صورت درختچه ‌است.
/6034/7177
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.